کد خبر: ۶۱۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۱
روزنامه فایننشيال تایمز تاكيد كرد:

اختلاف در دولت بوش در مورد ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌ها و مقامات آگاه معتقدند استراتژی بین‌المللی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران این روزها با فشارهای بسیاری روبرو است. بنا به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز در شرایطی که گزینه‌هایی مثل تحریم و مذاکره هنوز به نتیجه نرسیده‌اند، در میان قدرت‌های بزرگ اجماع چشم‌گیری درخصوص چگونگی مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود. 

روزنامه فایننشیال تایمز، در مورد وضعیت استراتژی جامعه بین‌الملل در مقابل برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد، اجماع در میان قدرت‌های بزرگ که سیاست فعلی تحریم‌های محدود سازمان ملل علیه تهران را شکل داده‌اند، در حال از بین رفتن است. همچنین دولت جورج بوش صحنه نزاع میان کسانی که خواستار موضع تندتر علیه تهران هستند و گروهی است که در مورد شروع مذاکره با تهران، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

فایننشیال تایمز می‌افزاید: کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تلاش کرد با موضع دیک چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه سیاست جاری در مقابل مهار برنامه هسته‌ای ایران کوچک‌ترین شانسی برای موفقیت ندارد و واشنگتن باید به گزینه نظامی متوسل شود،‌ مخالفت کند. وی گفت: رئیس جمهوری آمریکا سیاستی را که باید در مقابل ایران در پیش گرفته شود به طور کامل مشخص کرده است. رایس افزود: این سیاست توسط تمام اعضاء کابینه وی و دیک چنی معاون رئیس جمهور نیز حمایت شده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، اظهارات محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در مخالفت با دیدگاه چنی است. البرادعی، افرادی که خواستار حمله نظامی به ایران هستند را، ديوانه خواند. وی همچنین معتقد است در شرایطی که ایران به دانش غنی‌سازی اورانیوم دست یافته، نمی‌توان از تعلیق غنی‌سازی در این کشور سخن گفت.

 بنا به این گزارش هیاتی از نمایندگان آمریکا، فرانسه، انگلیس و ژاپن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اعتراض به سخنان البرادعی به دفتر وی رفتند،‌ اما نماینده آلمان با عنوان اینکه باید با انعطاف‌پذیری بیشتری در مقابل ایران ظاهر شویم به جمع یاد شده نپیوست و نشان داد که موضع کشورش از سایر کشورهای اروپایی متفاوت است.

روزنامه فایننشیال تایمز در پايان می‌افزاید: تشدید اقدامات مهارکننده آمریکا (در مقابل ایران) نتایج محدودی به همراه داشته است، این در حالی است که تهران با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش، آن را توسعه داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین