کد خبر: ۶۳۲۵۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵

مرجع ضمیر لاریجانی در سخنان صریح درباره ردصلاحیت‌ها کجا بود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی که به دلیل سابقه گسترده در رایزنی‌های سطوح بالای نظام و روابط عمیق با سران جریان اصولگرا، اطلاعات دقیقی از فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی دارد، سخنان حقوقی صریح و مهمی ایراد کرد؛ اما مرجع ضمیرش به کجا بر می‌گشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

لاریجانی با انتقاد از سخنگوی شورای نگهبان که تلاش کرده بود با برچسب «سوء استفاده اقتصادی» رد صلاحیت شمار زیادی از نمایندگان کنونی را توجیه کند، این که «رد صلاحیت ها عمدتا مربوط به سوء استفاده های اقتصادی بوده» را رد کرد و فاش نمود در نامه‌هایی که هیات نظارت به نمایندگان داده اند، به بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر نیست، البته برخی این گونه بوده است.

وی گفت که چرا مطلب باید درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده نمایند و نظام را متهم به فساد کنند؟

مرجع ضمیر لاریجانی در سخنان صریح درباره ردصلاحیت‌ها کجا بود؟

رئیس قوه مقننه با درخواست از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان برای توجه به حقوق افراد تاکید کرد: بر اساس قانون، نظرات مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند ملاک باشد، چرا که گزارش‌های غیر این مسیر می‌تواند از جانب افراد با اغراض خاص ارائه گردد و بررسی صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست ولی می‌تواند فضای قضاوت را مُشوه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک اگر فسادی در پرونده هر کسی باشد، چه مالی و چه غیر آن که محکمه‌ای نظر داده باشد همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرفا گزارش از مرجعی باشد باید اتقان آن را بررسی کرد که گزارش اولیه و خامی نباشد تا با آبروی افراد بازی نشود.

نکته مهم سخن لاریجانی این بود که اعلام کرد «اگر سیستم‌های اطلاعاتی درباره نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولویت این بود که در طول این چهار سال مطالب را در میان می‌گذاشتند تا اصلاح شود نه اینکه نزدیک انتخابات آن را به صورت یکجا مطرح کنند.»

لاریجانی با بیان این که وزارت اطلاعات در چند مورد -که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد- مطالبی را در مورد برخی به من داده‌اند، گفت: بنده هم به افراد متذکر شدم و آنها نیز این موضوع را از طرف وزارت اطلاعات پیگیری کرده اند تا صحت مطالب روشن شود، اما به هیچ وجه در این حد و اندازه نبود و به بنده نیز منتقل نکردند.

درواقع رئیس مجلس ضمن تاکید بر اینکه تنها مرجع قانونی بررسی صلاحیتها مراجع چهارگانه (ثبت احوال، دادگستری، وزارت اطلاعات و ناجا) است، احتمال داد شبهه‌افکنی درباره نمایندگان از سوی « سیستم‌های اطلاعاتی» انجام شده و از آنها انتقاد کرد که چرا این موارد را در چهار سال گذشته برای بررسی به مجلس نداده‌اند. حالا با توجه به این که او به ارائه مطالب وزارت اطلاعات درباره برخی نمایندگان اشاره کرده، خطابش با کجاست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
arb
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
1
مجلس و نمایندگانی،که با شفافیت مخالفند و اجازه نمی دهند که اقداماتشان در مجلس برای مردمی که آنها را به عنوان نماینده انتخاب کرده اند،روشن شود،صلاحیت هیچ چیز را ندارند.
اینها نماینده کدام مردم اند؟
چطور نماینده ما هستند،که حتی از حضور یا عدم حضور آنها در مجلس هم بی اطلاع هستیم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین