کد خبر: ۶۵۲۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷

امتحانات پایه نهم باید حضوری برگزار ‌شود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: مدارس باید امتحانات پایان ترم پایه نهم را براساس آیین نامه‌ها به صورت حضوری برگزار کنند و برگزاری امتحانات مجازی پایان ترم پایه نهم بر خلاف آیین نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش است و مجاز نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا کمرئی روز شنبه درباره نحوه برگزاری آزمون پایه نهم دانش آموزان اظهار داشت: معلمان پایه نهم می‌توانند در طول سال تحصیلی برای ارزیابی دانش آموزان آزمون های مختلفی به شیوه مجازی برگزار کنند و نمرات این آزمون‌ها را در گرو نمرات کلاسی، میان ترم، ارزیابی مستمر و یادگیری دانش آموزان قرار دهند اما آزمون های پایان ترم این مقطع بی‌شک باید به صورت حضوری برگزار شود.

وی افزود: مدارس باید حتما برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانش‌آموزان بر اساس آیین‌نامه‌های ابلاغی آموزش و پرورش عمل کنند.

امتحانات پایه نهم باید حضوری برگزار ‌شود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: امتحانات پایان ترم دانش آموزان پایه نهم پیشتر به صورت استانی و هماهنگ صورت می‌گرفت اما در حال حاضر با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا و اهمیت فاصله گذاری اجتماعی امتحانات پایه نهم در هر مدرسه به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

کمرئی درباره دلیل برگزار نشدن آزمون‌های پایان ترم پایه نهم به صورت استانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تجمعات باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی صورت گیرد؛ از این رو، وقتی امتحانات به مدارس محول شود، مدیر مدرسه می تواند بر اساس جمعیت موجود فاصله‌گذاری اجتماعی را به درستی رعایت کند.

وی ادامه داد: پایه نهم به شدت حساس و آینده ساز است و نمرات آزمون‌های پایان ترم این دانش آموزان در فرآیندهای مختلفی اثر می‌گذارد. نمرات پایان ترم دانش آموزان پایه نهم ۵۰ درصد در قبولی آنها در مدارس نمونه دولتی اثرگذار است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه نمرات پایان ترم دانش آموزان با برگزاری امتحان به صورت حضوری، روایی و پایایی مناسبی دارد، عنوان کرد: همچنین با توجه به اینکه ۳۵ درصد نمرات امتحانات دانش آموزان پایه نهم در فرآیند هدایت تحصیلی اثرگذار است، این امتحانات حضوری برگزار می‌شود تا قدرت تمیزدهندگی بیشتری داشته باشد.

کمرئی در ادامه گفت: پس از برگزاری آزمون‌های پایان ترم دانش‌آموزان و دریافت نمرات و سابقه آموزشی برای دانش آموزان فرم هدایت تحصیلی صادر می‌شود.

ارزشیابی پایه دهم و یازدهم به عهده معلم است

وی همچنین درباره شیوه برگزاری آزمون دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم اظهار داشت: آزمون‌های پایان ترم این دو پایه تحصیلی به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود، معلم می‌تواند دانش آموزان را بر اساس نمرات مستمر و کلاسی ارزیابی کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چگونگی طراحی سوالات آزمون پایان ترم دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در اختیار معلم است، گفت: معلمان می‌توانند حتی برای ارزیابی بیشتر دانش‌آموزان در همین یک ماه نیز آزمون ‌های مختلفی برگزار کنند.

سوالات اختیاری برای پایه دوازدهم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سوالات امتحانات دانش‌آموزان پایه دوازدهم دارای ۱۶ نمره از ۸۰ درصد محتوای آموزشی و هشت نمره ترکیبی (از ۸۰ درصد و ۲۰ درصد باقی مانده محتوای درسی) است که دانش‌آموزان باید به تعدادی از سوالات به صورت اختیاری (چهار نمره از این هشت نمره) پاسخ دهند.

کمرئی درباره امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم اظهار داشت: پیش از ورود به مبحث کنکور، باید پایه دوازدهم تعیین تکلیف شود تا سازمان سنجش بتواند بر اساس تصمیم آموزش و پرورش برنامه ریزی کند.

وی افزود: برخی آموزش ها در فضای مجازی و آموزش تلویزیونی نسبت به محتوای کل کتاب ارائه شده بود و دانش آموزان بسیاری توانستند از این محتواها استفاده کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقق اهداف درسی برای ما اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: یادگیری دانش آموزان باید کامل شود، اما ممکن بود که دانش آموزان یا واحدهای آموزشی در برخی از مناطق نتوانسته باشند تمام و کمال از این آموزش ها استفاده کنند؛ بنابراین مبنا برای امتحان نهایی ۸۰ درصد اول محتوای درسی کتاب ها قرار داده شد.

کمرئی ادامه داد: با اطمینان می توان گفت که آموزش ۸۰ درصد محتوای درسی محقق شده است؛ بنابراین ۱۶ نمره از این بخش ها در امتحانات سوال داده می شود، همچنین برای رعایت حرمت افرادی که در دوران تعطیلی مدارس وارد فضای آموزشی شده اند، برای ۲۰ درصد آموزش داده شده در دوران تعطیلی چهار نمره به صورت اختیاری سوال داده می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین