کد خبر: ۶۴۶۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰

عطوان: احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با حمایت امارات وجود دارد

«عبدالباری عطوان» سردبیر نشریه «رأی الیوم» روز یکشنبه در مطلبی از احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با حمایت و همکاری امارات متحده عربی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رأی الیوم، عطوان نوشته است: معتقد نیستیم که باید تحول سریع در روابط میان امارات متحده عربی و سوریه را با شیوع کرونا در سوریه ارتباط داد؛ زیرا که اولا دیگر دلایلی که منجر به تنش میان دو طرف شده بود وجود ندارد؛ ثانیا ائتلاف امارات با عربستان سعودی از هم پاشیده شده و ثالثا، روابط میان تهران و ابوظبی به سرعت تغییر یافته و اختلافات میان دو کشور در مقایسه با پنج تا شش سال پیش تا حدود زیادی کاسته شده است.

عطوان: احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با حمایت امارات وجود دارد

وی افزوده که از همه مهم تر اینکه دولت سوریه مقاومت کرده و بر همه توطئه‌ ها علیه خود غلبه یافته و هم‌اکنون به عنوان یک قدرت عربی منطقه ‌ای تأثیرگذار در حال بازیابی جایگاه خود است و عضو ائتلاف مقاومت است؛ ائتلافی که در مقطع کنونی قوی‌ترین ائتلاف در منطقه بوده و همه روی آن حساب می‌کنند.

عطوان می نویسد، به همین خاطر باید به تماس تلفنی اخیر محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با بشار اسد رییس جمهوری سوریه و به دنبال آن به اظهارات «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی که خواهان کمک به سوریه برای مقابله با کرونا شده بود، توجه کرد؛ چراکه این گونه تغییرات سریع در اظهارات مقام های اماراتی، احتمالا منجر به غافلگیری‌های دیگری شود.

به نوشته عطوان، مهمترین این غافل‌گیری‌ها این است که امارات جناحی را رهبری کند که خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است و بعید نمی‌دانیم که در آینده به سفر قریب الوقوع محمد بن زاید و وزیر خارجه امارات به دمشق منجر شود.

وی در ادامه نوشته است: امارات کمک های بشردوستانه به ایران ارسال کرد و وزیر خارجه این کشور در اقدامی که همه ورق‌های دیپلماتیک را برهم زد با همتای ایرانی خود تماس تلفنی برقرار کرد و این به معنای آن است که ابوظبی سیاست خارجی‌ در پیش گرفته که مستقل از متحدان عرب در خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی است و منافع خود را در دوری از سیاست های تنش زا و دشمنی می بیند.

این نویسنده اردنی، اظهارات انور قرقاش را به بولدزری تشبیه کرده که راه را در برابر این اقدام بزرگ هموار کرد و افزوده است: بررسی رسانه‌های رسمی امارات نشان می‌دهد که لحن این رسانه‌ها در برابر سوریه، ایران و محور مقاومت تغییر کرده است و دیگر از ادبیات قدیم استفاده نمی ‌کند. الله اعلم ...

ولیعهد ابوظبی دو هفته پیش در گفت‌وگوی تلفنی با «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه بر حمایت ابوظبی از مردم سوریه در شرایط کنونی (شیوع کرونا) تاکید کرد.

آخرین گفت‌ وگوی بن زاید و اسد به پیش از قطع شدن روابط دو کشور پس از جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی بر می‌گردد؛ هرچند برخی منابع آگاه گزارش داده بودند که در سال‌های گذشته تماس‌های سرّی میان مقام‌های سیاسی دو کشور در سطوح بالا ادامه داشته است.

پس از آن که اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت سوریه را در این نهاد به حال تعلیق در آورد، کشورهای عربی از جمله امارات، سفیران خود را از دمشق فرا خواندند و روابط خود را با دولت دمشق قطع کردند. اما امارات هفتم دی ماه ۱۳۹۷ سرانجام پس از سال‌ها بار دیگر سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات در آن زمان اعلام کرد؛ این اقدام، بیانگر تمایل دولت ابوظبی برای بازگرداندن روابط دو کشور برادر به روند طبیعی خود است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین