آفتابنیوز : آفتاب: محمود احمدینژاد رییسجمهور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران همراه هیات دولت در سفرهای استانی، به پرسشهای رسانههای گروهی درباره چگونگی اجرای مصوبات استانی و مسائلی از جمله بنزین، مسكن، پرونده هستهای، گرانی و ... پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاریهای داخلی، در ابتدای این کنفرانس خبری محمود احمدینژاد با شكرگزاری نسبت به این كه توفیق پیدا كرده یكی از وعدههای انتخاباتیاش ( سفرهای استانی) را محقق كند، گفت: سفرهای استانی یك اتفاق بزرگ بود، یك توبه و استغفار از جانب دستگاههای دولتی و مدیران كشور كه به صورت متداول سالها در مركز متمركز شده و از مركز برای نقاط مختلف كشور تصمیمگیری میكردند.
وی با بیان اینكه «در طول این سالها خیلیها از رفع تبعیض و نیازهای مردم صحبت كردند» ادامه داد: گفتند بیایید در جاهای خاص متمركز شویم و این مشكلات را حل كنیم؛ ولی این جاهای خاص به جایی اخص تبدیل شد و در نتیجه اینكه فقط تصمیمگیریها در مركز و نقاط خاصی صورت گرفت و باعث شد عدهای پیدا شوند كه فقط به فكر خود باشند.
احمدینژاد افزود: احساس ما از گذشته این بود كه دیوار و سد ضخیمی به مرور بین مدیران، برنامهریزان و بطن مردم به وجود آمده؛ به نحوی كه مدیران از دریافت اثرات تصمیمات خود غافل هستند و اثرات این تصمیمها را مشاهده نمیكنند. در ساختمانها و سیستمهای اداری پیچ در پیچ تصمیمات گرفته میشد، بدون توجه به آثار آن در زندگی مردم.
وی با بیان اینكه «ما احساس كردیم این دیوارها و فاصلهها باید برداشته شود و این تبعیضها به مرور از بین برود» گفت: ما معتقدیم این سفرها باعث ایجاد تحول در نحوه ارتباط مدیران با مردم و موجب شد به نحوی ارتباط مردم و مدیران نزدیكتر شود. بعضا مشاهده میكردیم این ارتباطات در جاهایی قطع و دفاع از مدیران دولتی در بخشهایی به ناموس تبدیل شده بود؛ چنانكه هر مدیر و فرمانداری هر كاری میكرد، اطرافیان و كسانی كه با او بودند، از او دفاع میكردند؛ حتی اگر این كار مورد مخالفت مردم بود.
رییسجمهور همچنین با بیان اینكه «ما باید بدانیم مردم صاحب اصلی این كشور هستند و دولت خود به خود چیزی نیست» گفت: ما باید تلاش میكردیم دیواری كه بین مردم و مسوولان وجود داشت، برداشته شود؛ با یك تهاجم سنگین و بولدوزری وارد میشدیم، باید این حركت یعنی ارتباط بیشتر بین مسوولان و مردم در تمام دولت صورت میگرفت و تمام دولت در این راستا اردوكشی میكرد. من خدا را شكر میكنم كه این توفیق فراهم شد كه این اتفاق بزرگ رخ دهد. احمدینژاد سپس ادامه داد: در تاریخ كشورمان سابقه ندارد كه یك دولت چنین حركتی كرده باشد. سابقه ندارد یك رییس دولت تمام ایران را خودش دیده باشد. این اتفاق جدیدی است كه با ضعفها و قوتهایی همراه است. این اتفاق باعث تحول در سیستم اداری، تقویت اقتدار كشور، اتحاد ملی و همبستگی ملی است و آثار آن كمنظیر و بیبدیل است كه چیزی را نمیتوان جایگزین آن كرد.
وی خطاب به نمایندگان رسانهها اظهار داشت: كاری كه شما رسانهها در طول این سفرها انجام میدهید، در فعالیت رسانهای جهان بیسابقه است. من تلاشها و دستاوردهای شما را در طول سفرها مشاهده كرده و گزارشهای آنها را دیدهام.
احمدینژاد در ادامه دیدارش با خبرنگارانی كه در سفرهای استانی دولت را همراهی كردهاند، به تشریح دستاوردهای این سفرها پرداخت و گفت: اولین دستاورد سفرهای استانی این بود كه دستگاههای اجرایی متوجه شدند به تمام كشور متعهد هستند. البته با این سفرها، مسوولان با مردم ارتباط بیشتری برقرار كردند و نزدیكتر شدند؛ مثل یك ماهی كه به آب برمیگردد.
احمدینژاد یكی دیگر از آثار سفرهای استانی را تقویت نظارت بر ساختار اجرایی و اداری دولت دانست و گفت: در این ارتباط دولت میبیند كه مثلا در اجرای پروژهها چه مشكلی پیش آمده و چه نفعی وجود داشته كه فلان پروژه به موقع اجرا نشده؛ از این رو متوجه مشكلات و گیرها میشود.
احمدینژاد سفرهای استانی را باعث ایجاد تحرك در دستگاه اجرایی و روحیه پیگیری در مدیران عنوان كرد.
رییسجمهور گفت: خیلی وقتها وقتی به چهره مردم نگاه میكردم متوجه میشدم وضعیت مدیریتی در آن منطقه چگونه است؟ البته این امر را در نامههایی كه مردم مینوشتند و مطالعه میكردم نیز مشاهده میكردم. همچنین در طول این سفرها متوجه میشدیم كه كدام اداره قبل از سفر درش به روی مردم بسته بوده است؟
وی با بیان اینكه این سفرها به اصلاح سیستم اداری منجر میشود گفت: اگر مردم به مدیران بالاتر دسترسی داشته باشند، خدای ناكرده مدیران پایینتر نمیتوانند ظلم كنند.
احمدینژاد در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به این که دولت هماکنون تصویر جامعی از محیط و مسایل کشور دارد، یادآور شد: خیلیها میگفتند مگر میشود كشور را با هم ساخت؛ ولی وقتی قدرت ملی مردم را در طول این سفرها میبینیم، متوجه میشویم كه این كار شدنی است و ما میتوانیم. ما میگفتیم سه برابر ظرفیتی كه در كشور وجود دارد، میتوانیم كار كنیم. عدهای گفتند مگر میشود؟ ولی دیدیم كه شد و اقداماتی در این راستا صورت گرفت. اكنون نیز میگویم نسبت به گذشته میتوانیم پنج برابر كار كنیم؛ یعنی دو برابر زمان كنونی.
رییسجمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه دولت نهم اکنون اولویتهایش با اولویتهای دو سال قبل فرق میكند، ادامه داد: این دولت اصلا وارد بازیهای سیاسی نمیشود و نمیتواند بشود. مگر میشود مشكلات را دید و وارد این جنجالها شد، مگر میشود ایران را دید، مردم را دید و وارد این جنجالها شد. امكان ندارد كسی این چیزها را ببیند و وقت خود را جای دیگر تلف كند. پایه اقتدار حكومت برقراری روابط عاطفی با آحاد ملت است.
احمدینژاد در زمینه عرضه آزاد بنزین نیز با اشاره به استقبال مردم از سهمیهبندی بنزین گفت: ٨٠ درصد خودروها زیر ١٠٠ لیتر در ماه مصرف میكنند و ١٥ درصد نیز كه در كار حمل و نقل عمومی هستند، بیشتر میخواهند كه برای آنها سهمیه بیشتری در نظر گرفتهایم. مردم میتوانند با مدیریت مصرف سوخت به كارهای خود برسند و حتی اگر سفری داشته باشند، آن را انجام دهند.
رییسجمهور در ادامه با اشاره به فایده اصلاح ساختاری در سهمیهبندی بنزین گفت: اگر مصرف بنزین كنترل نشود، نمیتوانیم اصلاحات ساختاری كنیم. با این كار در حوزههای صنعتی، فنی و حمل و نقل عمومی اصلاحات صورت میگیرد؛ به عنوان مثال آن خودروسازی كه خودروی پرمصرف تولید میكرد به سمت تولید خودروی كممصرف میرود؛ چراكه مشتری خواهان چنین خودرویی است. به نظر من امور مردم با این مقدار سهمیهبندی تامین میشود.
وی درباره آثار زیانبار واردات بنزین نیز گفت: ما در مسیر واردات و مصرف بنزین سه اشكال اساسی داریم. اول تخلفات و اشتباه كاری در واردات و توزیع بنزین كه كاهش ٢٠ میلیون لیتری بنزین در روزهای اخیر به دلیل كاهش این اشتباهات و سوءاستفادهها بوده است. دوم پدیده قاچاق بنزین و سوم سفرهای زاید كه با سهمیهبندی بنزین حل میشود؛ چنانكه بعضی روزها ٢٥ میلیون لیتر كاهش مصرف را شاهدیم.
احمدینژاد سپس با رد آزادسازی قیمت بنزین یادآور شد: در شرایط كنونی آزادسازی قیمت بنزین سم مهلكی برای اقتصاد است؛ چرا كه تورم را ١٠٠ درصد میكند. زمانی میتوان بنزین را آزاد كرد كه این ماده در جایگاه خود قرار داشته باشد و مثلا با افزایش آن شاهد افزایش قیمت كالاهای غیرمرتبط با آن نباشیم. وی گفت: راه دیگر كنترل مصرف سوخت صرفهجویی است و این كه اعتبار به دست آمده از كاهش مصرف سوخت به سرمایهگذاری در حوزههای اقتصادی برود و نیز به سمت گازسوز كردن خودروها حركت كنیم.
رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره اینكه دور بعدی سفرهای استانی چه موقع شروع میشود؟ گفت: در حال حاضر در حال برنامهریزی هستیم و باید نقاط ضعف و قوت دوره اول را بررسی كنیم و جلو برویم. باید ریزتر شویم. دولت باید به اعماق بدنه اجتماع برود و من از شما خبرنگاران كه در این سفرها همراه ما بودهاید، میخواهم پیشنهادهای خود را بدهید. دكتر سعیدلو و معاونت اجرایی ریاست جمهوری در حال تهیه چارچوب در این زمینه است و من میخواهم وقتی این چارچوب مشخص شد شما نظراتتان را به ایشان بگویید؛ البته نظرات مردم را نیز بگیرید و انتقال دهید. یك دور این سفرها انجام شده است. یك ابتكار اولیه بود و باید در دور دوم ریزتر شد و ابتكارات بیشتری به خرج داد و مبنای ما برای دور بعد اطلاعاتی است كه از دور اول كسب كردهایم.
احمدینژاد همچنین در پاسخ به این پرسش كه برخی معتقدند برای برخی از مصوبات استانی اعتبارات لازم پیشبینی نشده است، گفت: این امر در مواردی انجام شده كه اعتبارات لازم در {بودجه} پیشبینی نشده است. در موارد محدودی نیز در سازمان مدیریت و برنامهریزی غفلت شده است و به تصور اینكه بودجه برای این پروژهها در بودجه استانی قرار داده و ردیف مشخص میشود، ردیفی برای اجرای آن نگذاشتهاند كه البته اینها حل شده و ما در تلاشیم هرچه زودتر تعهداتی را كه به مردم دادهایم، اجرا كنیم و اگر كسی فكر میكند با ترفندهای خاصی میتواند این اجراها را به تاخیر بیندازد، اشتباه میكند.
وی افزود: برخی میگویند سفرهای استانی توقع مردم را بالا میبرد و ممكن است برخی این حرف را بشنوند و باور كنند، این یعنی چه؟ وقتی در یك روستا میرویم و مردم آن به ما میگویند در این روستا ٢٠٠ خانوار زندگی میكنند و آب روستا گلآلود است و آب سالم میخواهند و ما انجام میدهیم، آیا این بالا بردن توقعات است؟ این برآوردن حداقل نیازهای مردم است. این مطالبات باعث میشود دولت به حركت بیفتد. مطرحكردن تقاضای اشرافی و اسرافگویانه باعث بالا بردن مطالبات میشود. باید كشور را به سمت آبادانی و پیشرفت سوق دهیم و مردم نیز این را از ما میخواهند. اگر حداقل امكانات را به مردم بدهیم كه كار كنند، این بالابردن توقعات است؟ حداقل امكانات را به مردم میدهیم تا آنها كار كنند ولی ممكن است برخی در مراحل بعدی همكاری نكنند كه این اشتباه است. ببینید من میخواهم چند مثال بزنم. كدام یك توقع را بالا میبرد؟ میرویم در یك روستا میبینیم كه دندانهای بچهها مشكل دارد و این ناشی از آب آن روستاست، آیا ما نباید پول و درآمد نفت را اینجا خرج كنیم تا مردم سالم زندگی كنند؟ به ما میگویند قیمت نفت بالا رفته است، پول حاصل آن را كجا بردید؟ ما اینجاها خرج كردیم. ما باید جوابگوی مطالبات واقعی مردم باشیم. صحنههای زیادی را در استانها میبینیم كه البته مربوط به انقلاب نیست بلكه تاریخی است. انقلاب خدمت زیادی كرده و افتخارش تلاش برای رفع محرومیتهاست. متاسفانه ثروت كشور در تمام نقاط توزیع نشده و در چند نقطه متمركز شده است و ما باید این مساله را حل كنیم. محال است یك مدیر و یا فردی مانند احمدینژاد ببیند در روستا ٢ هزار نفر به علت مشكلات و سوء تغذیه قدشان از حد استاندارد كوتاهتر است و بعد بیاید به جای اینكه در تهران به فكر این مشكلات باشد، با سوءاستفاده برج بسازد.
رئیسجمهور با بیان اینكه ملت ما ملتی دلسوز است و در هر گوشهای از جهان اتفاقی میافتد واكنش نشان میدهد و پول جمع میكند تا به فقرا كمك كند گفت: این كه یك عده بنشینند و یك فرهنگ بیتفاوتی و زیادهطلبی را ایجاد كنند، درست نیست. این امر باعث میشود توقعات بالا برود و فرهنگ كار و تلاش را زیر سوال ببرند و توی سر كسی بزنند كه كار میكند. این اشتباه است. ممكن است فشارهایی بیاورند كه دهان افرادی همچون احمدینژاد را ببندند كه نمیتوانند؛ ولی چرا باید در یك منطقه ٤٠ درصد از مردم تحت پوشش كمیته امداد باشند. شاید بشود صورت مساله را در رسانهها پاك كرد و آن را جلوه نداد ولی حقیقت آن پاك نمیشود. فراموش كردن و پاك كردن اینگونه مسائل است كه توقعات را بالا میبرد. بیان این مسائل توقعات را پایین میآورد.
احمدینژاد گفت: اگر قانون بودجه را در سالهای قبل مشاهده كنید میبینید برای خیلی چیزها بودجه گذاشتهاند كه اولویت نداشته و اكنون اینها از ما طلبكار شدهاند. ما میگوییم بر اساس اولویتبندی باید بودجهها را تخصیص دهیم. برخی بر اساس رابطه پول گرفتهاند. ما باید موانع را برطرف كنیم. شما نیز باید اطلاعرسانی كنید. مردم از ما طلبكاری كنند، طلبكاری مردم از دولت خدمتگزارشان باعث تشویق دولتمردان در جهت كاركردن و حركت بیشتر است. اگر توقع بجای مردم مطرح شود به نفع كشور است. دولت میخواهد در جای مناسب توقعات مردم مطرح شود و ما نیز روشن صحبتهای خود را به مردم میگوییم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مسكن گفت: ما باید ایجاد ثبات در بازار مسكن را در درازمدت ببینیم. باید قیمت زمین را از مسكن بیرون بیاوریم. قسمتی از گرانی مسكن مربوط به قیمت زمین است و ما در طول این سالها اشتباه كردیم كه قیمت زمین را از مسكن برنداشتیم. نباید مسكن به یك كالای سرمایهای تبدیل میشد كه عدهای بخواهند از آن سودهای كلان ببرند. باید در این راستا منابع بانكی را هدایت كنیم تا هر كس نیاز واقعی به مسكن دارد، نیازش رفع شود. اكنون تعدادی مشكل مسكن دارند و با ازدواجهایی كه صورت میگیرد این تقاضا بیشتر میشود. ما در تلاشیم سالانه بیش از یك و نیم میلیون فرصت تولید مسكن ایجاد كنیم. البته در روستاها مساله مسكن در حال حل شدن است و اقدامات خوبی شده است. ما در حال حاضر رگههایی از بازگشت به روستاها را مشاهده میكنیم و باید آن را تقویت كنیم.
رییسجمهور در پاسخ به پرسشی درباره گرانیها گفت: ما در برخی موارد شاهد گرانی بودهایم و این حرف درستی است ولی یك تورم طبیعی داریم كه ناشی از ساختار اقتصادی است و ما نمیتوانیم آن را صفر كنیم؛ ولی تلاش میكنیم تك رقمیاش كنیم و قسمتی از این تورم، روانی است كه دست دولت نیست. برخی برای اهداف سیاسی این را دامن میزنند. ما میخواستیم ساختار برنامه و بودجه را اصلاح كنیم كه طبق قانون حق رییسجمهور است؛ ولی در برابر آن مقاومتهایی شد و دیدیم كه چه مطالبی مطرح شد؟ ما میخواهیم ساختارها را اصلاح كنیم، آدمها خوب هستند، باید ساختارها اصلاح شود. ما میخواهیم این مشكلات را رفع كنیم.
وی با اشاره به برنامههای دولت برای حل مشكلات در حوزه مسكن افزود: قطار ساخت مسكن روی ریل خود افتاده و به زودی نتایج آن را خواهید دید. یك نكته را هم باید بگویم. در گذشته كارهای زیادی در حوزههای مختلف انجام شده؛ اما هیچكدام از بخشها به نتیجه نرسیدهاند، جهت آن هم معلوم نیست؛ مثلا در حوزه مسكن مشخص شده كه چند واحد مسكن باید در سال ساخته شود؛ اما معلوم نیست چگونه باید به چنین عددی برسیم یا مثلا چگونه باید به مقدار اشتغالی كه عنوان شده، رسید.
احمدینژاد در ادامه با اشاره به آنچه آن را حركت مافیا در كشورمان خواند، گفت: جدیدا مافیا حركت نویی را انجام میدهد كه من یك مثال از آن میزنم. موضوع زبالههای بیمارستانی را كه اخیرا مورد توجه رسانهها قرار گرفته چند روز پیش با وزیر بهداشت مطرح كردم. وزیر بهداشت گفت فردی یك زبالهسوز وارد كرده و خواستار خرید آن توسط ما بوده كه ما در بررسیهای خود متوجه شدیم این زبالهسوز استاندارد نیست و باعث بیماریهای صعبالعلاج میشود و نخریدیم. حالا این فرد در رسانهها فضاسازی میكند كه موضوع زبالههای بیمارستانی بغرنج شده است.