کد خبر: ۶۳۴۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴

درخواست وزیر خارجه سوئد از ایران درباره جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

وزیر امور خارجه سوئد در حالی که کشورهای خواستار انتشار اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی که چندی پیش در ایران به اشتباه هدف قرار گرفته و سقوط کرد، از دادن تجهیزات و فناوری لازم این امر به ایران خودداری کرده‌اند، مواضع کشورش را درباره جعبه‌های سیاه و پرداخت غرامت به بازماندگان مطرح کرد.
درخواست وزیر خارجه سوئد از ایران درباره جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی
آفتاب‌‌نیوز :

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در پیامی توییتری نوشت: با همکاران وزارت خارجه صحبت کردم؛ ایران باید در برابر خانواده قربانیان پرواز PS752 پاسخگو بوده، شفایت و عدالت داشته و [به موضوع] خاتمه دهد. ما خواستار خروج جعبه‌های سیاه در اسرع وقت هستیم. در تلاشیم که به خانواده‌ها و عزیزان قربانیان، غرامت حداکثر و برابر تعلق بگیرد.

اظهارات وزیر خارجه سوئد در پی این مطرح می‌شود که صبح چهارشنبه در تاریخ ۹۸/۱۰/۱۸ یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، مورد اصابت قرار گرفت که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی روز گذشته خود با اشاره به سانحه هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: ایران طبق مقررات حق دارد که بررسی‌ها و تحقیقات را خودش هدایت کند. آنها به هر شکلی می‌خواهند حق ما را نادیده می‌گیرند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار نمی دهند. بر اساس ضمیمه 13 کنوانسیون شیکاگو از همه طرف‌هایی که باید، دعوت کردیم. آنها هم وظیفه دارند بر اساس درخواست ما ابزار خواندن جعبه سیاه را به ما بدهند چون از این مدل هواپیما نداشتیم. آنها استنکاف کردند در حالی که حق این کار را نداشتند و ما هم پیگیر این مساله هستیم.

علاوه بر این، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در باره غرامتی که ایران قرار است به خانواده جان باختگان‌ اوکراینی که در این هواپیما بوده‌اند، اظهار کرد: در مورد این هواپیما و بحث غرامت کمیته‌ای تشکیل شده است دو طرف ایرانی و اوکراینی تاکنون مذاکرات خوبی در مورد بحث هواپیمای اوکراینی داشته‌اند. این مذاکرات به صورت حضوری و غیرحضوری انجام شده است و همان‌طور که گفتم مسائل مرتبط با آن در حال بررسی است.

موسوی در ادامه بیان کرد: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: نمی‌دانم حرف‌هایی که به صورت علنی زده می‌شود چقدر می‌تواند سازنده باشد و آیا سازنده است یا نه، ولی همان‌طور که گفتم ما دنبال حل و فصل این موضوع هستیم و موضوع غرامت نیز در کمیته تشکیل شده در حال بررسی است و به نظرم در حال حاضر زود است که در این مورد اظهارنظر کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین