کد خبر: ۶۲۶۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
یک روانشناس:

آسیب‌های روانی ازدواج زودهنگام و کودک‌همسری چیست؟

یک روانشناس گفت: ازدواج نوعی بلوغ اجتماعی و بر مبنای پیوند عاطفی است که مفهومی فراتر از احساسات زودگذر است.
آسیب‌های روانی ازدواج زودهنگام و کودک‌همسری چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی مهران پور اظهار کرد: بلوغ جنسی پدیده‌ای فیزیولوژیکی و بیولوژیکی است که تغییرات به شکل کاملا جسمانی روی می‌دهد هر چند که این تغییرات بر روی مسایل روحی و روانی افراد نیز تاثیرگذار است.

این روانشناس از ازدواج به عنوان یک مفهوم بسیار گسترده و پیچیده یاد کرد و گفت: ازدواج یک پیوند عاطفی است که نیاز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی دارد و در حقیقت نوعی بلوغ اجتماعی است که می‌تواند زمینه‌ساز عواطف و همچنین تقویت بلوغ جنسی را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این تغییرات می‌تواند گرایش جنسی را نسبت به جنس مخالف تقویت کند اما به یقین این اتفاق نمی‌تواند جای عواطف و مفاهیم عالی ازدواج را پر کند.مهران پور به آسیب‌های روانی ازدواج زودهنگام و کودک‌همسری اشاره کرد و افزود: نمودی از این آسیب را می‌توان در محروم شدن از تحصیل، فاصله گرفتن از دوستان، محدودیت در روابط و سختی تحمل مسئولیت‌های زندگی مشترک بدون آموزش اولیه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: این عدم بلوغ روانی و عدم درک درست از مسئولیت‌پذیری شرایطی را به وجود می‌آورد که دختران شامل این ازدواج‌ها منزوی شده و خشونت، اضطراب و افسردگی به دلیل پذیرش زودهنگام مسئولیت در آنها نمودی واقعی می‌یابد.

مهران پور در مورد ازدواج به هنگام و در سنین بالا نیز بیان کرد: در این ازدواج‌ها نیز تفکر صریح در مورد عقاید و اهداف، داشتن معیارهای روشن و واضح در انتخاب همسر، بلوغ عاطفی و پختگی تصمیم‌گیری و دور بودن از تصمیمات هیجانی را می‌توان به عنوان یک مزیت معرفی کرد.

این کارشناس نمونه‌های منفی در ازدواج سنین بالا را سخت‌گیری در انتخاب همسر و فشارهای فرهنگی به ویژه برای دختران‌ دانست و بیان کرد: این رفتارها می‌تواند همراه با استرس و اضطراب باشد و در کنار آن اشتغال ذهنی و نگرانی‌های درونی در ازدواج و دغدغه‌هایی در مورد تولید مثل در گروه جنسی دختران را منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین