آفتابنیوز : آفتاب: محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره استعفای ناگهانی «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی میگوید: در خصوص استعفای لاریجانی و دلایل پشت پرده آن اطلاعی وجود ندارد. تنها سخنگوی دولت اعلام کرد که این استعفا به دلیل مسایل شخصی بوده اما میشود حدس و گمان زد که این ادعای «الهام» ادعایی بیمورد است و مدیری در جایگاه لاریجانی با توجه به تجاربی که در انقلاب و کشور داشته بعید است که به دلایل شخصی از مسئولیتی که داشت شانه خالی کند.
عضو ارشد کارگزاران سازندگی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: این استعفا را بیشتر ناشی از اختلافنظر لاریجانی با احمدینژاد میدانم همانطور که رسانه های مهم هم مطلبی در این مورد منتشر کردند مبنی بر اینکه لاریجانی روز چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با نمایندگان عقیدتی سیاسی نیروهای نظامی اعلام کرده بود که «پوتین» رییس جمهور روسیه حامل پیامی بوده و در خصوص پرونده هستهای هشدار داده است.
وی افزود: کمتر از 24 ساعت پس از اظهارات لاریجانی، احمدینژاد گفت که پوتین هیچ پیامی جز پیام صلح و دوستی نداشته و این تناقضگویی و تعارض نشان از اختلاف نظر در پرونده هستهای دارد.
هاشمی تصریح کرد: استعفای لاریجانی نشان دهنده تنگتر شدن دایره مدیران اجرایی در کشور است که به کاهش یافتن ضریب تعامل دولت برای استفاده از مدیران کشور و سلایق مختلف برمیگردد.
وی ادامه داد: لاریجانی از نظر تقسیمبندی در گروه ا صولگرایان قرار دارد و جایگاه بالایی هم در این گروه دارد بنابراین وقتی در دایره اصولگرایی اشخاصی مانند لاریجانی و نظرات وی برای دولت قابل تحمل نباشد و با شیوه رایج خود با او برخورد حذفی کنند، واقعا جای تاسف دارد به خصوص اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نامگذاری کردند.
هاشمی تاکید کرد: بر این اساس مسئولان نظام باید از نظرات و تجارب افراد مختلف در داخل کشور استفاده کنند در حالی که روز به روز این دایره محدودتر میشود و ضریب تحمل دولت برای پذیرش نظرات حتی در دایره اصولگرایی تنگتر میشود و معلوم نیست سرانجام این برخورد به کجا میرسد و سرنوشت کشور را به کجا میبرد.
هاشمی در ادامه درباره پیام این استعفا برای جهان خارج و تاثیر آن بر پرونده هستهای ابراز داشت: یقینا در یک مسئولیت با این درجه از اهمیت که جزو مسایل مهم کشور است این نوع تغییرات بیتاثیر نیست اما اینکه این تاثیر به چه میزانی باشد در آینده معلوم خواهد شد اما ممکن است در تعاملات ایران با کشورهای اروپایی تاثیرات متفاوتی داشته باشد هرچند به نظر میرسد که این تغییر تاثیر خیلی تعیین کنندهای نداشته باشد مگر اینکه سیاست هسته ای کشور تغییر کرده باشد.
وی در پاسخ به اینکه «فکر میکنید با استعفای لاریجانی پرونده هستهای در آینده چه مسیری را طی خواهد کرد»، گفت: براساس آنچه بعضا مدیران داخلی و رسانههای مهم اعلام کردند تصمیمات اصلی در پرونده هستهای در سطحی فراتر از شورای عالی امنیت ملی و رییس جمهوری صورت میگیرد و این افراد بیشتر مجری هستند تا تصمیمگیر. بر این اساس شاید در مسیر پرونده هستهای تغییرات کیفی قابل پیشبینی نباشد مگر اینکه مسایل دیگری باشد که هنوز چیزی راجع به آن به مردم گفته نشده است.
عضو ارشد کارگزاران سازندگی در پاسخ به اینکه «سفر پوتین و مسایل پیرامون آن آیا در استعفای لاریجانی موثر بوده یا خیر؟ و اصولا ارزیابی شما از این سفر چیست»؟ اظهار داشت: در مورد سفر پوتین ابتدا نیاز است که مقدمات مختصری مطرح شود و سپس راجع به سفر، اهمیت سفر و هدف از آن صحبت کرد که دو نکته به عنوان مقدمه لازم است یادآوری شود.
اول اینکه شعار انقلاب از آغاز نهضت اسلامی «نه شرقی نه غربی، استقلال آزادی، جمهوری اسلامی» بود و از سال 56 و 57 شعار ملت ایران بود.
وی افزود: دلیل انتخاب این شعار هم روشن بود چون قبل از پیروزی انقلاب، ابرقدرتها یعنی شوروی و آمریکا و همچنین انگلیس در ایران کارنامه سیاهی دارند. کارنامه آنها نسبت به منافع ملت ایران کارنامه سیاهی است. بنابراین مردم آگاهانه این شعار را انتخاب کردند که از تسلط شرق و غرب بیزارند و آزادی و استقلال را در قالب جمهوری اسلامی میخواهند.
هاشمی تاکید کرد: در سالهای پیروزی انقلاب در روابط خارجی همواره شعارهای انقلاب به عنوان یک اصل راهنما در برابر مسئولان کشور بود و بر این اساس در سالهای پس از پیروزی انقلاب هیچگاه مسئولان نظام خود را مجاز ندانستند از این چارچوب خارج شوند. به این معنا که یا بیش از حد و به گونهای که استقلال کشور به خطر بیفتد به شرق یا غرب نزدیک شوند .
هاشمی تصریح کرد: آن زمان مسئولان کشور این پیشنهاد روسیه را نپذیرفتند و همچنان در استراتژی امنیتی جمهوری اسلامی ایران این اصل وجود دارد و بر مبنای این اصل است که ما همواره خواهان خروج نیروهای نظامی خارجی از منطقه هستیم و این اصل جزء استراتژی ماست.
هاشمی افزود: از سوی دیگر ارتباط گستردهتر با ایران میتواند منافع اقتصادی زیادی برای روسیه داشته باشد. آنچنان که احمدینژاد اعلام کرد که روابط اقتصادی ایران و روسیه در 10 سال آینده به 200 میلیارد دلار خواهد رسید، که البته این نظر اغراقآمیز است .
وی افزود: در شرایطی که آمریکاییها و روسها بر سر استقرار سامانه موشکی در اروپا اختلافنظر جدی دارند و برخی مقامات آمریکا گفتهاند که حاضرند استقرار سامانه موشکی را با پرونده هستهای ایران معامله کنند. در این شرایط بسیار حساس خوب است کشور ما از اختلافنظر قدرتهای بزرگ استفاده کند به شرط آنکه یک سناریو برای این کار داشته باشد.
وی تاکید کرد: بنابراین با توجه به این نکات و اینکه احتمال میرود روسیه با آمریکا معامله کند مسئولان سیاست خارجی و امنیتی کشور باید سناریو داشته باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمعبندی اظهارات خود خاطرنشان کرد: سفر پوتین میتواند هم یک فرصت برای کشور باشد که بتوانیم از یک موضع عاقلانه بحران پرونده هستهای را حل کنیم که البته بستگی به نحوه عمل مسئولان دارد به گونهای که استقلال کشور را حفظ کنند، و هم میتواند یک تهدید باشد به این معنا که روسها با آمریکاییها بر سر ایران معامله کنند و پشت ایران را خالی کنند و از موضع فعلی خود عدول کنند و به خواست آمریکاییها تن بدهند.
وی بر این اساس اظهار داشت: شرایط کنونی، شرایط بسیار حساسی است و اگر برنامهریزی مناسبی برای سفر پوتین صورت گیرد میتواند یک فرصت باشد اما اگر برنامهریزی مناسبی نداشه باشیم و آمریکایيها با پیشنهاد امتیازات بسیار روسها را وسوسه کنند، ممکن است به یک تهدید تبدیل شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در هر حال معتقدم باید همچنان بر شعار «نه شرقی نه غربی» وفادار باشیم، منافع ملی در نظر گرفته شود و استقلال کشور حفظ شود و البته تصور ما این است که رهبری و مردم اجازه نخواهند داد استقلال کشور قربانی اهداف کوتاه مدت و تبلیغاتی شود.