کد خبر: ۶۴۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۴
لاریجانی تاکید کرد:

استقبال از برخورد نظامی؛ میخ آخر بر تابوت نئو محافظه‌کاران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- دبیر شورای عالی امنیت ملی گزارش سفیر آمریكا در بغداد را «سیمای دراماتیك خواند» و افزود: «این گزارش سیمای واقعی عراق نبود». 

به گزارش آفتاب، «علی لاریجانی» كه ظهر امروز (چهارشنبه 21شهریورماه) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی وخارجی سخن می‌گفت، در باره گزارش كروكر سفیر آمریكا در بغداد پیرامون عراق اظهار داشت: «این گزارش یك بازیگران مهمی داشت، باید توجه داشت كه بعد از اندكی، سر و صداها كنار می‌رود و مطالب اصلی مشخص می‌شود دراین گزارش تناقض‌هایی است كه من فكر می‌كنم تیزهوشان عرصه سیاست آن را در خواهند آورد».

لاریجانی با اشاره به این كه «در بخشی از گزارش، ثبات و امنیت، مدیون 20هزار نیروی آمریكایی كه در عراق افزایش یافته عنوان شده است»، گفت: «ضمنا اعلام كردند كه خطر هنوز وجود دارد و نتیجه گرفتند كه این 20 هزار نفر به مرور زمان خارج شوند، آیا این منطقی است؟»

به گفته‌ لاریجانی «امنیت كنونی در صحنه عراق نه ناشی از نظامی گری است بلكه معلول اراده‌های مختلفی است كه وجود داشته، مراجع به خصوص آیت‌الله سیستانی، احزاب سیاسی، همسایگان، فهم و درك احزاب اصیل نقش مهمی در این امنیت داشتند».

لاریجانی بیان داشت: «اگر كسی فكر می‌كند مسئله امنیت در عراق با نظامی‌گری رخ داده، اكنون در عراق یك تفاهم سیاسی شكل گرفته و این تفاهم به پای امریكا و نظامیانش نیست» و مجدداً تأكید كرد: «اگر فكر می‌كنند كه با نظامیان این امنیت آمده اشتباه است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: «در بصره بعد از اینكه انگلیس آنجا را ترك كرد، اكنون آمار مشكلات به شدت كم شده است، پس یك نظام سیاسی و عقلانیت این نتیجه را داده است».

وی با تأكید بر این كه «امریكایی‌ها باید تناقضات را رفع می‌كردند»، افزود: «امنیت حاضر در عراق به بلوغ دولت، مردم، احزاب و مراجع برمی‌گردد».

لاریجانی گفت: «امنیت موجود در عراق كار اشغالگران نبوده، ایران از ابتدا به امنیت و ثبات و روند سیاسی عراق و پروسه امنیت این كشور حمایت كرده است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان با اشاره به این كه «در گزارش كروكر نقش مراجع، دولت، احزاب نادیده گرفته‌ شده است»، گفت: «ولی به هر حال سیمایی كه در عراق وجود دارد، تا حدی نسبت به این گزارش متفاوت است، دراین گزارش مطالبی هست كه مایه وهن می‌باشد، آنها در ان گزارش گفته‌اند كه الان عراقی به وجود آوردیم كه بازاری برای اسلحه است».

وی افزود: شما باید امروز به مردم عراق بگویید كه چند بیمارستان و مدرسه ساخته‌اید ولی متاسفانه شما اكثر بیمارستان‌ها را بستید و الان در بغداد یك بیمارستان نیست و حتی در روز مردم عراق 2 ساعت برق بیشتر ندارند. 

لاریجانی اظهار داشت: تنها كشوری كه به مردم عراق سوخت و برق می‌دهد ایران است و در سامراء بزرگترین توهین به مقدسات شد ولی شما در رفع خشونت كاری نكردید، شما به اسم شیعه، سنی می‌كشید و به اسم سنی، شیعه می‌كشید».

وی افزود: «یك نكته هم برای آنهایی كه علاقه‌مند هستند قانون لحاظ شود،می‌گویم كه در این گزارش نقض قانون را سود می‌دانند و اذعان شده است كه قانون را در عمل نقض می‌كنند و بی‌قانونی را در عراق رواج می‌دهند، فكر می‌كنم این گزارش سیمای دراماتیك بود، نه سیمای واقعی عراق ما فكر می‌كنیم واقعیت چیز دیگر بود».

در این نشست خبرنگار رویتر، با اشاره به درخواست روز گذشته اتحادیه اروپا از ایران برای تعلیق غنی‌سازی خواستار پاسخ ایران به این درخواست شد كه لاریجانی با بیان اینكه «این خانم همیشه متولی مسئله تعلیق در عالم اسلام است»‌، 

وی افزود: «درخواست‌های اتحادیه اروپا را مطالعه كردم. البته تروئیكای اتحادیه اروپا امروز بیانیه‌ای داشت و مقداری مسائل را روشن‌تر و منطقی‌تر مطرح كرد».

وی اضافه كرد: «برداشت من این است كه اجلاس این بار شورای حكام از وزانتی برخوردار بود كه نقش شخص البرادعی در اداره آن خیلی مؤثر است».

لاریجانی ادامه داد: «برای ما تعجب آور بود، دورخیز برخی از كشورها برای این اجلاس این بود كه كار ابتكاری صورت گرفته با آژانس پس از توافق با آقای سولانا، مورد پسند آنها نبود».

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینكه «در شورای حكام تقریباً اكثریت قابل توجه از این كار استقبال كردند و شرایط حمایت از نقش آژانس را بر دوش خودشان استوار كردند»، در خصوص بیانیه اتحادیه اروپا، اظهار داشت: «از مدت‌ها پیش ما نظرمان را در این قضیه دادیم، امروز هم لازم است از ابتكارات نوین استفاده شود و یكی از همین ابتكارات كاری بود كه با آژانس آغاز شد».

همچنین خبرنگار شبكه خبر با اشاره به گزارش اخیر كروكر پیرامون عراق در خصوص ادامه همكاری جمهوری اسلامی برای حل مشكلات عراق و گفتگو با آمریكا پیرامون عراق سؤال كرد كه لاریجانی در پاسخ گفت: «در چند دور مذاكره‌ای كه انجام دادیم یك صورت روشنی از حل مسئله عراق را توضیح دادیم».

وی با بیان اینكه «عراق امروز از دو چیز در بعد امنیت یعنی اشغال و تروریست‌ها رنج می‌برد»، افزود: «در این گزارش عمدی بود كه به مسئله اشغال توجه نشود و به نوعی توجیه كنند كه باید در درازمدت در عراق بمانند كه این راه اشتباهی است».

وی افزود: «من یك سؤال از شما می‌كنم تروریست‌ها كه در این گزارش آورده شده قبل از اشغال در عراق بودند یا بعد از اشغال در آن جا به وجود آمد‌ند؟ اگر آنها همین یك سؤال را جواب بدهند می‌فهمند آیا اشغال را باید ادامه دهند یا خیر».

لاریجانی خاطرنشان كرد: «اگر سرزمین عراق را امروز به دولت عراق بسپرند، نگران خلاء آن نباشند. دولت عراق و مردم عراق آن قدر رشید هستند كه خودشان این كشور را اداره كنند و احتیاجی نیست كه كسی خلاء را پر كند. آمریكایی‌ها نگران این خلاء باشند».

وی ملت عراق را ملت رشیدی دانست و دولت این كشور را توانمند برشمرد و خطاب به آمریكایی‌ها افزود: «شما فقط بگذارید آنها كارشان را بكنند. من فكر می‌كنم مقدار زیادی از این ناامنی‌ها از بین خواهد رفت».

لاریجانی با بیان اینكه «ما روش‌های دقیقی را برای مبارزه با تروریسم و همچنین ایجاد آرامش در عراق توصیه كردیم»، اظهار داشت: «ما كاری به كارهای رسانه‌ای نداریم. این گزارش بیش از آن كه بخواهد یك نگاه واقع بینانه و یك فكر عملیاتی را توضیح بدهد می‌خواست صحنه عراق را «وجه المصالحه» رقابت‌های حزبی كند. می‌خواستند از این استفاده كنند تا توجیه كنند كه كارهایشان در گذشته درست بوده است».

لاریجانی خاطرنشان كرد: «اگر مسیر عاقلانه‌ای را دنبال كنند ما برای كمك به دولت عراق همیشه آماده‌ایم. كما اینكه در شرایط فعلی كمك‌های ایران شرایط عراق را به این روز رساند و صحنه را برای ایجاد فضای امن‌تر و اقتصادی‌تر آماده كرد».

خبرنگار شبكه الجزیره با اشاره به اظهارات امروز البرادعی و خوشبینی آن نسبت به مسئله‌ هسته‌ای ایران از لاریجانی پرسید دیدگاه شما در رابطه با آینده حل مسئله هسته‌ای چگونه است و آیا خوشبین هستید؟ و اگر قرار باشد راه‌حل این پرونده مبتنی بر این باشد كه شما با آمریكا در یك گفتگوی مستقیم در رابطه با عراق قرار گیرید آیا چنین كاری را انجام خواهید داد؟ كه لاریجانی در پاسخ به این سؤال گفت:«‌ این ما هستیم كه می‌توانیم یك موضوعی را به سمت مثبت یا منفی حركت دهیم».

وی خاطرنشان كرد: «ایران گام بسیار مهم، مثبت، تعیین كننده و ابتكاری برای حل مسئله برداشت. البته بعضی‌ها ماجراجویانه نسبت به این موضوع برخورد كردند ولی صورت مسئله این بود كه ما با آقای سولانا صحبت و تفاهم كردیم كه ظرف دو ماه مدالیته حل مسائل باقیمانده با آژانس را مدون كنیم».

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: «همان طور كه آقای البرادعی گفتند این اولین باری بود كه همه مسائل ادعایی آنها را در گزارشمان مدون و ساختار حل آن را مشخص كردیم و كار مهمی صورت گرفت».

وی افزود:‌ «در همین فاصله بعضی از مسائلی كه باز مانده بود و می‌شد حل كنیم، حل كردیم مثل مسئله پلوتونیوم كه خیلی راجع به آن بحث می‌كردند، گزارش البرادعی نشان داد مسئله پلوتونیوم حل شده و اطلاعات ایران با داده‌های آنها یكی بود».

لاریجانی گفت:‌ «راجع به آلودگی در كرج ادعا می‌كردند كه در گزارش البرادعی آمده كه حل شده است. علاوه بر این می‌خواستند از اراك و نطنز بازرسی كنند كه برایشان فراهم شد».

وی با بیان اینكه «ایران یك گام مثبت و با حسن نیت برداشت»، یادآور شد: «البته اگر طرف مقابل یا احساس زرنگی به آن دست بدهد یا دنبال ماجراجویی باشد می‌تواند این را خراب كند. باید همیشه احساس كند طرف مقابل آدم عاقلی است و مسائل را متوجه می‌شود».

لاریجانی اظهار داشت: «زمینه‌هایی برای راه‌حل وجود دارد ولی من مثل البرادعی نمی‌گویم حتمی است. بستگی به اراده طرفین دارد. ما نشان دادیم اراده مثبتی در این زمینه داریم. برویم جلو ببینیم چه می‌شود. یك مقدار زمان نیاز داریم».

در ادامه كنفرانس خبری، لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در مبنی بر اینكه نظر شما درباره این اظهارات رئیس جمهور كه گفته است ایران حاضر است خلاء قدرت را در منطقه پر كند، چیست؟ گفت: «مطلبی كه از آقای احمدی نژاد مطرح كردید این بود كه عراق نیاز به قیم ندارد، آنجا دولت و مردمی رشید دارد، ایران هم سیاستش حمایت از دولت عراق است».

وی افزود: «ما از قبل هم گفته بودیم كه اشغال عراق نتایج منفی برای آنها دارد و حالا می‌خواهند بر ناتوانی خود سرپوش بگذارند و این امری طبیعی است و می‌توان آنها را درك كرد، ولی بهتر است كه افرادی را در عراق بفرستند كه مطالب را درست بررسی كنند، چرا كه توفیقات به حساب 20 هزار سرباز اشغالگر نیست».

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این كه آمریكا می‌خواهد پایگاه نظامی در نزدیك مرز ایران احداث كند، اظهار داشت: «ملت عراق به امریكا اجازه نمی‌دهند كه آنها در عراق پایگاه بزنند، آنچه مهم است موضع دولت عراق است و به صراحت گفته‌‌اند كه اجازه احداث پایگاه را نخواهند داد و نظر ما هم این است كه در منطقه نمانند چرا كه در تیررس قرار می‌گیرند».

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینكه با توجه به توافقات شما با سولانا، از طرف مقابل خود چه انتظاری دارید؟ گفت: «در بحث هسته‌ای آنچه كه خیلی آنها روی آن گزارش می دادند، این بود كه ایران با آژانس همكاری نمی‌كند، ولی ما این نگرانی را رفع كردیم و الان مهمترین مسئله رخ داده است».

لاریجانی در مورد مذاكرات ایران و امریكا در زمینه‌ی عراق نیز بیان داشت: «اگر هدف این باشد كه دولت عراق توانمند شود قطعاً ما از آن استقبال می‌كنیم و ادامه می‌دهیم ولی اگر هدف سرگرمی و تفنن باشد باید گفت كه سن و سال ما از این مسائل گذشته است، مایه‌ی است كه امریكایی‌ها بیش از 700 هزار نفر را كشته و زخمی كردند، ولی برایشان مهم نیست».

وی خطاب به اشغالگران تأكید كرد: «مطمئن باشید كه شما هر چقدر بیشتر بمانید به نفع ما است، چرا كه نگاه مردم عراق به شما خوب نیست و 3 درصد مردم عراق اعتقاد دارند كه شما برای آزادی آمده‌اید، ایران هیچ نگاهی به كشور عراق ندارد، ما یك عراق با ثبات می‌خواهیم و از روند دموكراسی دفاع می‌كنیم، اگر دموكراسی به معنای آراء مردم باشد، ما از آن دفاع می‌كنیم، ما در لبنان نیز به یك دموكراسی معتقدیم، نه دموكراسی قبیله‌ای كه شما دنبال آن هستید».

علی لاریجانی در پاسخ به این سؤال كه منظورتان از این‌كه «دخالت شورای امنیت در پرونده هسته‌ای همكاری‌های ایران با آژانس را با خطر مواجه می‌كند» چیست؟ خاطرنشان كرد: «معنی آن واضح است. یعنی این‌كه، این همكاری‌ها در صورت ورود شورای امنیت به مسئله كاسته خواهد شد».

لاریجانی در پاسخ به این سؤال كه موضع ایران در قبال خواسته غرب مبنی بر این كه لیستی از دانشمندان هسته‌ای خود را ارائه دهد چیست؟ اظهار داشت: «این‌كه مشخص است كه كسی حق ندارد چنین درخواستی از هیچ كشوری از جمله ایران كند».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌كه آمریكایی‌ها اعلام كرده‌اند كه افرادی كه در ناآرامی‌های اخیر عراق دست داشته‌اند از نیروهای ایران و سوریه بوده‌اند، گفت: «این همان ترفندی است كه برخی از مسئولین آمریكایی به كار گرفته‌اند تا مشكلات خود را در عراق حل كنند. همان زمانی كه اعلام كردند‌ 50 نفر از سپاه پاسداران را در عراق دستگیر كرده‌اند چند بار به آن‌ها گفتیم كه حداقل نام 5 نفر از این افراد را اعلام كنید».

لاریجانی افزود: «دروغ بودن چنین ادعاهایی به راحتی توسط مردم عراق، مردم آمریكا و احزاب آمریكایی به سهولت روشن است و می‌فهمند چنین ادعاهایی بیشتر فرافكنی است. آن‌ها باید مشكلات خود را بپذیرند و بفهمندكه ماندنشان در عراق غلط است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال كه اظهارات شما مبنی بر این‌كه آمریكا به دنبال دیالوگ‌ها كر ها هستند به چه معنی است و آیا آن‌ها در جریان گفت‌وگو با ایران در مورد عراق هم از این دیالوگ استفاده می‌كنند؟ گفت: «معنی آن این است كه مقدار زیادی بحث راجع به یك موضوع با آمریكا صورت می‌گیرد اما انگار آمریكایی‌ها نمی‌شنوند. اگر در مذاكرات عراق هم بخواهند دنبال روش‌های كهنه و تكرار مواضع خود باشند و نخواهد حقایق را بشنوند، به راه حل نمی‌رسند».

وی خطاب به دولتمردان آمریكایی افزود: «انگلیسی‌ها در بصره روش‌ جالبی پیش گرفتند و از نیروهای مقاومت خواستند آن‌ها را از محاصره بصره خارج كنند؛ این یك تجربه خوب بود، شما هم می‌توانید از این تجربه استفاده كنید».

لاریجانی در پاسخ به این سؤال پاسخ شما به ادعای آمریكا مبنی تلاش ایران برای تضعیف دولت عراق چیست؟ گفت: «آن‌ها می‌خواهند دروغ‌ بزرگی بگویند كه به خاطر بزرگ بودن آن، مردم آن را باور كنند. از ابتدایی كه آمریكا عراق را اشغال كرد، ما از روند دموكراسی در این كشور حمایت كردیم. سوال ما این است كه كدامیك از كشورهای منطقه كه اسمشان در گزارش آقای كروكر آمده از دموكراسی در عراق حمایت كردند؟ فقط ایران بود. ایران بود كه از مجلس و دولت مردمی عراق حمایت كرد».

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: «همه شما می‌دانید كه تروریست‌های آمریكایی از كجا می‌آیند جنسشان ‌از كجاست. همه از كشورهایی بودند كه دوست آمریكا در منطقه‌اند اما تروریست‌هایشان را به عراق فرستادند.
به گفته وی، همه گروه‌های عراق از جمله دولت عراق دوستان ایران هستند چرا كه موقع حضور صدام، ایران از آن‌ها حمایت می‌كرد».

لاریجانی خطاب به دولتمردان آمریكایی افزود: «‌البته ما از شیطنت‌های آن‌ها اطلاع داریم از سیا و پنتاگون خط فكری می‌گیرند. ما از جلسه سفیر آمریكا در عراق با گروه‌های تروریستی اطلاع داریم كه در این جلسه چه توصیه‌هایی به گروه‌های تروریستی عراق انجام داد. ما همچنین از حمایت آمریكا از گروه پژاك خبر داریم».

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان كرد: «ما از جلسه شما با عزت‌الدولی معاون صدام خبر داریم. برای پیدا شدن همین آدم 10میلیون دلار جایزه گذاشتید اما قضیه ملاقاتتان با این فرد لو رفت».

وی با بیان اینكه آمریكا در خصوص عراق دوگانه عمل می‌كند، اظهار داشت: «بگذارید دولت عراق كه برخاسته از دموكراسی است كار خود را بكند. ما همیشه از دولت عراق حمایت كردیم و فقط ما بودیم كه به این كشور سوخت دادیم و بیمارستان و مدرسه ساختیم».

لاریجانی با اشاره به ادعای آمریكا مبنی بر موفقیت نیروهای آمریكا در عراق تصریح كرد: «آمریكا حق ندارد دستاوردهای مرجعیت عراق را به پای خود و سربازانش بنویسد».

لاریجانی در پاسخ به این سؤال كه اگر پرونده ایران به آژانس بر گردد ایران چه خواهد كرد؟ گفت: «همه اینها به گفتگو نیاز دارد، یك گام ما بر می داریم و یك گام آنها».

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد واكنش امریكا و انگلیس درباره موضوع هسته‌ای ایران، بیان داشت: «صورت مسئله هسته‌ای ایران باید مشخص شود، گذشته یا حال و یا آینده است، ما در مورد گذشته و حال به آژانس گفته‌ایم و در مورد آینده نیز به آنها نوشته‌ایم و گفته‌ایم».

وی با بیان اینكه «نباید كشوری را كه شاید در آینده كاری كند الان محاكمه كرد»، گفت: «شما خودتان بمب هسته‌ای دارید، پس هولوكاست هسته‌ای برازنده خود شماست.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این كه آیا ایران حاضر است پروتكل الحاقی را قبول كند؟ بیان داشت: «پروتكل الحاقی را ایران زمانی داوطلبانه انجام می‌داد، اكنون اگر به منفعت ایران باشد، آن را اجرا می‌كند، ولی الان ما از سوی مجلس ممنوعیت داریم و نمی‌توانیم اجرا كنیم».

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینكه با توجه به روند موجود در آژانس برخی‌ها معتقدند كه این اقدامات آخرین رایزنی‌ها برای حل مسالمت آمیز پرونده ایران است و آیا از این امر نگرانی ندارید كه آخرین راهكارهای مسالمت آمیز در حال اجرا است، گفت: «من خیلی اعتقاد به اینكه آخرین راه می‌باشد ندارم چون عقل بشر محدود نیست و در شرایط مختلف می‌توان ابتكارات دیگری داشت».

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاكید كرد: «روند موجود یك آزمون برای ما نیز به شمار می‌رود، چرا كه اگر با رفتار غیر معقول مواجه شویم، ما نیز رفتار خود را تغییر خواهیم داد».

وی درباره انفجارهای لوله‌های نفت و گاز در غرب كشور گفت: «این اقدامات خیلی كوچك است، ما به امور تسلط داریم و كسانی كه این افراد را به این امور تحریك می‌كنند، اشتباه می‌كنند و ضرر خواهند كرد».

لاریجانی با اشاره به دیدار مسئولان پنتاگون و منافقین بیان داشت: «آنها از این بیچاره‌ها كه یك گروه كوچك هستند طرح خواسته بودند و سطح فكر این آدم‌هایی را كه می‌خواهند دنیا را اداره كنند، ببینند كه از منافقین طرح چند هفته‌ای می‌خواهند».

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مذاكرات ایران با سولانا و بیانیه اتحادیه اروپا در مورد پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: «نباید هیچ وقت مطلق به قضایا نگاه كرد، مذاكره با سولانا یك توافقات و نتایج خوبی داشت كه منجر به مسائلی شد كه اكنون آن را می‌بینیم».

لاریجانی ادامه داد: «روشن است كه نمی‌توان هیچ تفاهمی را صد در صد دانست، ولی مواضع اروپا نسبتاً عاقلانه و منطقی بود و از روند كار البرادعی نیز حمایت كردند».

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینكه تكمیل نیروگاه بوشهر چه زمانی به پایان خواهد رسید و چرا بین گفته‌های مسئولان روسیه و ایران تناقض وجود دارد، اظهار داشت: «ما به روس‌ها یك جدول زمان بندی شده داشته و داریم و براساس آن كارها انجام می‌شود».

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد برخی تندروی‌ها در عربستان علیه زائران ایرانی نیز اظهار داشت: «ایران و عربستان دو كشور بزرگ هستند و ما مراودات‌ بسیار خوبی داریم، البته ممكن است مشكلات و اتفاقاتی وجود داشته باشد، ولی روابط تهران و ریاض یك رابطه خوب است و خیلی جاها ما با یكدیگر اتفاق نظر داریم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین