کد خبر: ۶۱۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲

رهبران اروپا: ایران عامل حمله به عربستان بود

انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران مسئول حمله به تاسیسات آرامکو است. پیش‌تر مقامات سعودی و آمریکایی مدعی شده بودند که ایران در حمله به آرامکو نقش داشته است. مقامات ایرانی نیز ادعاها مبنی بر نقش جمهوری اسلامی در حمله به آرامکو را قویا رد کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

تروئیکای اروپا در یک بیانیه مشترک درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان ادعاهایی را علیه کشورمان مطرح کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای مشترک در رابطه با حمله اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان ایران را متهم کردند.

رهبران اروپایی: ایران عامل حملات به عربستان بوده

این در حالی است که انصارالله یمن هفته گذشته پس از وقوع این حمله به طور رسمی مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، در بیانیه تروئیکای اروپا آمده است: اکنون زمان آن است که ایران یک چارچوب مذاکراتی بلندمدت را برای برنامه هسته‌ای‌اش، مسائل منطقه‌ای و همچنین برنامه‌های موشکی‌اش بپذیرد.

حمله به مجموعه پالایشگاهی بزرگ بقیق و میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو عربستان روز ۱۴ سپتامبر روی داد و آمریکا یک روز بعد ایران را در آن مقصر شناخت اتهامی که ایران رد کرده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در بیانیه مشترکی که فرانسه منتشر کرد نوشتند: "برای ما روشن است که ایران مسئول این حمله است. هیچ توضیح دیگری وجود ندارد."

آن حملات عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهانی را مختل کرد و باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد.

سازمان ملل با اعزام تیمی به عربستان، در حال انجام تحقیقاتی درباره این حملات است، حملاتی که موجب شد تا آمریکا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تحریم کند.

حوثی‌های یمن مسئولیت آن حمله را برعهده گرفته‌اند، اما عربستان و آمریکا مدعی هستند که ایران در این حملات دست داشته است و حتی گفته شد که این حملات از جایی در داخل خاک ایران انجام شده است. ادعایی که از سوی ایران بارها رد شده است.

جانسون در جریان سفر به نیویورک به خبرنگاران همراهش در هواپیما گفت: "بریتانیا با درجه بالایی از احتمال مسئولیت حمله به آرامکو را متوجه ایران می‌داند و ما بر این عقیده‌ایم که در واقع به احتمال زیاد ایران مسئول بوده است."

به نوشته بی بی سی، جانسون در مورد همراهی بریتانیا در هرگونه اقدام نظامی در پاسخ به این حملات، گفت که کشورش در حال بررسی دقیق وضعیت و طرح آمریکا برای دفاع از عربستان است.

او افزود: "در صورتیکه عربستان یا آمریکا از ما درخواستی کنند، در آن زمان ما در خصوص نحوه همکاری‌مان تصمیم می‌گیریم".

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات جانسون رد کرد و گفت بهتر است بریتانیا فروش سلاح‌های مرگبار به عربستان را متوقف کند و خود را از اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم یمن برهاند.

آقای موسوی ساعاتی پس از اظهارات نخست وزیر بریتانیا گفت: "دولت انگلیس به جای تلاش بی ثمر علیه جمهوری اسلامی ایران، نسبت به توقف فروش سلاح های مرگبار به عربستان که خواسته بسیاری از مردم جهان است اقدام کرده و خود را از اتهام ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم یمن برهاند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین