کد خبر: ۶۲۷۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰

کارون از فاضلاب عفونی سیراب می‌شود

رودخانه کارون که نماد زیبایی منحصر به فرد کلانشهر اهواز است، سال‌های زیادی است که با فاضلاب عفونی سیراب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

کلاه حصیری را تا نزدیک چشمانش پایین کشیده و منتظر بود. یک چشم به قلاب ماهیگیری و چشمی به کارون که حالا انگار به سختی نفس می کشید. آقای محسنی که به گفته خودش گهگاهی برای گذران اوقات فراغت ماهیگیری می کند، با حسرت به دور دست‌های کارون نگاه می کند و از پیشینه رودخانه‌ای می گوید که روزگاری ساحلش، لنگرگاه کشتی‌های تجاری و تفریحی بوده و حالا به مجمع الجزایری می ماند که آماج حملات زیست محیطی است.

رشد جمعیت و به واسطه آن گسترش صنعت و کشاورزی، حجم وسیعی از آلایندگی را به رودخانه کارون تحمیل کرده و به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست، قطعا این رودخانه قدرت خود پالایی و پویایی گذشته را از دست داده است.

کارون از فاضلاب عفونی سیراب می‌شود

ورود زهکش‌های کشاورزی و آلودگی‌های صنعتی از یک سو وتخلیه مستقیم فاضلاب تصفیه نشده‌ چند بیمارستان به رودخانه کارون در استان از سوی دیگر، حال شاهرگ حیاتی خوزستان را وخیم کرده است.

در استان خوزستان ۵۹ بیمارستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت تصفیه فاضلاب ۱۳ بیمارستان نامناسب است و ورود مستقیم فاضلاب به رودخانه و منابع آبی، سلامت شهروندان خوزستانی را به خطر انداخته و ضربات مهلکی بر پیکره نحیف کارون وارد کرده است.

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، شرایط تصفیه خانه ۱۳ بیمارستان در استان را نامناسب اعلام کرده و می گوید: از این تعداد، فاضلاب عفونی ۶ بیمارستان به صورت تصفیه نشده و خام وارد رودخانه‌ها و منابع آبی استان می‌شود.

سید مهدی حسینی زاده رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان، اما، بدون اشاره به اثرات تخلیه فاضلاب عفونی بیمارستان‌ها، و ورود آنها به منابع آبی و رودخانه‌های استان، عامل تهدید سلامت و بهداشت شهروندان را تخلیه فاضلاب‌های شهری و پساب‌های کشاورزی اعلام می کند و می گوید: مرکز بهداشت استان به طور مستمر، تصفیه خانه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را رصد می کند.

او می گوید: مرکز بهداشت استان بر تصفیه خانه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی نظارت مستمر دارد و بیشتر بیمارستان‌های خوزستان دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند و ممکن است فقط برخی از آنها دچار اختلال شده باشند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به این ادعا، سیستم تصفیه فاضلاب‌های بیمارستانی در خوزستان را نا کار آمد اعلام می کند و می گوید: در برخی شهرستان‌ها تعدادی بیمارستان یا فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند ویا تصفیه خانه‌هایی غیر فعال دارند.

ورود حجمی معادل ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز، از ۵ خروجی اصلی به صورت مستقیم و بدون تصفیه، به لحاظ زیست محیطی و اجتماعی، مشکلات زیادی را دامنگیر اهوازی‌ها کرده است.

آقای محمدی یک شهروند اهوازیست که از مشکلات پوست و موی فرزندش شکایت دارد. او می گوید: پزشک متخصص، تاکید کرده که آلودگی آب در حساسیت پوستی فرزندش بی تاثیر نبوده است.

هر چند طرح‌های تصفیه خانه فاضلاب شهری در خوزستان به ویژه اهواز می تواند نقش مهمی در حل این معضل داشته باشد، اما روند اجرای این طرح‌ها بسار کند است. دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، اجرای این طرح‌ها را قابل قبول نمی داند و می گوید: تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون به ویژه مقطع اهواز همچنان ادامه دارد.

اشرفی، تامین نشدن اعتبار را عامل اصلی عدم پیشرفت طرح‌های تصفیه خانه فاضلاب اهواز می داند و تاکید می کند نبود منابع مالی باعث شده حتی اقدامات کوتاه مدت هم برای چند نقطه بحرانی به نتیجه نرسد. هر چند شرکت آب و فاضلاب استان متعهد شده بود تا نیمه نخست سال ۹۸، پنج تصفیه خانه فاضلاب را در شهر‌های استان به بهره برداری برساند، اما عدم انجام تعهدات این شرکت موجب شده بهره برداری از این طرح‌ها که حالا ۸۰ درصد پیشرفت فزیکی دارند میسر نباشد.

حذف ردیف اعتباری مصوبه علاج بخشی و احیای کارون، یکی از مشکلات اصلی انجام طرح‌هاییست که قرار است روح دوباره‌ای در کالبد نیمه جان کارون بدمند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، اگر چه در این زمینه با ریاست جمهوری هم مکاتباتی داشتیم، اما این اعتبار هنوز محقق نشده. هرچند رئیس سازمان مدیریت و بودجه در سفر اخیرش به خوزستان وعده داده که اعتبار این طرح در بودجه سال آینده پیش بینی شود. مصوبه‌ای که حالا تنها راهکار و روزنه امید برای حل معضل تخلیه فاضلاب به کارون است، چرا که اعتبارات استانی جوابگوی راه اندازی تصفیه خانه‌های فاضلاب نیست.

کارون برای خوزستان و خوزستانی‌ها، نه یک رودخانه، که شریان زندگی ست. حالا بجز زمین‌های خسته از عطش و پرندگان مهاجر، قلب اهالی خوزستان هم منتظر نور امیدی ست تا به واسطه التیام پیکرۀ این رود خروشان، بر آن‌ها بتابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین