کد خبر: ۶۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۳

هاله ای از ابهام در مورد سرنشینان هلیکوپتر آمریکایی

آفتاب‌‌نیوز : يک هليکوپتر که برای سوار کردن آنها به اين منطقه اعزام شده بود روز سه شنبه ظاهرا در حمله شورشيان ساقط شد و کليه 16 خدمه آن جان باختند.

نيروهای آمريکايی که اکنون سرگرم جستجو برای يافتن اين تيم از سربازان ناپديد شده هستند می گويند از کليه امکانات موجود، از جمله هواپيماهای تجسسی بدون سرنشين، و شمار زيادی نيروی پياده نظام برای يافتن آنها استفاده می کنند.

اما هوای نامساعد تلاش های آنها را به شدت مختل کرده است.

باران های سيلابی اواخر روز جمعه منطقه را فراگرفت و عمليات جستجو توسط تيم های پياده را در اين ناحيه صعب العبور کوهستانی حتی دشوارتر کرد.
وضعيت هوا همچنين باعث معلق ماندن پرواز هليکوپترها شده است.

کسانی که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می کنند می گويند که يک سرباز آمريکايی را اسير کرده اند اما هيچ دليلی برای اين ادعا ارائه نکردند.

هنوز معلوم نيست آيا اگر چنين اسيری وجود داشته باشد سرنشين هليکوپتر ساقط شده است يا يکی از اعضای تيم مفقود تجسسی. با اين حال، ارتش آمريکا گفت اجساد کليه خدمه آن هليکوپتر شامل 16 نفر را کشف کرده است.

مقام های آمريکايی از اظهار نظر درباره ادعای طالبان داير بر اسارت يک سرباز آمريکايی خودداری کرده اند. 

مقام های نظامی  گفته اند که چندين سرنخ در دست دارند که حاکی از زنده بودن نيروهای مفقود شده است. با اين حال آنها اين سرنخ ها را فاش نکردند.

در کابل، سرهنگ جيم يونتز، سخنگوی ارتش آمريکا، گفت: "هرچند آنها الان در ديدرس ما نيستند اما دليلی ندارد فکر کنيم که مرده اند."

سرهنگ يونتز از تاييد يا تکذيب ادعای قبلی طالبان داير بر اينکه جنگجويان آن گروه، هفت "جاسوس" آمريکايی را پيش از ساقط کردن هليکوپتر شنوک کشته اند خودداری کرد.

وزارت دفاع آمريکا روز پنجشنبه اعلام کرد که اجساد کليه 16 نظامی آمريکايی را که در حادثه سقوط يک فروند هليکوپتر شنوک در شرق افغانستان کشته شدند کشف کرده است.

آن هليکوپتر روز سه شنبه، 28 ژوئن در غرب اسدآباد، واقع در ولايت کنر، سقوط کرد.

سقوط آن هليکوپتر بدترين تلفات را در يک حادثه واحد به نيروهای آمريکايی در افغانستان وارد کرد.
طالبان می گويد آنها هليکوپتر را سرنگون کرده اند. 

مقام های آمريکايی می گويند هنوز سرگرم تحقيق درباره علت دقيق سقوط آن هليکوپتر هستند.
ژنرال جيمز کانوی، مدير عملياتی ستاد مشترک ارتش آمريکا در واشنگتن گفت: "نشانه ها حاکيست که يک آرپی جی باعث سقوط شد که بايد بگويم واقعا خيلی خوش شانسی می خواهد که چنين گلوله ای به يک هليکوپتر متحرک برخورد کند."

درگيری ها ميان نيروهای تحت رهبری آمريکا و مظنونان طالبان و ساير پيکارجويان مخالف دولت کابل در سال جاری در شرق و جنوب افغانستان رو به افزايش بوده است.

ناتو قصد دارد در سال آينده مسئوليت حفظ امنيت در جنوب افغانستان را به دست گيرد و نيروهای آمريکايی را به تدريج از اين وظيفه فارغ کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین