کد خبر: ۶۳۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۴
نمایش قدرت در برابر کنگره آمریکا

مالکی:‌ ارتش آمریکا می‌تواند برود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ رضارزمجو: در حالی که دامنه اختلاف نظرها میان کاخ سفید و کنگره درباره ادامه حضور ارتش آمریکا در عراق به بالاترین حد خود رسیده نخست وزیر نوری المالکی در اظهار‌نظری غیر منتظره گفته است که نیروهای ارتش و پلیس عراق به تنهایی قادر به حفظ امنیت و ثبات کشور هستند و نیروهای چندملیتی تحت رهبری آمریکا می‌توانند «هروقت که بخواهند» از این کشور خارج شوند. با این‌حال وی تاکید کرده‌است که نیروهای عراقی نیازمند تجهیزات و آموزش بیشتر هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بغداد نوری‌المالکی روز شنبه در نخستین اظهار نظر رسمی‌اش در واکنش به گزارش کاخ سفید گفت که دولت وی برای تحقق استانداردهای مورد نظر ایالات متحده در امر اصلاحات سیاسی به زمان بیشتری نیاز دارد: «این کاملا طبیعی و قابل درک است که با توجه به میزان خشونت‌ها و بی‌اعتمادی رهبران سیاسی کشور به یکدیگر ، حصول پیشرفت سخت و زمان‌بر باشد».

نخست‌وزیر عراق سپس در سخنانی غیرمنتظره گفت: «ما با اعتماد به نفس کامل و با صدایی بلند می گوئیم که به یاری خدا از توانایی کافی برای برعهده گرفتن مسئولیت حفظ امنیت کشور در صورت خروج نیروهای چندملیتی برخورداریم. این نیروها هروقت که بخواهند می توانند عراق را ترک کنند»، با این حال تاکید کرد که تا پیش از خروج نیروهای خارجی نیروهای ارتش و پلیس عراق باید از تجهیزات پیشرفته‌تری برخودار شده و مهارت‌های رزمی شان را افزایش دهند. 

این در حالی‌است که هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق هفته گذشته از فروپاشی کامل نظام سیاسی این کشور در صورت خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی سخن گفته بود.

مالکی افزود: «ما به زمان و تلاش بیشتری نیازمندیم، بویژه زمانی که فرآیند سیاسی کشور با تهدیدات امنیتی، اقتصادی و نیز مداخلات خارجی مواجه باشد». وی درعین‌حال حاضر نشد هیچ جدول زمانی مشخصی را برای تحقق این هدف تعیین کند. 

وی با ابراز ناخرسندی از لحن انتقادآمیز گزارش کاخ سفید گفت: «با توجه چالش‌های بی‌مانندی که بر سرزمین ما سایه انداخته‌اند این گزارش را باید شاهدی بر موفقیت‌های بزرگ عراق دانست، نه آنکه به ما امتیاز منفی داد». وی افزود: «این نکته‌ای بود که باید در گزارش کاخ سفید فهمیده می‌شد». 

نوری‌المالکی همچنین بار دیگر بر عزم خود بر تشکیل «ائتلافی از میانه‌روها» در دولت عراق تاکید کرد و با اشاره تلویحی به وزرای مستفعی وابسته به مقتدی صدر گفت: «مشکل ما این بود که برخی‌ها در پی مشارکت سازنده با بقیه اعضای کابینه نبودند».

این اظهارات نخست‌وزیر نوری‌المالکی را می‌توان یک نمایش قدرت آشکار از سوی دولت وی در برابر مصوبه نمایندگان کنگره آمریکا دانست که شامگاه پنجشنبه با توجه به «پیشرفت‌های ناچیز دولت عراق در امر انجام اصلاحات سیاسی در کشور» خواستار تعیین یک جدول زمانی برای خروج سربازان آمریکایی تا پایان آوریل 2008 شده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین