کد خبر: ۶۶۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹

تفاوت دولت هشتم با نهم در برخورد با درآمدهای نفتی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم درباره اظهارات اخیر کاظم انبارلویی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان و طراحان برنامه پنجساله چهارم مقصر اصلی نیامدن پول نفت بر سر سفره‌ها هستند گفت: تفاوت اصلی دولت نهم با دولت هشتم در همین تفکر است. به این معنا که در دولت هشتم مبنا و جهت‌گیری این بود که پول نفت به طور مستقیم در اختیار دولت قرار نگیرد و در قالب تسهیلات بلندمدت در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشته تا مردم از این سرمایه گذاری‌ها بهرمند‌ شوند. 

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: ماده 60 در برنامه پنجساله سوم، ماده 3 در برنامه چهارم توسعه و قوانین مربوط به تشکیل حساب ذخیره ارزی برای این طراحی شد که دولت به دلخواه خود برای درآمدهای نفتی تصمیم نگیرد و از این درآمدها در جهت توسعه کشور در چارچوب قوانین استفاده شود. 

وی تصریح کرد: با اینکه قیمت نفت و درآمدهای حاصل از فروش آن در دو سال اخیر رشد چشمگیری نسبت به 8 سال دولت سازندگی و 6 سال دولت اصلاحات داشته اما تغییر محسوسی در زندگی مردم ایجاد نشده است. 

حق‌شناس گفت: برخی، از ما سؤال می‌کنند که چگونه وضع زندگی مردم نسبت به زمانی که نفت بشکه‌ای 10 دلار صادر می‌شد تغییر نکرده با اینکه اکنون قیمت نفت به بیش از 90 دلار رسیده است! 

وی افزود: جهت‌گیری اقتصادی دولت اصلاحات و دولت سازندگی جذب سرمایه‌گذاران داخلی،‌خارجی و تقویت و شکل‌گیری زیرساخت‌ها بود. 

حق‌شناس به آمار هزینه‌های عمرانی دولت نهم اشاره کرد و گفت: هزینه‌های عمرانی در سال 85، 13 هزار میلیارد تومان و در سال 86، 15 تا 18 هزار میلیارد تومان عنوان شده یعنی هزینه‌های عمرانی در دو سال گذشته در حدود 28 تا 30 هزار میلیارد تومان بوده است این در حالی است که در این مدت درآمد حاصل از فروش نفت 120 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این موضوع بیانگر آن است که بخش عمده درآمدهای نفتی صرف هزینه‌ جاری دولت شده است. 

وی ادامه داد: بر همین اساس می‌توان گفت که از سال 83 تا سال 86 هزینه‌های جاری کشور 100 درصد رشد داشته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ظاهرا آقای انبارلویی برنامه چهارم را درست مطالعه نکرده است چرا که براساس این برنامه قرار بود رشد اقتصادی در پایان سال 85، 8 درصد و نرخ رشد نقدینگی 20 درصد باشد در حالی که نرخ رشد اقتصادی تنها در حدود 5 درصد محقق شد و رشد نقدینگی نیز تا 40 درصد افزایش یافت، که این وضع در تاریخ ایران بی‌سابقه است. 

وی تأکید کرد: با این حال آنچه که مسلم است دولت نهم بیش از دولت‌های اصلاحات و سازندگی از پول نفت استفاده می‌کند با این حال شرایط اقتصادی کشور مناسب‌تر از پیش نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین