کد خبر: ۶۲۹۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

ماجرای پیامک تبلیغاتی پزشکی تضمینی به وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با انتقاد از تبلیغاتی که تحصیل پزشکی را قطعی اعلام می‌کنند، گفت: باید دست شیادان و دلالان از حوزه آموزش پزشکی کوتاه شود.
ماجرای پیامک تبلیغاتی پزشکی تضمینی به وزیر بهداشت
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی در «اجلاس معاون آموزشی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» امروز در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: حوزه آموزش پزشکی، یکی از مهمترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری ملی است و معتقدم هر تحولی، بدون تحول آموزش امکانپذیر نیست و دانشگاه‌ها باید طرح «تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی» را جدی بگیرند.

وی افزود: اگر کشوری، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش توسعه‌یافته نداشته باشد، انسان توسعه‌یافته نیز نخواهد داشت و معتقدم آموزش واقعی باید به تحول شخصیت افراد منجر شود و تحول آموزش علوم پزشکی باید زودتر از طرح تحول سلامت اتفاق می‌افتاد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: پکیج‌های آموزشی مدارس را نیز باید دانشگاه‌ها تهیه کنند اما هنوز برای آموزش جامعه در دانشگاه‌ها محصور هستیم. شما معاونین باید بتوانید الگوهای متعدد را برای گروه‌های هدف مختلف تهیه کنید تا آموزش‌های اجتماعی دست یکسری بیسواد و شیاد نیفتد.

نمکی با تأکید بر بحث عدالت آموزشی گفت: هیچ مملکتی بدون عدالت‌گستری، پایدار نخواهد ماند. هیچ‌کس نباید به دلیل فقر از آموزش محروم شود و استعدادها نباید به دلیل تنگدستی از تحصیل باز بمانند.

وی با اشاره به پیامک‌های تبلیغاتی که به شخص وزیر بهداشت داده و در آن نوشته شده «تحصیل در پزشکی به صورت قطعی و تضمینی» اظهار داشت: اینکه یک دلال و کلاش شماره تلفن بدهد و تحصیل پزشکی را قطعی و تضمینی اعلام کند، نشان می‌دهد یک مشکلی وجود دارد و ما باید در برابر این موج بی‌عدالتی بایستیم. متأسفانه اتفاقی رخ داده که این افراد آنقدر جسور شده‌اند که به همه و حتی وزیر اعلام می‌کنند که «تحصیل پزشکی به صورت قطعی است».

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: من مطمئن هستم همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به این امواج مسموم، تن نمی‌دهند اما به هر حال باید توجه کنیم که حتماً مسیرهایی برای این ورود ایجاد شده و باید در برابر آن بایستیم.

نمکی با تأکید بر مهارت‌آموزی در حوزه علوم پزشکی گفت: تربیت افراد ماهر متناسب با بخش ارائه خدمات از نیازهای جامعه است. داشتن گروه‌های بیشتر تحصیلات تکمیلی به چشم‌وهم‌چشمی دانشگاه‌ها بدل شده اما باید بتوانیم نیروی انسانی متناسب با نیاز تربیت کنیم نه آنکه نیروی انسانی با منابع دولتی و بیهوده تربیت شوند.

وی گفت: هر زمان حوزه آموزش توانست به این سؤال که «چه کسی را در چه سطحی از مهارت، در طول چه زمانی، با چه هزینه‌ای و توسط چه کسی تربیت کرده‌ایم؟» پاسخ دهد، می‌توانیم بگوییم آموزش درست انجام داده‌ایم.

وی با انتقاد از تخصص‌گرایی بی‌اندازه در حوزه علوم پزشکی گفت: اکنون ژنرال داریم ولی سرباز کم داریم و این نظام سلامت با تأکید بیش از اندازه بر تخصص از نظر اقتصادی، قادر به ادامه حیات نیست. افرادی را تربیت کرده‌ایم که گران هستند و خدمات گران ارائه می‌دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: باید در کوتاه‌ترین زمان، تحصیلات تکمیلی را بازنگری و کیفیت تربیت نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهیم.

نمکی با اشاره به تغییر ساختار در دانشگاه‌های علوم پزشکی و نحوه اداره بیمارستان‌های آموزشی گفت: متأسفانه معاونت‌های آموزشی خود را از نظارت بر درمان کنار کشیده‌اند درحالی‌که در بیمارستان‌های آموزشی باید به موضوع درمان بیشتر توجه کنند و حوزه آموزش، تکلیف فعالیت درمانی را مشخص و همچنین بخش‌ها را رصد کند.

وی در مورد ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: درست است که در رتبه‌بندی‌های جهانی، مقاله یکی از شاخص‌ها است اما نباید ما را به بیراهه ببرد و دانشجو پاسوزهیئت علمی برای ارتقاء شود. وزن‌دهی به شاخص‌های ارتقاء باید بازنگری شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوه اداره دانشگاه را یکی از مباحث مهم در تغییرات دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد و گفت: در سال‌های اخیر رؤسای دانشگاه‌ها گرفتار روزمرگی شده‌اند اما هدف اصلی ادغام آموزش و خدمات این است که رئیس دانشگاه به پژوهش و آموزش بپردازد و درگیرغذا، بدهی، دارو و درمان نشود.

نمکی از احیای سازمان سلامت استان‌ها خبر داد و گفت: با این تغییر، رؤسای دانشگاه‌ها به موضوع آموزش و پژوهش می‌پردازند و قائم‌مقامی در حوزه درمان، دارو و بهداشت خواهند داشت و در اولین رسالت خود، بیمارستان‌های آموزشی را بر عهده رؤسای دانشکده‌های پزشکی قرار می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: اکنون ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که دستاوردهای عظیمی دارند اما این به این معنی نیست که نیازمند بروز و ظهور بین‌المللی نیستیم و باید بدانیم که در این حوزه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر کمبود بودجه در حوزه آموزش خاطرنشان کرد: من می‌دانم که چه روزهای سختی را می‌گذرانیم و در این قحط‌سالی منابع، بسیاری از این مسائل با جیب ما سازگار نیست اما توجه کنید که تحولاتی را که بُعد اقتصادی آنها پررنگ نیست، در اولویت قرار گیرد.

نمکی از تأمین بخشی از مطالبات وزارت بهداشت خبر داد و گفت: خوشبختانه بخشی از مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی و همچنین تخصیص برخی از ردیف‌های بودجه در روزهای اخیر انجام می‌گیرد و سعی می‌شود دانشگاه‌ها در سه ماه آخر، شرایط بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به تغییرات حوزه ساختاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد: هم‌اکنون ۶۰ درصد معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی، غیر هیئت علمی هستند درحالی‌که به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که باید از هیئت علمی خود برای این معاونت‌ها انتخاب کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدل اداره بیمارستان‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی تغییر می‌کند و بیمارستان‌های غیر دانشگاهی بر عهده معاون درمان و بیمارستان‌های آموزشی برعهده معاونت آموزشی قرار می‌گیرد.

نمکی با اشاره به طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» عنوان کرد: برای جامعه‌محور کردن نظام سلامت، باید بتوانیم هر خانه و یک فرد در درون هر خانه را به سمتی ببریم که بتوانند سلامت آن خانه را تأمین کنند. تغییر شیوه زندگی، مواجهه با بیماری‌های غیرواگیر، درمان‌های ابتدایی، توانمند کردن افراد سالخورده و بازتوانی افراد، همه از نکاتی است که حوزه آموزش می‌تواند برای این طرح برنامه داشته باشد.

به گفته وی، اکنون فاز اول این کار در سه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سمنان و کاشان آغاز شده و اینکه دانشجویان علوم پزشکی از چه سالی می‌توانند وارد این فرآیند شوند را باید دانشگاه‌ها تعریف کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر بازنگری تحصیلات تکمیلی تأکید کرد و گفت: متأسفانه ۴۴ درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان لیسانس به بالا تشکیل می‌دهند که این موضوع هم جامعه و هم فرد را متوقع می‌کند. درواقع کارهای افسردگی‌زا در کشور کرده‌ایم اما باید بتوانیم در حوزه علوم پزشکی این موضوع را رفع کنیم.

نمکی گفت: اگر بخش خصوصی فعال و صنعت پویا، همگام با دانشگاه‌ها حرکت می‌کرد، این معضل به وجود نمی‌آمد اما شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت بخش خصوصی و صنعت و تسهیلاتی که برای آنها در نظر گرفته‌ایم، می‌تواند برای این موضوع کمک‌کننده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین