کد خبر: ۶۰۶۱۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰

استرالیا به طرح آمریکا در خلیج فارس می‌پیوندد

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که این کشور به طرح آمریکا برای تشکیل نیرو در خلیج فارس می‌پیوندد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روزنامه گاردین ، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه (امروز) در یک کنفرانس خبری در کانبرا اعلام کرد که کشورش به تلاش‌های آمریکا برای تشکیل نیروی بین‌المللی در تنگه هرمز برای به اصطلاح محافظت از کشتیرانی در این منطقه می‌پیوندد چراکه رفتارهای بی‌ثبات کننده تهدیدی علیه منافع استرالیا در این منطقه است.

وی ادامه داد: دولت تصمیم گرفته است که این، در راستای منافع ملی استرالیا است که برای کمک به شرکای بین‌المللی‌مان بپیوندیم اما همکاری ما محدود و در چارچوب زمانی خواهد بود.

موریسون گفت که استرالیا قصد دارد تا پایان سال 2019 به مدت یک ماه یک هواپیمای مدل "پوزیدن P-8A" به خلیج فارس بفرستد و یک کشتی نیز قرار است در ژانویه 2020 به مدت شش ماه در منطقه مستقر شود.

پیش‌بینی می‌شد که استرالیا به عنوان یکی از متحدان نزدیک آمریکا به طرح این کشور در تنگه هرمز بپیوندد، هرچند که می‌گوید خواهان پرهیز از تشدید تنش‌ها است.

آمریکا که خود حضور نظامی گسترده‌ای در خلیج فارس دارد پس از وقوع چند حادثه در آب‌های این منطقه با ادعای اینکه ایران در این اتفاقات دست داشته است، اعلام کرد که می‌خواهد یک ائتلاف ظاهرا بین‌المللی برای محافظت از کشتیرانی در منطقه ایجاد کند. به همین منظور نیز از متحدان خود خواسته است تا به این کشور بپیوندند.

دولت آمریکا با دستاویز قرار دادن این ادعای بی‌اساس در تلاش است تا حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت کند که به شدت مورد انتقاد ایران است. همچنین کشورهای اروپایی که مخالف تحریم‌های آمریکا علیه تهران نیز هستند، نشان داده‌انتد که تمایلی برای پیوستن به این طرح واشنگتن ندارند چراکه معتقدند این کار به تنش‌ها در منطقه دامن می‌زند.

مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که نیروهای خارجی در منطقه باید از آن خارج شوند و تامین امنیت خلیج فارس را باید به ایران و سایر بازیگران منطقه‌ای بسپارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین