کد خبر: ۶۰۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۴
رئیس کمیسیون عمران تشریح کرد

ناتوانی دولت در اجرای پروژه‌ها!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مهمترین عامل در تاخیر اجرای پروژه‌های ملی و استانی را علاوه بر کمبود اعتبارات، ناتوانی دستگاه‌های اجرایی، ناهمگاهنگی آنها و مشکلات پیمانکاران می‌داند. 

علی اکبر آقایی در پانزدهمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور در بندر عباس گفت: عدم هماهنگی ارگانهای ذیربط از مهمترین مشکلات کشور در اجرای پروژه ها است . 

وی که در مراسم افتتاحیه این همایش سخن می‌گفت با توجه به تاثیر بالای حمل و نقل دریایی در صادرات و واردات یاد آور شد: متاسفانه این بخش با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش‌‌های دیگر انجام شده بیگانه مانده است.

وی گفت: اگر چه منابع کشور برای سرمایه گذاری محدود است ولی هزینه کردن بهینه می‌تواند ما را در بخش توسعه کمک کند.

آقایی گفت: در سال‌های گذشته سهم بخش حمل و نقل دریایی در سرمایه گذاری‌های ملی کاهش پیدا کرده و اکنون فقط 10 درصد سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل را شاهد هستیم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: گرچه منابع محدود است ولی موفق نشده‌ایم همین منابع محدود را در بخش های توسعه‌ای سرمایه گذاری کنیم .

وی با اشاره به اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله گفت: باید زیر ساخت های برنامه‌های خود را مهیا کنیم، زیرا کشورهای منطقه از رشد این بخش غافل نیستند.

وی با اشاره به تحریم‌ها و محدودیت‌های علیه ایران گفت: هیچ مشکی از نظر جذب اعتبارات عمرانی در سرمایه‌گذاری خارجی نداریم و اشکال در این بخش عدم استفاده از فاینانس‌ها و بوروکراسی اداری برای استفاده از فاینانس است .

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار باید برای دریافت اعتبارات و تامین منابع مالی 6 ماه دوندگی کند گفت: این امر باعث شده سرمایه گذاران ایران تمایل به سرمایه گذاری در کشورهای خلیج فارس داشته باشند. چرا نباید ما بتوانیم بستری فراهم کنیم تا سرمایه‌گذار ایرانی در کشور خودش بتواند با سهل‌ترین امکان سرمایه‌گذاری کند.

وی رقم سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج کشور را 2000 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: باید سرمایه گذاری‌ها هدفمند شود. وی گفت: از سال 80 تا 84 بخش دریایی همواره شاهد رشد بوده است و روند رشد در کل واردات وجود دارد و 94 درصد کل واردات نیز از طریق دریا انجام می شود.

وی گفت: صادرات غیر نفتی نیز همین وضع را دارد و از سال 79 تا 84 نرخ رشد داشته است که 81 صادرات نیز از طریق دریا انجام شده است.

وی در این زمینه از مسئولین خواست به این سوال جواب دهند که آیا چالش های بخش حمل و نقل دریایی با توجه به سهمی که در صادرات و واردات کشور دارد حل شده است یا خیر.

وی با اشاره به اینکه مجموعه های حمل و نقل کشور از یارانه استفاده می کنند گفت: تنها بخشی که تاکنون در سرمایه گذاری و فعالیت های جاری از یارانه موثر برخوردار نبوده بخش حمل و نقل دریایی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین