ورا یورووا، مسئول کمیسیون شفافیت و ارزشها در اتحادیه اروپا در یک نشست خبری از شرکتهایی مانند فیسبوک، توئیتر، گوگل و … خواست تا بهطور ماهانه گزارشی از اقدامهایی که برای مقابله با اطلاعات نادرست در رابطه با کووید-۱۹ انجام دادهاند، منتشر کنند.
وی با ارائه طرحی در این زمینه، از اقدامات شرکتهای بزرگ اینترنتی تشکر کرد اما در عین حال تاکید داشت که آنها باید کارهای بیشتری انجام دهند.
بازیگران خارجی، برخی کشورهای ثالث بهویژه روسیه و چین در عملیاتهای نفوذ هدفمند و کارزارهای ضد اطلاعاتی در اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و در بعد جهانی فعالیت داشتهاند.
خانم یورووا بدون اشاره به جزییات بیشتر تاکید کرد که «بازیگران خارجی، برخی کشورهای ثالث بهویژه روسیه و چین در عملیاتهای نفوذ هدفمند و کارزارهای ضد اطلاعاتی در اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و در بعد جهانی فعالیت داشتهاند.»
این مقام کمیسیون اروپا افزود: «این همهگیری به ما نشان داده که اطلاعات درست تنها به دموکراسیهای ما آسیب نمیزند بلکه به سلامت شهروندان ما نیز ضرر وارد میکند.»
وی تصریح کرد که شرکتهای بزرگ اینترنتی باید مردم را بهطور مستقل برای شناسایی تهدیدهای جدید توانمند سازند.
اتحادیه اروپا پیش از این از شرکتهای بزرگ اینترنتی همزمان با همهگیری ویروس کرونا خواسته بود تا اطلاعات درباره این بیماری را از مقامهای حوزه بهداشت مانند سازمان جهانی بهداشت منتشر کنند و تبلیغات درباره داروهای تقلبی را حذف کنند. در این رابطه گوگل بیش از ۸۰ میلیون تبلیغ درباره کووید-۱۹ را حذف کرد.
تشکر از رویکرد توییتر در مقابل دونالد ترامپ
مسئول کمیسیون شفافیت و ارزشها در اتحادیه اروپا از رویکرد توئیتر در ماه گذشته در علامتگذاری چند توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تمجید کرد.
شبکه توییتر برای نخستین بار با افزودن اخطاری به یکی از توییتهای رئیس جمهوری آمریکا، امکان راستیآزمایی آن را فراهم کرد و مخاطبان را به صفحه اخبار و مقالات در موضوع مورد بحث دونالد ترامپ هدایت میکرد.
آقای ترامپ در توئیتی گفته بود که رای بهصورت پستی در انتخابات پیش روی آمریکا به تقلب و فساد گسترده منجر میشود.
من از واکنش توییتر در مقابل توییتهای رئیس جمهور ترامپ حمایت میکنم. آنها توییت را حذف نکردند. همه ما میتوانیم آن را ببینیم. آنها شرایطی را فراهم کردند تا اطلاعات بررسی شود و حقایق را تبلیغ کردند.
مسئول کمیسیون شفافیت و ارزشها در اتحادیه اروپا در اینباره گفت: «من از واکنش توییتر در مقابل توییتهای رئیس جمهور ترامپ حمایت میکنم. آنها توییت را حذف نکردند. همه ما میتوانیم آن را ببینیم. آنها شرایطی را فراهم کردند تا اطلاعات بررسی شود و حقایق را تبلیغ کردند.»
وی افزود: «این چیزی است که من آن را تکثرگرایی مینامم.» خانم جوروو تاکید کرد که سیاستمداران باید این تقابل را پذیرا باشند.
قرار است طرحهای کمیسیون شفافیت و ارزشهای اروپا در این زمینه و در همکاری با شرکتهای بزرگ اینترنتی تا پایان سال ارائه شوند.
واکنش شرکت های بزرگ اینترنتی چه بود؟
پس از این سخنان، برخی از شرکتهای بزرگ فنآوری اعلام کردند که از برنامههای جدید اتحادیه اروپا حمایت میکنند.
فیسبوک در بیانیهای تاکید کرد که از اهداف مورد نظر کمیسیون اروپا برای کاهش اطلاعات نادرست درباره کووید-۱۹ حمایت میکند.
این شرکت به اقدامهای خود در زمینه راستیآزمایی، برچسب زدن محتوا و حذف صدها هزار اطلاعات اشتباه در مورد ویروس کرونا نیز اشاره کرد.
گوگل نیز تایید کرد که با خانم یورووا همکاری میکند و متعهد است «راههای جدید و خلاقانهای برای ادامه مبارزه با اطلاعات جعلی و نادرست پیدا کند.»
توییتر نیز تاکید کرد که از فوریه گذشته با کمیسیون اروپا و نهادهای دیگر از جمله جامعه مدنی و جامعه تحقیقاتی مخصوصا درباره کووید-۱۹ همکاری میکند.