کد خبر: ۶۵۰۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷

چالشهای کرونا برای ترامپ و دموکراتها

در حالی که کمتر از شش ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، دورنمای پیروزی مجدد دونالد ترامپ در این انتخابات با چالشهایی فزاینده مواجه شده و رقیب دموکرات او نیز در این رقابت به مشکلاتی برخورده است.
چالشهای کرونا برای ترامپ و دموکراتها
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی در خصوص چالشهای به وجود آمده بر سر راه دورنمای انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات مفروضش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می‌نویسد:

«کروناویروس اخیرا از دیوارهای کاخ سفید نیز گذر و به داخل آن نفوذ کرده است. نرخ بیکاری در آمریکا به بالاترین حد خود در طی ۹۰ سال گذشته رسیده است. و در عین حال تلفات کرونا در آمریکا نیز از ۸۰ هزار نفر فراتر رفته است یعنی خیلی بیشتر از پیش‌بینی های رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا. در این میان کارشناسان پزشکی نسبت به بروز موج بزرگ دوم شیوع کرونا در ضمن آغاز تلاش ایالتها برای بازگشایی بخشهایی از اقتصادشان با نظر مساعد ترامپ هشدار داده‌اند.

جو بایدن، رقیب دموکرات مفروض ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ نیز با چالشهای سیاسی متعلق به خودش دست به گریبان است هر چند که شاید در طی قرن گذشته تا کنون هیچ رئیس جمهور مشغول به کاری در آمریکا با چنین وضعیت دشواری روبرو نشده باشد.

پرسشهای بزرگ

آیا اقتصاد آمریکا به قعر خود نزول کرده است؟

همین چند ماه پیش ترامپ برنامه میریخت تا با مانور روی به وجود آوردن یک اقتصاد قدرتمند در آمریکا در رقابت انتخاباتی برای خود تبلیغ کند. اما حالا و بعد از آنکه بیش از ۲۰ میلیون شغل در ماه آوریل در آمریکا همزمان با تداوم بحران شیوع کروناویروس از بین رفت و نرخ بیکاری ۱۴.۷ درصدی به عنوان یک نرخ بی سابقه از زمان رکود اقتصادی بزرگ تا کنون را رقم زد، آن برنامه های ترامپ تبدیل به خاطره ای دوردست شده است.

اقتصاددانها به این اشاره می کنند که میزان واقعی بیکاری در آمریکا خیلی بیشتر از این نرخ است. ترامپ مشغول تشویق کردن ایالات آمریکا به باز کردن مجدد فضای اقتصادشان به هدف کمک به دفع این روند تنزل اقتصادی است در حالی که در مقابل کارشناسان بهداشت و درمان هشدار می‌دهند که عجله به خرج دادن در بازگشایی فضای اقتصادی می تواند منجر به آغاز موج دوم شیوع ویروس و به تبع آن به بار آمدن یک ویرانی اقتصادی بزرگتر شود.

رئیس جمهور آمریکا حالا نیاز دارد به این که مسائل شروع به یک تحول سریع کنند.

آیا کمپین بایدن می‌تواند با "ستاره مرگ" رقابت کند؟

برخی دموکراتهای سرشناس علنا شروع به اظهار نگرانی نسبت به مسیری که کمپین ریاست جمهوری بایدن در پیش گرفته کرده‌اند در حالی که ترامپ نسبت به او مزیتهای سازمانی قابل توجهی دارد.

ترامپ دارای پول بیشتر، یک عملیات تبلیغ دیجیتال پیچیده تر و همچنین برتری بزرگی به لحاظ نیروهای تحت امرش دارد. چند روز پیش، دیوید اکسلرود و دیوید پلاف، استراتژیستهای سابق باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا علاوه بر لیز اسمیت، استراتژیست پیت بوتجج، نامزد ریاست جمهوری سابق دموکرات، در مقاله های جداگانه‌ای پیشنهاداتشان را در قبال استراتژی سیاسی بایدن مطرح ساختند.

همزمان کمپین ترامپ یک عملیات ۱۰ میلیون دلاری تبلیغ ضد بایدن را شروع کرده است. برد پارسکیل، مدیر کمپین ترامپ گفت، این عملیات بزرگ حمله با تبلیغات، اولین حمله عمده از چیزی که او کمپین" ستاره مرگ" (اشاره به سلاحی در فیلمهای جنگ ستارگان) خواند محسوب می‌شود. تیم بایدن به شدت به قابلیت او برای رقابت کردن اطمینان دارد هر چند که دموکراتها بی‌تردید برای پیشبرد رقابت شدیدا تلاش خواهند کرد.

آیا رای دهندگان ترامپ را از بابت تلفات روزافزون کروناویروس پاسخگو خواهند کرد؟

ترامپ و همپیمانانش مکررا مدعی موفق بودن در مبارزه علیه شیوع کروناویروس حتی با وجود فراتر رفتن تلفات این بیماری در آمریکا از پیش‌بینی های ادعایی ترامپ شده‌اند.

در تاریخ ۲۰ آوریل، ترامپ در یک کنفرانس خبری روزانه پیش‌بینی کرده بود که بین ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ آمریکایی در نتیجه ابتلا به کروناویروس جان خواهند باخت. با این حال تعداد جان‌باختگان تا کنون از رقم ۸۰ هزار تن فراتر رفته است. ترامپ با این حال اخیرا خطاب به مستمعین در مصاحبه ای با فاکس نیوز ادعا کرد که تلفات نهایی این بیماری در آمریکا می‌تواند به رقم ۱۰۰۰۰۰ تن برسد. شاید فکر کردن به تبعات سیاسی این اتفاق وحشتناک کار جالبی نباشد اما این تلفات نمایانگر یک سند و مدرک کمی مهم در قبال عملکرد شغلی ترامپ است.

آیا خانواده اوباما باز می‌گردند؟

اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس تلفنی، مدیریت بحران کروناویروس توسط ترامپ را یک "فاجعه پرآشوب تمام‌عیار" خوانده و در ادامه تیم سابقش را تشویق به حمایت از نامزدی بایدن برای ریاست جمهوری کرد.

اوباما در ماه های اخیر ارتباط خصوصی منظم خود را با بایدن و دیگر نامزدهای دموکرات ها حفظ کرده و این صحبتهایش نیز جدیدترین اظهارنظر وی در قبال رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ محسوب می شود.

با این حال این ستاره سیاسی رئیس جمهور سابق در رقابت ۲۰۲۰ دست کم در حال حاضر، ممکن است تحت‌الشعاع میشل اوباما، بانوی اول سابق، که اخیرا در یک مستند شرکت فیلمسازی نتفلیکس درباره زندگی خود و ظهورش در عرصه سیاست شرکت داشت، قرار گرفته باشد.

همزمان با انتشار این مستند درباره میشل اوباما، یک گروه جدید شروع به تشویق این بانوی اول سابق به پذیرفتن نامزدی معاونت بایدن در کمپین ریاست جمهوری کردند. با این حال میشل اوباما پیامهایی قاطع را مبنی بر اینکه علاقه‌ای به بازگشت به کاخ سفید ندارد فرستاده است. اما حتی اگر که او همچنان قاطعانه به این موضع پایبند بماند، خانواده اوباما دارند به جهان سیاست یادآوری می کنند که همچنان از قدرت سیاسی چشمگیری برخوردارند.

بررسی نهایی

شاید کمپین انتخاباتی ترامپ از مزیتهای سازمانی بزرگی نسبت به بایدن برخوردار باشد اما این مزیتها شاید در صورتی که او نتواند در مهمترین زمان به شکل موثر کشور را اداره کند، چندان مهم نباشند. تلفات بیماری، بیکاری و اعتماد عمومی به دولتش در خلاف جهت میل او حرکت می کنند. تا کنون کنگره آمریکا چندین بسته حمایت و نجات اقتصادی را تصویب کرده است اما هنوز رئیس جمهور آمریکا نتوانسته یک طرح روشن، جامع و سراسری به هدف کنترل کردن بحران به وجود آمده برای سلامت عمومی را اجرا کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین