این روزها اکثر فروشگاهها تمام ویترین ورودی خود را با برچسب انواع تخفیفهای اغواگر پوشاندهاند و تلاش میکنند هرطور شده مشتری جلب کنند.
برخی فروشگاهها حتی به ارسال پیامکهای انبوه هم رو آوردهاند و برخی دیگر افرادی را بیرون مغازه میگذارند تا تخفیفها را بین مردم فریاد بزند.
اما در خیلی موارد، خریداران در واقع تخفیف زیادی برابر آنچه به آنها وعده داده شده بود دریافت نمیکنند و تخفیفهای بزرگ فروشگاهها فریبی بیش برای خریدار نیست.
در واقع برخی فروشگاهها قیمتهای غیرواقعی بر روی کالاهای خود میزنند و در نهایت رقم جدیدی را به عنوان آف معرفی میکنند که در برخی موارد از قیمت واقعی و اصلی جنس هم گرانتر است!
گاهی مردم متوجه این موارد میشوند و موقع اعتراض به فروشگاهها با این پاسخ مواجه میشوند که یا سیستم اشتباه کرده و یا قیمتی که به عنوان قیمت واقعی مصرف کننده روی محصول از سوی کارخانه درج شده قیمت قدیم است!
شاید بسیاری از مردم ندانند که بر اساس قانون فریب آنها از سوی فروشگاهها تخلف است و مجازات دارد و میتوانند حقوق خود را پیگیری کنند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه هرگونه فریب مردم به بهانه تخفیفهای زیاد را برابر ماده هفت قانون حمایت از حقوق مصرف کننده تخلف دانست که مجازات هم برای آن در نظر گرفته شده است.
عبدالرضا یاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تخفیفهای گستردهای که این روزها از سوی بسیاری از فروشگاهها باب شده، گفت: موارد متعددی داریم که فروشگاهها بر اساس برچسب قیمت روی کالا و تخفیفی که ادعا کرده اند، در نهایت تخفیف خاصی به مشتری نمیدهند، بلکه مردم را فریب میدهند.
وی ادامه داد: برخی از این فروشگاهها قیمت غیرواقعی و زیادی را روی کالا میگذارند و در نهایت ادعا میکنند که با تخفیف قیمت را پایین آوردهاند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه با بیان اینکه برخی فروشگاهها ادعای تخفیفهای 60 درصدی هم دارند، یادآور شد: این در حالی است که بر اساس قانون حاشیه سود در نهایت و برای برخی کالاهای خاص میتواند تا سقف 45 درصد باشد و برای اکثر کالاها حدود 10 درصد است.
یاری عنوان کرد: چطور فروشگاهی که قرار است 10 درصد سود ببرد میتواند 60 درصد تخفیف بدهد، مگر اینکه 50 درصد از جیب روی کالا بگذارد که هیچ منطقی پشت این کار نیست.
وی با بیان اینکه پایه و اساس برخی از این تخفیفها فریب مردم و بازی با اعداد است، افزود: بر اساس قانون این کار تخلف است و مجازات دارد.
به گفته رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده مردم باید در صورت مشاهده چنین موردی، موضوع را با تلفنهای 124 یا 135 در میان بگذارند.