کد خبر: ۶۵۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۵
برنامه دولت برای خصوصی سازی حمل و نقل ‌هوایی

عرضه سهام در بازار بدون خریدار!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس بازار بورس و سرمایه می‌گوید: در شرایط فعلی هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌های هواپیمایی دولت نیست. 

محسن ایلچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: سرمایه‌گذاران برای خرید سهام هر شرکتی چه به صورت خرد عرضه شود و چه به صورت بلوک مدیریتی یا مالکیتی، در ابتدا به پتانسیل‌های رشد فعلی و آتی سهم توجه و مزیت‌های آن را بررسی می‌کنند. این در حالی است که شرکت‌های ایران ایر و ایران‌ایر تور در حال حاضر حتی دارای مزیت نسبی سرمایه‌گذاری هم نیستند. 

وی تأکید کرد: دولت پیش از عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس باید الزاماتی نظیر آزادسازی فروش خدمات و مقررات‌زدایی را در نظر بگیرد در غیر این صورت سرمایه‌گذار‌ها برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها باید ریسک تعامل با دولت را پذیرا باشد. 

ایلچی گفت: نکته‌ای که سرمایه‌گذاران در بورس درباره یک سهم به آن توجه می‌کنند پیش‌بینی سود حداقل 5 سال آینده شرکتی است که سهام آن عرضه شده است در حالی که تا قبل از مقررات‌زدایی و آزادسازی قیمت بلیت و خدمات امکان این پیش‌بینی برای شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد. 

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت حاضر به آزادسازی فروش خدمات شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود؟ گفت: نگاه دولت به صنایع، نگاهی حاکمیتی است و افزایش هزینه‌های حمل و نقل را علتی برای افزایش تورم می‌داند از این رو تمایلی برای واقعی کردن قیمت سوخت و حمل و نقل هوایی ندارد. اما واقعیت این است که برای واگذاری یک صنعت به بخشی خصوصی تنها راه آزادسازی قیمت‌ها و مقررات‌زدایی از آن صنعت است. 

این کارشناس بازار بورس به روش‌های دیگر ارزش‌گذاری اشاره کرد و افزود: انحلال و جایگزینی از روش‌های دیگری است که می‌توان براساس آن ارزش مجموعه مورد عرضه در بورس را ارزیابی کرد. در روش انحلال، این مسأله بررسی خواهد شد که در صورت منحل شدن شرکت‌های هواپیمایی، بدهی و دارایی‌های شرکت چقدر است و تفاضل بدهی و دارایی این شرکت، میزان ارزش و یا نیاز به سرمایه‌گذاری جایگزین را مشخص می‌کنند. 

وی افزود: در این میان باید توجه داشت که شرکت‌های هواپیمای دولتی دارایی‌های هنگفتی دارند اما این دارایی‌ها مولد نیستند و سطح سودهی آن پایین است. 

ایلچی تصریح کرد: در حال حاضر با شرایط کنونی شرکت‌های هواپیمایی دولتی،‌ سرمایه‌گذاری وجود ندارد که تمایلی برای خرید سهام این شرکت‌ها داشته باشد. 

این تحلیلگر بازار سرمایه و بورس با بیان اینکه دولت نباید با این شرایط شرکت‌های هواپیمایی را وارد بازار سرمایه کند گفت: دولت در ابتدا باید صورت‌های مالی این شرکت‌ها را مستحکم و سود و زیان آنها را شفاف کند. در مرحله بعدی زیان این شرکت‌ها باید پرداخت شود تا بتوان شرایط واگذاری سهام این شرکت‌ها را تعیین کرد. 

دبیر سرویس بورس روزنامه دنیای اقتصاد تأکید کرد: مسأله دیگر در عرضه سهام شرکت‌های هواپیمایی لزوم تجدید ارزیابی دارایی‌های هنگفت این شرکت است. باید ارزش حال دارایی‌ها این شرکت‌ها مشخص شود و همچنین نیاز سرمایه‌گذاری جدید در این شرکت‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. 

وی افزود: استهلاک دارایی شرکت‌های هواپیمایی بسیار بالا است و ناوگان هوایی فرسوده آن نیاز به سرمایه‌گذاری و اصلاح دارد. این مسأله علاوه بر نیاز به سرمایه بسیار زیاد، با وجود تحریم‌های شرکت‌های هوایی ایران امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد و آینده را برای سرمایه‌گذاری غیرشفاف می‌کند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی به اثرات تحریم حمل و نقل هوایی ایران اشاره کرد و گفت: ‌افزایش هزینه نگهداری ناوگان هوایی، هزینه‌های over hall هواپیماها،‌ ممنوعیت و محدودیت پروازهای خارجی،‌ نبود امکان توسعه ناوگان هوایی از مشکلاتی است که بر اثر تحریم‌های احتمالی درآمد شرکت‌های هوایی ایران را در ابهام باقی می‌گذارد. 

وی به نقش بیمه در افزایش هزینه‌های حمل و نقل و هوایی اشاره کرد و گفت: بیمه‌های هوایی از طریق دو شرکت ایرانی و خارجی انجام می‌شود، در صورتی که عمر ناوگان هوایی بالا باشد حق بیمه‌ها افزایش پیدا می‌کند، بنابراین هزینه بیمه نیز به عنوان یک مؤلفه در میزان سوددهی این شرکت‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

ایلچی تأکید کرد: با توجه به مشکلات اشاره شده خصوصی‌سازی نباید از شرکت‌های هواپیمایی آغاز شود چرا که مخدوش شدن کارکرد بخش حمل و نقل می تواند پیامدهای اجتماعی بسیاری داشته باشد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین