کد خبر: ۶۴۰۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

هشدار! زباله‌گردها همچنان مشغول به کار هستند

با وجود ارسال حکم برخورد با زباله‌گردها از سوی دادستانی کشور، در شرایط پر ریسک انتقال ویروس کرونا از طریق پسماندهای خانگی اما هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول برخورد با زباله‌گردها است.
هشدار! زباله‌گردها همچنان مشغول به کار هستند
آفتاب‌‌نیوز :

دادستانی تهران در پی شیوع ویروس کرونا طی نامه‌ای از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زباله‌گردی در سطح شهر شوند.

این ممنوعیت در پی درخواست جوادی‌یگانه، معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران و مکاتبه وی با استاندار تهران صورت گرفت و درخواست ورود نیروی انتظامی به این موضوع را مطرح کرد.

روز گذشته هم غلام محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت دادستانی تهران در پی شیوع ویروس کرونا طی نامه‌ای از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زباله‌گردی در سطح شهر شوند.

زباله‌گردها همچنان مشغول کارند

اما بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما کودکان زباله گرد همچنان مشغول فعالیت هستند، این در حالی است که سیدمالک حسینی روز گذشته در یک گفت و گوی رادیویی ضمن اشاره به دغدغه همگانی مردم در خصوص کودکان کار، به ویژه کودکان زباله‌گرد پس از شیوع ویروس کرونا گفت: از هفته گذشته با پیگیری سازمان‌های مردم نهاد، موضوع زباله‌گردی و تفکیک از مخزن را در تهران ممنوع و غیرقانونی اعلام کردیم.

وی در خصوص شرایط فعلی کودکان زباله‌گرد با توجه به شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: با وجود اینکه پرداختن به چالش آسیب‌های اجتماعی مربوط به کودکان در حیطه وظیفه و اختیار سازمان بهزیستی است اما به دلیل حساسیت موضوع، دیگر سازمان‌ها به طور قانونی اجازه مداخلات جدی در این زمینه را ندارند.

جریمه‌های سنگین پیمانکاران شهرداری در صورت استفاده از کودکان زباله‌گرد

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی ضمن اشاره به جریمه‌های سنگین پیمانکاران شهرداری در صورت استفاده از کودکان زباله‌گرد اظهار داشت: در خصوص پیمانکاران شهرداری دچار مشکل نیستیم. مشکل اصلی پیمانکاران غیررسمی هستند. بیش از ۹۰ درصد از این افراد غیرایرانی بوده، وضعیت هویتی مشخصی ندارند و مهاجر غیر قانونی هستند. همچنین در بیشتر موارد سکونت‌گاه‌شان متغیر بوده و این موضوعات سبب می‌شود که نظام کنترلی آن‌ها بسیار دشوار باشد.

صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به شرایط خاص کشور و وجود پسماندهای پر ریسک کرونایی گفت: فعالیت تمامی مراکز تفکیک زباله متوقف شده و مراکز دفن حداکثری خواهند داشت و دیگر در این مدت اصلاً به فکر تفکیک زباله نخواهیم بود تا به سهم خود جلوی انتشار ویروس را بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه با حکم ابلاغی از سوی دادستانی گفت: فرماندهی نیروی انتظامی موظف به برخورد با زباله گردها است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران: نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد

علیپور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ابلاغ این حکم، زباله گردها همچنان بدون هیچ برخورد جدی مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: بر اساس نامه ابلاغی نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد.

فاتب: نیروهای یگان حفاظت شهرداری و شهربان ها باید اقدام کنند

اما یک مقام آگاه در فاتب در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر گفت: بر اساس حکم دادستانی نیروهای یگان حفاظت شهرداری و شهربان‌ها باید اقدام به جمع آوری زباله گردها کنند و متخلفان را تحویل پلیس دهند.

زباله‌گردان به راحتی می‌تواند سبب انتقال ویروس کرونا شوند

صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران که در خصوص وضعیت کودکان زباله گرد با یکی از رسانه‌ها صحبت کرده بود، این اقدام را بسیار پرخطر و پر ریسک دانسته و ابراز داشت که زباله گردی به راحتی می‌تواند سبب انتقال ویروس کرونا به آنها و حتی سایر افراد جامعه شود. اما باوجود این خطر با توجه به فعالیت بی ضابطه زباله گردها، بدون هیچ دغدغه‌ای در حال فعالیت هستند و دود این سردرگمی در میان دستگاه های در برخورد با این فعالیت پر ریسک واحدهای تفکیک پسماند به چشم سلامت مردم می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین