کد خبر: ۶۵۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۱

مظاهری: بانک مرکزی در پر رونق ترین دوران قرار دارد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طهماسب مظاهری، رییس كل جدید بانك مركزی در دیدار با رییس و اعضای هیات رییسه اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران به تشریح اقدامات اخیر بانك مركزی پرداخت و گفت: بانك مركزی در حال حاضر به علت ذخایر ارزی موجود و توجه ویژه‌ای كه به نظام بانكی شده است یكی از پر رونق ترین دوران‌های خود را می‌گذراند و در مجموع در شرایطی قرار داریم كه اگر تدبیر شود می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل كنیم.

وی همچنین در خصوص 19 آیین نامه‌ای كه با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانك مركزی تنظیم شده است، از اتاق بازرگانی ایران خواست تا به عنوان نماینده بخش خصوصی نظرات خود را قبل از نهایی شدن آیین نامه‌ها ارائه دهد.

او در خصوص تبیین جایگاه سیستم بانكی تصریح كرد: ما باید بحث مربوط به نظام بانكی را تبیین كنیم. امروز همه مشتریان بانك از آن تعریف مشتركی ندارند و با توجه به نیاز خود از بانك آن را تعریف می‌كنند.

مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود به مساله نقدینگی اشاره و تصریح كرد:‌ در بحث نقدینگی، پارادوكسی وجود دارد كه هم كمبود و هم افزایش نقدینگی احساس می‌شود، چنانچه كمبود نقدینگی، واحدهای تولیدی را دچار مشكل می‌كند و افزایش آن، قیمت مسكن را بالا می‌برد.

وی با اشاره به رابطه بین سود بانكی و میزان تورم خاطرنشان كرد: یكی از بحث‌های تئوریك این است كه اگر سود بانكی را پایین بیاوریم، در كوتاه مدت تورم بالا می‌رود و تصور دیگر این است كه سود بانكی تنها یكی از هزینه‌های عوامل تولید است و عوامل دیگری هم وجود دارد.

وی با بیان اینكه خصوصی سازی به معنای فروش بنگاه‌های دولتی نیست، اظهار كرد: باید شرایط رقابت ایجاد شود و همه بنگاه‌ها را به دست مردم بسپاریم كه این امر مستلزم این است كه اطلاعات به اندازه كافی در اختیار همگان و به صورت آزاد قرار گیرد تا خصوصی سازی درست انجام شود.

رییس كل جدید بانك مركزی در ادامه با اشاره به صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان كرد: این صندوق تنها موسسه در ایران است كه طبق قانون و اساسنامه چنانچه در تعهدات مالی خود با كمبودی مواجه شود می‌تواند از خزانه دولت كمك بگیرد و هیچ موسسه یا شركت دیگری حتی خود بانك مركزی چنین امتیازی ندارند.

وی دلیل این امر را حمایت از صادركنندگان در قالب بیمه نامه‌ها توسط صندوق ضمانت صادرات برشمرد و افزود: اگر این صندوق، ریسك سیاسی تجار را پوشش دهد، حتما نقش بهتری در ایفای وظایف خود خواهد داشت.

در این نشست همچنین محمد نهاوندیان با اشاره به چالش‌های سیستم بانكی در شرایط امروز اقتصادی كشور گفت: ما می‌خواهیم در یك زمان چند هدف را به طور همزمان دنبال كنیم كه هر كدام از این اهداف و چالش‌ها به وقت كافی نیاز دارد.

وی سیستم بانكی كشور را نیازمند اصلاح ساختاری دانست و افزود: برای خصوصی سازی در سیستم بانكی كشور عزم جدی داریم و در رابطه با اصلاحات در اجرای بانكداری اسلامی و ایجاد فضای رقابتی وظایفی داریم كه باید انجام دهیم.

نهاوندیان از دیگر موضوعات مورد توجه را چالش كارآمدی، رقابت با همگنان در بازار جهانی، محدودیت‌های بین‌المللی، تغییرات مدیریتی و روش‌های نوین بانكداری برشمرد و خاطرنشان كرد: تنها با یك برنامه‌ریزی اولویت بندی شده هماهنگ می‌توان بر این چالش‌ها فائق آمد و در شرایطی كه فشارهای خارجی بر ما اعمال می‌شود، باید با ایجاد هماهنگی‌های لازم در بانك‌های خود با فشارها مقابله كنیم و نكته مهم برای فائق آمدن بر مشكلات، رسیدن به درك واحد از شرایط است.

وی لازمه این امر را كم كردن فاصله بین سیستم بانكی و بخش خصوصی دانست و تصریح كرد: در گذشته رابطه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با بانك مركزی بسیار كم بوده است و باید فاصله بین فعالان چرخه تجارت با فعالان خدمات بانكی فاصله‌ای نزدیك و با مدیریت واكنش سریع باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد كارآمدی سیستم بانكی گفت: بهترین خدمت سیستم بانكی به صادرات این است كه خود وارد كار صدور خدمات بانكی شود و بانك‌ها، خود بازار را از رقیب بگیرند چالاكی لازم را در پاسخ‌گویی به حوادث داشته باشند.

وی یادآور شد: ما می‌توانیم از شرایط پر چالش استفاده كنیم و به سوی تسریع در رقابتی كردن بانك‌ها گام برداریم و در این راستا اتاق بازرگانی تلاش می‌كند تا فرصت تعامل بین فعالان اقتصادی و سیاست گذاران را فراهم كند.

محمود صدرهاشمی نژاد،‌ رییس كمیسیون بانك، بورس و بیمه اتاق بازرگانی تهران نیز در این جلسه به بررسی نقش بانك‌ها در خصوصی‌سازی پرداخت.

وی با بیان اینكه اقتصاد ایران در حوزه بازارهای پولی و مالی، بانك محور است، افزود: این وضعیت تا سال‌های پیش رو ادامه خواهد داشت، لذا بانك‌ها در توسعه اقتصادی كشور نقش مهمی ایفا می‌كنند.

وی با اشاره به مبحث خصوصی سازی و سیستم بانكی تصریح كرد: بخش خصوصی یعنی مردم یك كشور و تجمیع توانایی‌های مردم در بنگاه‌های اقتصادی و از همین منظر است كه نقش بانك‌ها معنا پیدا می‌كند؛ لذا كسانی كه توسعه بازار سرمایه را باور دارند باید باور كنند كه حركت در این مسیر جز با ایفای نقش درست بانك‌ها امكان پذیر نیست.

وی در ادامه به وضعیت بانكداری خصوصی در ایران اشاره و ابراز امیدواری كرد در آینده تنها در صورت ضرورت بنگاه‌های مشخصا دولتی داشته باشیم و بانكداری خصوصی جایگاه واقعی خود را پیدا كند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین