کد خبر: ۶۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۲
دبیر كنگره انجمن گوش، گلو و بینی هشدار داد:

استفاده از «هدفون»سن پیرگوشی را کاهش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گسترش استفاده از هدفون، طی سال‌های اخیر به ویژه در میان جوانان موجب كاهش سن ابتلا به پیرگوشی در كشور شده است.

به گزارش آفتاب و به نقل از روابط عمومی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران، «فرامز معماری»، دبیر دهمین كنگره این انجمن با اعلام این خبر،‌افزود: «دستگاه‌های پخش صوت كه بیشتر جوانان با صدای بلند و از طریق «هدفون» به اصوات آن گوش می‌دهند، به دلیل بالا بودن شدت صوت و گوش دادن طولانی مدت به آن به سلول‌های موئینه خارجی گوش كه در بخش حلزون شنوایی قرار دارند، آسیب می‌زند».

وی گفت: «این صداها در ابتدا با تغییر غیرقابل برگشت آستانه شنوایی همراه است و در طولانی مدت كاهش شنوایی حسی _ عصبی را كه غیر قابل برگشت نیز هست، به همراه دارد».

این متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به این‌كه «كاهش شنوایی ناشی از اصوات بلند، یكی از شایع‌ترین علل كاهش شنوایی در تمام دنیا به شمار می‌رود»، تصریح کرد: «كاهش شنوایی در طول زمان از نظر روانی و اقتصادی آسیبهای جدی به فرد و جامعه وارد می‌كند».

به گفته معماری، این نوع كاهش شنوایی همچنین «وزوز گوش» را به همراه دارد كه درمان آن بسیار مشكل است و در مواقعی این عارضه تا آخر عمر با شخص همراه می‌ماند.

دبیر همین كنگره انجمن گوش، گلو و بینی، صداهای بالاتر از 85 دسی بل را برای سیستم شنوایی افراد خطرناك دانست و تاکید کرد: «هرچه مدت زمانی كه شخص در معرض آسیب قرار می‌گیرد، طولانی‌تر باشد، شدت آسیب بیشتر می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین