کد خبر: ۶۳۴۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

چه کسانی پشت خشونت ها در ناصریه عراق هستند؟

با وجود اینکه همه استان های جنوب و مرکز به همراه بغداد پایتخت عراق در طول چهار ماه گذشته شاهد اعتراضات خیابانی است در این میان شهر ناصریه مرکز استان «ذیقار» به علت خشونت های گسترده متفاوت از دیگر استان های عراق بوده است.
چه کسانی پشت خشونت ها در ناصریه عراق هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

هر چند مطالبات معترضان در استان های جنوب، مرکز و پایتخت همگی یکسان است اما اعتراض ها در ناصریه برای تحقق مطالبات عمومی به شدت همراه با خشونت بوده است.

مبارزه با فساد، انتخاب نخست وزیر جدید، برگزاری انتخابات زودهنگام و بهبود معیشت مردم محور اصلی اعتراضات خیابانی را در عراق تشکیل می دهند با وجود اینها، ناصریه در این مدت بارها شاهد اقدام های آشوبگرانه و خشن بوده است.

آتش زدن مقرهای احزاب سیاسی شیعه، برخی ساختمان های دولتی و صنفی، منازل تعدادی از نمایندگان پارلمان و مقام های محلی و حتی برخی از روحانیان برجسته و سران عشایر ذی قار بخشی از این خشونت ها بوده است.

برخی از شخصیت های سیاسی در خصوص خطرات خشونت های جاری در ناصریه از آن به عنوان «درعا»ی عراق یاد کرده و معتقدند که اگر اوضاع ناصریه هرچه زودتر درمان و رسیدگی نشود شاید همانند درعای سوریه، تبعات آن بر کل عراق منعکس شود و سراسر کشور را آلوده خشونت و ناآرامی کند.

برخلاف دیگر استان ها، ذی قار تاکنون تنها استانی است که توانسته است چهره هایی را به عنوان نمایندگان اعتراضات خیابانی معرفی کند که شاید برجسته ترین این نام ها «علاء الرکابی» باشد.

با وجود محبوبیتی که این چهره توانسته است در اعتراضات خیابانی ناصریه پیدا کند اما پیرامون پیشینه و تاریخچه او اطلاعات زیادی وجود ندارد.

گفته می شود که دکتر علاء الرکابی دانش آموخته دانشکده داروسازی است و پدر او دکتر «کامل جبار معیبد الرکابی» از پزشکان متخصص کودکان بوده است.

شهرت پدر الرکابی بیش از اینکه به دلیل حرفه پزشکی باشد به خاطر این بوده که او از اعضای برجسته حزب منحله بعث در این استان به شمار می آمد.

از علاء الرکابی به عنوان مبتکر ایده بستن بزرگراه جنوب به شمال که از نزدیکی شهر ناصریه عبور می کند، یاد می شود که در چندین نوبت باعث قطع جاده بصره به بغداد در روزهای گذشته شد.

الرکابی همچنین اوایل هفته جاری، طرح راهپیمایی میلیونی اعتراضی از استان های جنوب به سمت بغداد و حمله به منطقه امنیتی سبز – مقر نهادهای حاکمیتی عراق- را مطرح کرد.

گرچه همواره از نفوذ حزب بعث در اعتراضات خیابانی ذی قار به عنوان عامل اصلی خشونت ها در این استان یاد می شود اما برخی صاحب نظران عوامل دیگری را در این امر دخیل می دانند.

«عامر الفایز» نماینده مستقل در پارلمان عراق معتقد است که بخشی از خشونت های ذی قار با رقابت های سیاسی پاره ای احزاب سیاسی بر سر سهمیه بندی های قدرت ارتباط دارد.

وی بدون اینکه نامی از این جریان های رقیب در ذی قار نام ببرد گفت که جریان های سیاسی در این استان به شدت بر سر سهم بندی های قدرت با هم رقابت دارند و هر گروه می خواهد انتظارات خود را بر دیگری تحمیل کند و به همین دلیل اعتراضات خیابانی در این استان به شدت توام با خشونت است.

بر همین اساس آتش زدن برخی از مقرهای حزبی و در امان ماندن برخی از مقرهای دیگر احزاب از این آتش سوزی ها و حتی آتش زدن برخی از منازل مقام ها و مسوولان محلی بدون تعرض به منازل دیگر مقام ها و مسوولان را دیگر ناشی از این رقابت سیاسی می دانند.

به اعتقاد الفایز، از این رقابت سیاسی احزاب در ناصریه بیشترین طرفی که آسیب دیده مردم عادی هستند.

وی خاطر نشان ساخت که برخی از این جریان ها در موارد بسیاری تبدیل به ابزارهای شماری از طرف های خارجی شده و به دلیل ورود بازیگران خارجی به اعتراضات خیابانی در این استان، بیش از پیش ذی قار دستخوش خشونت و ناآرامی شده است.

در همین راستا یکی از نمایندگان فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق وابسته عصائب اهل الحق (شیخ قیس الخزعلی) مهمترین بازیگر خارجی در حوادث ناصریه را عربستان سعودی ذکر کرده است.

«عبدالامیر تعیبان الدبی» بخشی از اعتراضات و خشونت های توام با آن را در ناصریه در ارتباط با زندان مرکزی این استان موسوم به «الحوت» دانسته که تعدادی از سرکردگان داعش از اتباع سعودی در آن زندانی هستند.

این نماینده استان ذیقار در پارلمان عراق در اظهاراتی تاکید کرده است که خشونت‌ها در این استان توسط عربستان برای ایجاد ناامنی به منظور فراری دادن تروریست‌های سعودی از زندان «الحوت» هدایت می‌شود.

به گفته وی، در زندان بزرگ الحوت عمده‌ ترین سرکرده‌های گروه‌های تروریستی و بعثی ‌های مجرم زندانی هستند.

در این زمینه گفته می شود که حزب منحله بعث و عربستان سعودی به سبب اشتراک منافع در استان به شدت بر خشونت کشیدن اعتراضات خیابانی در ناصریه اصرار دارند تا زمینه برای ایجاد ناامنی و لحظه مناسب برای حمله به زندان الحوت و آزاد کردن تبهکاران، تروریست ها و بعثی های جنایتکار فراهم شود.

یک منبع امنیتی اعلام کرد که افراد ناشناس صبح دوشنبه گذشته به تظاهرکنندگان در میدان الحبوبی حمله و اقدام به آتش زدن چادر معترضان کردند که در نتیجه آنها دو نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند که حال برخی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

نیروهای امنیتی جست و جو به دنبال این گروه ناشناس مسلح را آغاز کرده و انتظار می رود شناسایی این عوامل تیراندازی، پرده از اسرار خشونت های ناصریه نیز بگشاید.

لازم به یادآوری است که گروه های مسلح ناشناس نیز قبلا مشابه اقدام دو شنبه گذشته به سمت اعتراضات کنندگان در میدان «الحبوبی» در مرکز شهر ناصریه شلیک کرده و پا به فرار گذاشتند.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق نیز در بیانیه ای پیرامون اعتراضات چند روز گذشته اعلام کرد که سه نفر در نتیجه خشونت ها در این استان کشته و ۷۱ نفر دیگر زخمی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین