کد خبر: ۶۰۶۳۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

آغاز متفاوت لیگ برتر فوتبال از نگاه رسانه‌ها

رسانه های داخلی با توجه به آغاز نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال که پس از کش و قوس‌های فراوان صورت گرفت، از ابعاد مختلف این دوره مسابقات را مورد ارزیابی قرار دادند.
آغاز متفاوت لیگ برتر فوتبال از نگاه رسانه‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

شروع لیگ نوزدهم بر خلاف دوره‌های قبل رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و با فشار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای استاندارد سازی باشگاه‌ها و نزدیک شدن به سطحی از جامعه بین المللی فوتبال قدم‌هایی برداشته شد. هر چند که در این راه به گفته بسیاری از مدیران عامل و مسئولان، ‌ نمی‌توان یک شبه به بهشت آرزوها رسید. ولی همین قدم اولی و رسیدن به جایگاه مطلوب هم دلگرم کننده است.

مهمترین مساله شماره‌دار شدن صندلی‌ها و گیت گذاری ورودی ورزشگاه‌ها و فروش بلیت الکترونیک بود که تعدادی از استان‌ها آن را به سرانجام رساندند و بعضی هنوز با داشتن مشکلات اساسی کمی فاصله دارند. با این اوصاف هفته نخست لیگ برتر روزهای ۳۱ مردادماه و اول شهریور برگزار می شود و در این مقال هر چند به اختصار، شرایط ۱۶ تیم حاضر در این آوردگاه را بررسی کردیم. اما مساله ای که همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده حضور زنان در ورزشگاه ها بوده که به گفته داورزنی معاون وزیر ورزش شرایط برای حضور بانوان در بازی‌های ملی فوتبال فراهم شده است و احتمالا از اولین بازی تیم ملی شاهد حضور بانوان در ورزشگاه آزادی خواهیم بود.

بررسی امروز (31 مردادماه) روزنامه ها، خبرگزاری و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب و اصولگرا از جوانب مختلف به این موضوع پرداختند.

آغاز متفاوت لیگ برتر فوتبال از نگاه رسانه‌ها

رسانه های اصلاح طلب

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

لیگ برتر حرفه‌ای ایران، بدون دریافت حق پخش تلویزیونی بازی‌هایش از صدا و سیما پخش خواهد شد؛ همچنان تیم‌ها نمی‌توانند به صورت مستقل از سازمان لیگ برای ورزشگاه‌های‌شان تبلیغات محیطی بگیرند؛ سازمان لیگ با بستن قراردادهایی شبه‌ترکمانچای، به جای درآمدزایی از این طریق تبلیغ، معمولا مجبور به پرداخت خسارت هم می‌شود؛ امنیت تماشاگران را جدی بگیریم؛ همه‌ چیز در هاله‌ای از ابهام؛ مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها هنوز حل نشده ؛ درهای گشوده‌آزادی به روی زنان؛ پس از مدت‌ها کش و قوس میان مسئولان و مقامات مختلف گویا رفته‌ رفته مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال حل شدن است؛ فوتبال ایران معجونی از اتفاقات خوب و بد است.

مشکلات پیش روی آغاز مسابقات لیگ برتر

- به گزارش روزنامه اعتماد، برای نوزدهمین فصل پیاپی، لیگ برتر حرفه‌ای ایران، بدون دریافت حق پخش تلویزیونی بازی‌هایش از صدا و سیما پخش خواهد شد؛ معضلی که فوتبال ایران را به مرز ورشکستگی رسانده و باعث شده تیم‌ها وبال گردن دولت باشند و برای کوچک‌ترین هزینه‌های‌شان هم گردن‌شان را پیش دولت خم کنند، در حالی که اوضاع می‌توانست کاملا متفاوت از این باشد.

این روزنامه افزود: بار دیگر مساله‌ای حل نشده است. همچنان تیم‌ها نمی‌توانند به صورت مستقل از سازمان لیگ برای ورزشگاه‌های‌شان تبلیغات محیطی بگیرند. در ایران اما سازمان لیگ این اجازه را به باشگاه‌ها نمی‌دهد و با بستن قراردادهایی شبه‌ترکمانچای، به جای درآمدزایی از این طریق، معمولا مجبور به پرداخت خسارت هم می‌شود.

- روزنامه اعتماد در گزارشی دیگر با تیتر «امنیت تماشاگران را جدی بگیریم» نوشت: یکی از دغدغه‌های اصلی ارکان فوتبال برای شروع لیگ برتر، نصب گیت‌های ورودی و خروجی مناسب برای استادیوم‌ها بوده است. در سال‌های گذشته اگر کسی برای تماشای بازی راهی استادیوم می‌شد، با داربست‌های فلزی زشت و ازدحام وحشتناک جمعیت مقابل ورزشگاه مواجه می‌شد. اما از امسال یا بهتر بگوییم از همین امروز قرار است ورود و خروج هواداران به شکلی منظم و از طریق گیت‌های ورودی و خروجی صورت بگیرد. قرار است استادیوم‌ها لااقل از لحاظ رفت‌وآمد تماشاچیان شکل بهتری داشته باشد. با این وجود تصاویری که از گیت‌های نصب شده مقابل استادیوم‌ها در فضای مجازی منتشر شده است، نه تنها دغدغه‌ها را بر طرف نکرده بلکه سوال‌های مهمی در مورد امنیت هواداران به وجود آورده است.تجربه نشان می‌دهد هواداران فوتبال در ایران هنگام ورود و خروج عجله عجیبی به خرج می‌دهند. حالا چه استادیوم باشد چه مترو. هل دادن نفرات جلویی بخشی از فرهنگ ورود و خروج هواداران در استادیوم‌های ایران است. بارها و بارها پیش آمده است که در این فشار از عقب، عده‌ای زمین خورده‌ و زیر دست و پا مانده‌اند. حجم عظیم جمعیت وقتی به یک خروجی کوچک می‌رسد شرایط را بغرنج‌تر هم می‌کند

- با اعلام اینکه وضعیت کانون‌های هواداری در آستانه شروع لیگ نامشخص است ایسنا می نویسد: با اینکه اعلام شده بود کانون‌های هواداری باشگاه‌ها منحل می‌شود تا معاونت فرهنگی جای آن را بگیرد، در آستانه شروع لیگ برتر بسیاری از باشگاه‌ها چنین پستی را در چارت سازمانی خود ایجاد نکرده‌اند.با این حال از شواهد مشخص است به جز افرادی که در آخر فصل از سوی کمیته اخلاق از حضور در ورزشگاه‌ها منع شدند، بقیه اعضای کانون‌های هواداری می‌توانند فعلا به ورزشگاه‌ها بروند تا بررسی‌های لازم در خصوص آن‌ها در هفته‌های آتی انجام شود. سوال اینجاست که اکثر چرا باشگاه‌ها برای اقدام سنجیده و به موقع برای سامان دادن به فعالیت‌های لیدرهای خود تعلل می‌کنند؟ و اینکه سازمان لیگ که وظیفه صادر کردن کارت اعضای کانون هواداران را برعهده دارد، تا مشخص شدن وضعیت همه لیدرها از حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها جلوگیری می‌کند؟

حضور زنان در ورزشگاه ها

- روزنامه اعتماد با تیتر «همه‌ چیز در هاله‌ای از ابهام» نوشت: مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها هنوز حل نشده و مشخص نیست مانند بازی‌های ملی این امکان وجود خواهد داشت زنان راهی ورزشگاه‌های فوتبال شوند یا خیر. مسوولان دولتی اعلام می‌کنند مانعی بر سر راه حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست، اما واقعیت این است که هیچ میل و اراده‌ای از طرف مسوولان برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در بازی‌های لیگ وجود ندارد و به صورت قطعی در هفته‌های ابتدایی لیگ خبری از زنان در ورزشگاه‌ها نخواهد بود.

- روزنامه آرمان با تیتر «درهای گشوده‌آزادی به روی زنان» می نویسد: پس از مدت‌ها کش و قوس میان مسئولان و مقامات مختلف گویا رفته‌رفته مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال حل شدن است. اصل قضیه نیز همین است که اگر از قشر زنان حضور فعال در مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی را طلب می‌کنیم باید به فکر تحقق مطالبات آنها نیز باشیم. در این راستا تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که بانوان حداقل بتوانند در بازی‌های ملی تماشاگر بازی‌های تیم ملی کشورشان باشند تا در قدم بعدی بازی‌های باشگاهی را از نزدیک ببینند. محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش می‌گوید: «با حفظ حرمت و کرامت بانوان می‌توانیم شرایط حضور بانوان در بازی‌های ملی را فراهم کنیم و این امکان در حال حاضر فراهم شده است و شرایط به گونه‌ای است که ورودی‌ها، خروجی‌ها، گیت‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محل نشستن‌ها به گونه‌ای است که هیچ اختلاطی بین حضور بانوان و آقایان وجود ندارد. احتمالا از اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی بانوان حضور خواهند داشت.» شاید اگر 2 دهه گذشته سخنی از حقوق اجتماعی دختران و زنان به میان می‌آمد صاحب سخن از سوی بسیاری تخریب و تا مدتی پاسخگو بود که اساسا چرا چنین دیدگاهی را مطرح کرده و جدای از آن با برچسب‌های مختلفی از سوی جامعه مواجه می‌شد، اما اکنون با تغییر شرایط فکری، فرهنگی و مناسبات اجتماعی دیگر سخن گفتن از حقوق این قشر و تلاش برای تحقق مطالبات و حقوق اولیه زنان تابو نیست. چرا که اساسا حاکمیت نیز پذیرفته زنان به عنوان قشری که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند باید از حقوق اولیه خود برخوردار باشند و همان طور که مردان در مشاغل و فعالیت‌های مختلف حضور دارند، زنان نیز به فراخور توانایی و برخی محدودیت‌ها بتوانند به مشارکت اجتماعی پرداخته و در حوزه‌های مختلف به ایفای نقش بپردازند. به همین جهت است که طی یک دهه گذشته فعالیت زنان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و... رشد چشمگیری داشته، اما این قشر هنوز با برخی محدودیت‌ها مواجه است، مطالباتی دارد و برای دستیابی به حداکثر مطالبات خود دست از تلاش نمی‌کشد. مطالباتی که شاید بتوان بارزترین آنها را در تلاش برای حضور در ورزشگاه‌ها دید. هر چند تلاش‌ها برای موتورسواری بانوان نیز تا حدودی نتیجه داده و گویا موانع برای این مساله نیز در حال رفع شدن است.

- محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه در شرایط فعلی امکان حضور بانوان برای تماشای رقابت‌های باشگاهی فوتبال وجود ندارد، اعلام کرد: شرایط برای حضور بانوان در بازی‌های ملی فوتبال فراهم شده است و احتمالا از اولین بازی تیم ملی شاهد حضور بانوان در ورزشگاه آزادی خواهیم بود در مورد امکان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در زمان برگزاری بازی‌های ملی و باشگاهی گفت: در شرایط فعلی تلاش‌ می‌کنیم این اتفاق در بازی‌های ملی رخ دهد. ما دارای ورزشگاه آزادی هستیم که از شرایط مناسبی برخوردار است و دارای ورودی‌های مجزا، محل نشستن و سرویس‌های بهداشتی جداگانه است و محل رفت‌وآمدها به‌گونه‌ای است که مشکلی در این رابطه به وجود نمی‌آید. او ادامه داد: با حفظ حرمت و کرامت بانوان می‌توانیم شرایط حضور بانوان در بازی‌های ملی را فراهم کنیم و این امکان درحال‌حاضر فراهم شده است و شرایط به‌گونه‌ای است که ورودی‌ها، خروجی‌ها، گیت‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محل‌های نشستن‌ به‌گونه‌ای است که هیچ اختلاطی بین حضور بانوان و آقایان وجود ندارد.

بالا نبودن کیفیت لیگ برتر

روزنامه ایران عنوان داشت:‌ بالاخره انتظارها به سر رسید و از امروز فوتبالدوستان به میهمانی حدود 9 ماهه دعوتند. فوتبال ایران نه کیفیت لیگ برتر جزیره را دارد و نه ستاره‌های لالیگا را، نه مثل سری A جذاب است و نه مثل بوندس لیگا منظم اما معجونی از اتفاقات خوب و بد است که می‌توان به آن دل بست. شاید ورزشگاه‌هایش استاندارد نباشد و به قول مهدی تاج زیرساخت‌ها آماده نباشد اما هیچ کدام از اینها مانع شکل‌گیری هیجان ناب نمی‌شود. فوتبالی که هم حاشیه دارد و هم رفتار جوانمردانه. استقلال و پرسپولیس دارد که دربی‌اش، فوتبال آسیا را با خود همراه می‌کند. البته این تمام دارایی فوتبال باشگاهی ایران نیست؛ تراکتور دارد که پر از شور و انرژی است و سپاهان که تیمی حرفه‌ای است. یک صنعت نفت که با عینک‌های «ریبن» 90 دقیقه تشویق می‌شود و یک فولاد که آکادمی استعداد است. راستی مگر می‌شود هواداران تیم «شهر خسته» را از یاد برد؟ نساجی و آن حال و هوای دوست داشتنی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر. برای بازی با شهرخودرو در مشهد، همه سر و دست می‌شکنند چون زیارت امام هشتم (ع) را هم در کنار آن دارند و این یعنی یک لیگ پر از دلیل برای تماشا. مسابقات نوزدهمین دوره لیگ برتر بعد از حدود 3 هفته تعویق از امروز آغاز می‌شود و تا فردا شب هفته اول آن ادامه می‌یابد.

بررسی احتمال موفقیت تیم‌های لیگ

روزنامه شرق عنوان داشت: لیگ برتر فوتبال ایران در فصل نوزدهم از عصر امروز آغاز می‌شود و مدعیان قهرمانی برای کسب مقام نخست با رقبای خود دیدار خواهند کرد. در هفته نخست این رقابت‌ها پرسپولیس در دیدار افتتاحیه به مصاف پارس جنوبی جم می‌رود که اولین سکانس از مربیگری گابریل کالدرون آرژانتینی روی نیمکت سرخ‌ها رونمایی خواهد شد. پرسپولیسی‌ها که چهار سال پیاپی به حضور برانکو روی نیمکت تیمشان عادت کرده بودند و به نوعی با مرد کروات اخت شده بودند باید حالا به مرد باتجربه آرژانتینی اعتماد کنند تا شاید بتوانند رکورد تاریخی چهار قهرمانی پیاپی را به ثبت برسانند. سرخ‌پوشان اردوی تدارکاتی خوبی در کشور ترکیه نداشتند، به این خاطر که هر سه مسابقه دوستانه آنها با تیم‌های دسته دوم این کشور لغو شد تا کالدرون بدون دستاورد خاصی تیمش را به تهران برگرداند، اما در پایتخت، پرسپولیس توانست دیدارهای قابل‌قبولی را با تیم‌های لیگ‌برتری انجام دهد و بخشی از خواسته‌های کالدرون عملی شد. استقلال تهران اما به مراتب شرایط بهتری در قیاس با سال‌های گذشته خود دارد؛ آغاز تمرینات پیش‌فصل زودتر از سایر رقبا و همین‌طور جلوگیری از حواشی پیرامون باشگاه با مدیریت آندره‌آ استراماچونی دستاورد این فصل آبی‌های پایتخت بوده است.

عدم فروش بلیط در ورزشگاه ها

با اعلام اینکه تماشاگران بدون بلیت به ورزشگاه ها نروند زیرا هیچ بلیتی در ورزشگاه های فوتبال فروخته نخواهد شد. خبرگزاری ایلنا نوشت: در نوزدهمین دوره لیگ برتر مقرر شده که تمامی بلیت های مسابقات به صورت الکترونیکی فروخته شود و به همین دلیل به هیچ عنوان بلیت کاغذی در ورزشگاه ها فروخته نخواهد شد و تماشاگران بدون اینکه برای خرید بلیت مسابقه اقدام کنند به ورزشگاه ها نروند زیرا به تماشاگران بدون بلیت اجازه ورود به ورزشگاه ها داده نخواهد شد.

سخنان رییس فدراسیون فوتبال

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان مهدی تاج هم اندیشی مدیران فوتبال و ورزش با صدا و سیما برای آغاز لیگ برتر فوتبال ایران گفت: هدف از برگزاری این نشست ها آمادگی کامل برای امنیت ورزشگاه ها و ایجاد زیر ساخت های مناسب است. حوزه امنیت شرایط خاص خود را دارد که مسوولان امنیتی در این ارتباط توضیحات خود را ارائه دادند. اما در مورد تجهیز ورزشگاه ها هم شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و بخش های مختلفی که مسوولیت این کار را بر عهده دارند در حال انجام وظایف خود هستند.

وی افزود: چیزی که بر عهده فدراسیون فوتبال است هماهنگی بین این دو فضاست که باید فراهم شود تا بتوانیم لیگ را مطلوب برگزار کنیم. از جمله شرایطی که فدراسیون فوتبال اعلام کرد یکی ‌تهیه بلیت الکترونیکی است چرا که معتقدیم‌ همه باید از فوتبال لذت ببرند یعنی باید یک فضای دوست داشتنی برای ورزش مهیا شود.

تاج تاکید کرد: بلیت الکترونیکی باید بیرون ورزشگاه ها خریداری شود. هرکس می تواند دریک فرصت مناسب بلیت خریداری کند و در زمان مقرر در محل برگزاری مسابقه حضور پیدا کند نه اینکه پنج ساعت زودتر در محل مسابقه حضور پیدا کند و همه اینها در نوع رفتار تماشاچی تاثیر می گذارد. موضوع دوم در بلیت فروشی به همراه داشتن ‌کارت ملی است که بدانیم در ورزشگاه ها چه کسانی هستند و تماشاگر در زمان مقرر بر روی صندلی خود بنشیند.

رییس فدراسیون فوتبال در خصوص روند آماده سازی استادیوم آزادی گفت: صندلی گذاری ها انجام شده و طبقه اول ورزشگاه آزادی آماده شده است اما چون طبقه دوم به گیت متصل نشده است هنوز اجازه بلیت فروشی در آن نداریم. کارهای بسیار خوبی در همه ورزشگاه های کشور انجام ‌شده است و اکنون مطمئن هستیم همه ورزشگاهها در شرایط خوبی قرار دارند و وضع ورزشگاه ها نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

تاج در پایان تاکید کرد: هر ورزشگاهی که آماده نیست یا باید کامل شود و یا اگر سازمان لیگ ‌به این نیتجه رسید که آماده نیست باید تیم ها ورزشگاه دیگری را معرفی کنند. بزودی همایش رسانه ای خواهیم داشت وانتظارات و قوانین را در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

رسانه‌های اصولگرا

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

ورزشگاه‌ها آماده یا ناآماده امروز سوت شروع نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زده می‌شود؛ تعطیلی نوزدهمین دوره لیگ برتر نسبت به دورهای قبل بیشتر بود؛درباره ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه گزینه های زیادی روی میز وجود دارد؛ فوتبال ما زمانی حرفه‌ای می شود که قوانین حرفه‌ای بر آن حاکم شود؛ چطور می توانیم از فوتبال حرفه ای صحبت کنیم ولی چشمانمان را روی اتفاقات فوتبال پایه ببندیم.

متفاوت بودن لیگ نوزدهم با تجهیز ورزشگاه ها

روزنامه جوان نوشت: انتظارها به پایان رسید، ورزشگاه‌ها آماده یا ناآماده امروز سوت شروع نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زده می‌شود و دوباره هیجان به خانه هواداران فوتبال برمی‌گردد. پرسپولیس – پارس جنوبی هم افتتاحیه لیگ است، مسابقه‌ای که امشب از ساعت ۱۹:۱۰ سوت آغاز آن در ورزشگاه آزادی زده می‌شود تا لیگ نوزدهم به صورت رسمی آغاز شود. رقابت‌هایی که فدراسیون، فوتبالی‌ها و البته وزارت ورزشی‌ها می‌گویند با توجه به برطرف شدن ضعف‌های امنیتی ورزشگاه‌ها، یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های لیگ خواهد بود، ادعایی که باید پس از برگزاری چند هفته درباره آن قضاوت کرد!

به گزارش خبرگزاری فارس، لیگ برتر فوتبال ایران بعد از حدود سه ماه تعطیلی دوباره آغاز می شود.تعطیلی نوزدهمین دوره لیگ برتر نسبت به دورهای قبل بیشتر بود و در این تعطیلات میان فصل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از باشگاه ها خواستند که ورزشگاه هایشان را تجهیز کنند والزامات ایمنی و امنیتی بیشتری در ورزشگاه ها اجرا شود. از نصب دوربین های مداربسته تا شماره دار شدن صندلی ها و فروش بلیت الکترونیک.هرچند هنوز محل برگزاری برخی از رقابت ها مشخص و اعلام نشده است!

حضور زنان در ورزشگاه ها

به گزارش فارس، داتو ویندسور جان، دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه اعلام کرد که گزینه های زیادی روی میز خود دارند.

وی افزود: کنفدراسیون فوتبال آسیا که 47 عضو دارد و فدراسیون ایران نیز اعلام کردند که برای ورود بانوان به ورزشگاه های ایران با فیفا همکاری می کنند تا به صورت دوستانه این قضیه حل شود.

وی در رابطه با این قضیه گفت: باید تمام خواسته ها برآورده شود. فوتبال یک ورزش فراگیر است. زنان و مردان در ایران فوتبال بازی می کنند به همین خاطر باید همه توانایی تماشای بازی ها در ورزشگاه داشته باشند.

وی افزود: ما به قوانین داخلی کشورها احترام می گذاریم اما می خواهیم فوتبال ترویج داشته باشد. حضور بانوان ایرانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا سال گذشته امری خوب بود اما شرایط کنونی متفاوت است و سناریوی مختلفی دارد. گزینه های زیادی روی میز است ولی هنوز نمی دانیم که چه مسیری را انتخاب کنیم. ما برای پیشرفت حوزه بانوان در آسیا می خواهیم یک زن عربستانی را به عنوان عضو جدید کمیته AFC انتخاب کنیم تا به موضوع بانوان در فوتبال بپردازد.

حرفه ای نبودن فوتبال ایران

روزنامه کیهان با تیتر «کدام ورزش حرفه‌ای؟!» نوشت: فوتبال ما زمانی حرفه‌ای می شود که قوانین حرفه‌ای بر آن حاکم شود وگرنه شماره‌گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌، بلیت‌فروشی الکترونیکی، رنگ کردن در و دیوار ورزشگاه‌ها و... ظاهر کار هستند و باطن و محتوا چیز دیگری است.

فوتبال ما زمانی حرفه‌ای می شود که قوانین حرفه‌ای بر آن حاکم شود وگرنه شماره‌گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌، بلیت‌فروشی الکترونیکی، رنگ کردن در و دیوار ورزشگاه‌ها و... ظاهر کار هستند و باطن و محتوا چیز دیگری است. چطور می توانیم از فوتبال حرفه ای صحبت کنیم ولی چشمانمان را روی اتفاقات فوتبال پایه ببندیم. فصل گذشته یکی از تیم های لیگ برتری بیش از یکصد میلیارد تومان هزینه کرد اما تیم های پایه‌اش یک بطری آب معدنی در تمرینات نوجوانان و جوانانش نداشتند. جالب اینکه همین تیم حالا در پی گرفتن مجوز باشگاهداری حرفه‌ای است! تاسف از شرایط حاکم زمانی بیشتر می شود که وجود استعداد و نیروی انسانی بیشمار در این فوتبال و ورزش بیداد می کند. فوتبال ایران مانند چشمه‌ای جوشان است که هر فصل تعداد زیادی بازیکن آینده‌دار معرفی می‌کند. به عنوان نمونه اگر یک بررسی اجمالی روی استان مازندران داشته باشیم خواهیم دید این استان چقدر بازیکن در لیگ های بزرگسالان، امید، جوانان و نوجوانان ایران دارد. همین حالا بسیاری از ستاره‌های فوتبال پایه تهران از استان حاصل خیز مازندران است.امید می رود مسئولان تصمیم گیر قدر داشته هایمان از جمله همین استعدادهای ناب را بدانند و برای رشد و پیشرفت آن‌ها برنامه داشته باشند زیرا تجربه به ما نشان داده که وقتی امکانات و برنامه‌ریزی نباشد، استعدادها نفله می‌شوند. پس به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت برای پیشرفت دائمی و یکنواخت در ورزش علاوه‌بر داشتن استعداد باید امکانات و برنامه‌ریزی هم داشت که در یک کلام می شود همان حرفه‌ای‌گری!

ابلاغ آئین نامه کانون هواداران باشگاه های کشور

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت سازمان لیگ فوتبال ایران، آئین نامه کانون هواداران باشگاه های کشور لیگ برتر و لیگ دسته اول به تصویب هیات رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران رسیده است. این آئین نامه از سوی سازمان لیگ فوتبال برای اجرا پیش از شروع فصل به باشگاه های لیگ برتر و لیگ دسته اول ابلاغ شده است.

تاخیر در این دوره مسابقات

خبرگزاری تسنیم نوشت: می‌گویند برای ترک عادت به 21 روز زمان احتیاج است, این جمله معروف را البته نمی‌توان به همه عادت‌ها تسری داد, چون برای فراموشی برخی چیزها گذشت یک ماه و دو ماه و یک فصل و دو فصل اکتفا نمی‌کند. بعضی چیزاها وصله تن می‌شوند؛ چسبناک و جدایی ناپذیر, آن قدر که اگر شما هم بخواهید، او شما را رها نمی‌کند. حتی اگر سال‌ها هم بگذرد پیگیرش می‌مانید و منتظر! مثل فوتبال که 21 روز نه؛ 98 روز از آخرین بازی‌اش در لیگ برتر می‌گذرد اما حواس‌ها پرت که نشد هیچ؛ اتفاقاً طرفدرانش را تشنه‌تر و هوشیارتر از قبل برای بازگشت کرده است. عادت فوتبال عجیب است, مثل داستان‌های عاشقانه قاعده و قانونی ندارد, راه طول و دراز و هر لحظه ممکن است اتفاقی جدید و غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد. برنده و بازنده‌اش مشخص نیست, هیچ تیمی احساس امنیت ندارد. این موارد در ایران البته دو چندان است, لیگ با تعویق آغاز می‌شود و برخی ورزشگاه‌ها برای میزبانی از مسابقات یا آماده نیستند یا در دقیقه 90 خود را برای برگزاری رسانده‌اند. بعضی‌ تیم‌ها هم از همین ابتدا کفگیرشان به ته دیگ خورده و برای نیازهای اولیه هم پولی در بساط ندارند. با این حال اما فوتبالی‌ها سراپا گوش هستند تا سوت آغاز لیگ نوزدهم زده شود و دوباره تبِ فوتبال در کشور داغ شود. اتفاقی که شاید با تاخیر و مشکلات دیگر خوب شروع نشده اما می‌توان امیدوار بود خوب ادامه پیدا کند و خوب به پایان برسد. دقیقاً خلاف فصل قبلی که هفته به هفته اتفاقات تلخ‌تری در آن رخ می‌داد,‌ سکوها به جان هم می‌افتادند, بازیکنان و مربیان به جان داور و کلی اتفاقات دیگر که هزینه‌های زیادی را به جامعه فوتبال تحمیل کرد؛ از نابینا شدن هوادار تا خسارت‌های میلیاردی به ورزشگاه‌ها.

آمار درخشان پرسپولیس در افتتاحیه‌های لیگ برتر

به گزارش تارنمای مشرق نیوز، تیم پرسپولیس در حالی خود را برای ورود به نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر آماده می کند که در ۱۱ دوره گذشته هرگز در دیدار افتتاحیه لیگ برتر شکست را تجربه نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین