کد خبر: ۶۶۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶

حسینی: لاورف پیشنهاد جدیدی نداشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر غیر منتظره وزیر امور خارجه روسیه به تهران تاكید كرد: لاوروف هیچ پیام یا پیشنهاد جدیدی نیاورده است.

محمد علی حسینی در جلسه روز دوشنبه خود با خبرنگاران همچنین در مورد زمان دقیق بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر گفت: تاكید می‌كنم كه اجازه دهید درباره‌ زمان راه‌اندازی این نیروگاه پیش‌داوری نكنیم.

وی با بیان این كه همكاری‌های میان دو كشور ادامه دارد تاكید كرد: انجام این‌گونه سفرها چه روزانه و چه شبانه امری طبیعی است و نشان می‌دهد كه رایزنی و همكاری میان دو كشور وجود دارد و هر چه این رفت و آمدها افزایش یابد، همكاری‌ها نیز افزایش می‌یابد.

حسینی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دور بعدی مذاكرات ایران و آمریكا درباره عراق گفت: اگر دولت عراق مصر باشد و دولت آمریكا نیز از طریق مجاری رسمی درخواست دهد، ما این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم.

محمد علی حسینی افزود: بعد از سه دور گفت‌وگو متناسب با سطح و محورهای مطرح شده، جمع‌بندی دولت عراق این است كه این مذاكرات مفید و مثبت بوده است.

وی همچنین درباره طرح پیشنهادی ایران در اجلاس اخیر همسایگان عراق در استانبول گفت: اساسا این طرح برای این كه در اجلاس تصویب شود، مطرح نشده بود، بلكه توضیحات جامعی درباره‌ آن اعلام و به اجلاس ارایه شد تا دیگران نیز درباره‌ آن نظر دهند. 

حسینی با بیان این كه این طرح شامل سه محور امنیتی، سیاسی و اقتصادی است گفت: در محور امنیتی بر ضرورت خروج برنامه‌ریزی شده اشغال‌گران از عراق و این كه تا زمانی كه این خروج صورت بگیرد، تمام مسوولیت‌ها باید به دولت عراق محول شود، هم‌چنین اجرای هر ماموریت جدید باید بنا به درخواست دولت عراق و مطابق قانون اساسی آن كشور باشد، تاكید شده است.

وی هم‌چنین با بیان این‌كه با توجه به فعالیت تروریست‌ها در این كشور باید مقابله جدی با این گروه‌ها صورت گیرد تا از عراق خارج شوند، تصریح كرد: هم‌چنین تاكید شد كه تمهیدات لازم برای تامین امنیت مرزهای این كشور اندیشیده شود.

حسینی اظهار داشت: با توجه به این كه شركت‌های امنیتی زیادی در عراق حضور دارند و خود را تابع دولت عراق نمی‌دانند، هم‌چنین تا به حال جرایم زیادی مرتكب شده‌اند (نظیر ماجرای بلك واتر) ضرورت دارد برنامه ای برای خروج این شركت‌ها طراحی شود.

وی درباره محور سیاسی این طرح نیز گفت: در این بخش تاكید شد كه تمامی كشورها به ویژه كشورهای همسایه عراق، سفارت‌خانه‌های خود را در بغداد بازگشایی كنند. هم‌چنین ضمن احترام به قانون اساسی عراق پیشنهاد ایران این بود كه محورهای اختلافی میان گروه‌های عراقی مانند موضوع توزیع ثروت‌های نفتی و شهر كركوك به مدت دو سال به حالت تعلیق درآید.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان گفت: هم‌چنین در این طرح پیشنهاد شده است دولت عراق نسبت به آزادی تمام كسانی كه در مخالفت با نیروهای امریكایی دستگیر شده‌اند، اعلام عفو عمومی كند؛ به ویژه در مورد كودكان و افراد بالای 60 سال. هم‌چنین گروه‌های سیاسی كه از دولت خارج شده‌اند به دولت برگردند و برای استقرار امنیت همكاری لازم را با دولت داشته باشند.

وی ادامه داد: از سویی تاكید كردیم گروه‌هایی كه با گروهك‌های تروریستی همكاری نداشته‌اند عفو و در ارتش و پلیس استفاده شوند. هم‌چنین هر گونه تغییر و تحولی در چارچوب قانون اساسی این كشور صورت بگیرد.

حسینی گفت: در محور اقتصادی نیز تاكید شد تمام كشورهای منطقه و سپس كشورهای خارج از منطقه در بازسازی عراق كمك كنند و وضعیت آوارگان هم بهبود یابد تا زمینه لازم برای بازگشت آنها به كشورشان فراهم شود، در بحث انرژی نیز تاكید شد كه كشورهای همسایه كمك كنند این معضل اساسی عراق هر چه زودتر حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان تصریح كرد: بسیاری از این محورها در طرح پیشنهادی جدید ایران در جلسات گذشته و در اجلاس شرم‌الشیخ مصر نیز مطرح شده بود؛ اما اكنون هم به عنوان یك طرح جامع پیشنهاد شده است.

وی تاكید كرد كه عزم جدی همه كشورهای حاضر در عملیاتی‌كردن پیشنهادهایی كه برای حل مشكلات عراق مطرح می‌شود نقش اساسی ایفا خواهد كرد.

حسینی تاكید كرد: در هیچ كجای این طرح اشاره‌ای به این كه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد جایگزینی نیروهای ایرانی، سوری یا سایر همسایگان با نیروهای اشغالگر آمریكایی را داشته باشد، مطرح نیست. این یك فضاسازی رسانه‌ای است كه از سوی آمریكایی‌ها مطرح می‌شود، ما همواره در رایزنی‌ها و اعلام مواضع شفاف و رسمی تاكید داشته‌ایم كه مسوولیت تامین امنیت به عهده آمریكایی‌هاست و اختیارات و تجهیزات لازم باید به نیروهای عراقی داده و بقیه‌ی مسائل نیز به پلیس و نیروهای امنیتی عراق واگذار شود.

حسینی درباره وضعیت «بهزاد الصفی» دانشجوی ایرانی در بلژیك و قول وزیر خارجه بلژیك برای فراهم كردن زمینه‌های ملاقات وی با همسر و فرزندش گفت: وزیر خارجه بلژیك در سفری كه به تهران داشتند تاكید كردند كه تسهیلاتی را در این باره فراهم می‌كنند؛ اما باید روال قانونی و حقوقی آن دنبال شود.

وی ادامه داد: سفارت ما در بلژیك نیز این موضوع را پی‌گیری می‌كند؛ البته آقای الصفی هم باید روند قانونی را بیشتر از گذشته پی‌گیری كنند. وكیل ایشان نیز باید تلاش‌های خود را افزایش دهد. اقدامات لازم برای دیدار وی با خانواده‌اش هم پی‌گیری می‌شود.

حسینی درباره موضع ایران درباره‌ی گروه تروریستی پ.ك.ك و مناقشات میان تركیه و عراق نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است بحران كنونی تركیه و عراق باید با استفاده از راههای دیپلماتیك حل شود و هر دو كشور نیز رایزنی‌هایی را در سطوح مختلف دنبال می‌كنند.

وی با تاكید بر این كه باید راه حلی انتخاب شود كه كمترین هزینه را داشته باشد، اظهار داشت: گفت‌وگوهای امنیتی میان دو كشور عراق و تركیه نیز در یافتن راه حل مناسب می‌تواند موثر باشد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان گفت: برخی گروه‌های تروریستی بعد از سقوط صدام به صورت غیرفعال درآمده‌اند؛ اما در طول دوره چهار ساله‌ این سازمان‌ها خود را احیا كرده و تقویت شده‌اند؛ چنان‌كه اخبار متعددی دریافت كرده‌ایم كه آن‌ها تحت نظر آمریكایی‌ها آموزش دیده‌اند، برخی رهبران آنها در داخل و خارج از عراق نیز با مسوولان آمریكایی دیدار كرده‌اند كه تمامی این‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ زیرا اگر قرار است به صورت ریشه‌یی با موضوع تروریسم در منطقه برخورد كنیم، این موارد باید حل شود.

وی تصریح كرد: آمریكایی‌ها به عنوان نیروهای اشغال‌گر اولین مسوولیت تامین صلح و امنیت را دارند و نباید فرصتی را برای فعالیت تروریست‌ها علیه كشور عراق فراهم كنند.

حسینی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ارزیابی ایران از دیدار آتی «مركل» صدراعظم آلمان و «بوش» رییس‌جمهور آمریكا پیرامون مسائل هسته‌‌ای ایران گفت: رایزنی‌هایی كه در كشورهای مختلف در سطوح مختلف صورت می‌گیرد، طبیعی است؛ اما ما امیدواریم تلاش‌ها به گونه‌ای باشد كه به روندی كه مورد توجه مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی است، در چارچوب همكاری‌های ایران و آژانس، كمك كند.

وی تاكید كرد: روندی كه برخی كشورهای 1+5 دنبال می‌كردند در انزوای سیاسی قرار گرفته است و امیدی به موفقیت آن نمی‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان درباره آخرین وضعیت تبعه ژاپنی كه در ایران به گروگان گرفته شده است نیز گفت: آخرین خبرها از سلامتی وی حكایت دارد و تلاش‌ها برای آزادی او نیز مانند گذشته ادامه دارد.

وی اظهار داشت: مسوولان ذیربط تا كنون مكان دقیق وی را مطرح نكرده‌اند ولی آن‌چه مطرح است این است كه در نقاط مرزی جابه‌جا می‌شود. 

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اخیر عربستان درباره‌ی غنی‌سازی مشترك و تشكیل یك كنسرسیوم عربی نیز اظهار داشت: دعوتی كه در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی رییس‌جمهور مطرح شد، همچنان به قوت خود باقیست و ما از كلیه‌ی طرح‌هایی كه متضمن تامین حقوق هسته‌یی ایران باشد، استقبال و آن را بررسی می‌كنیم.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ تحلیل‌هایی كه درباره حمله آمریكا به ایران وجود دارد، اظهار داشت: بهتر است ما به این تحلیل‌ها دامن نزنیم، ولی معتقدیم در شرایط فعلی منطقه تحمل و آمادگی پذیرش بحران جدید وجود ندارد، آمریكایی‌ها نیز توانایی آن را ندارند هر چند برخی از مسوولان رسمی این كشور نیز اعلام كردند كه درصدد چنین اقدامی نیستند؛ ولی ایران احتمالات ضعیف را در نظر می‌گیرد و تدابیر لازم را می‌اندیشد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان با تاكید بر این كه برنامه‌ای را كه با آژانس تنظیم كرده‌ایم ادامه خواهیم داد گفت: تلاش‌هایی انجام می‌شود كه طرف‌ها به سوی صدور قطعنامه جدید علیه كشورمان نروند و این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است، ولی اگر قصد صدور قطعنامه دیگری را داشته باشند، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم كرد.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری اظهار داشت: موضوع دیپلمات‌های ربوده شده كشورمان در اربیل عراق در اجلاس اخیر همسایگان عراق در استانبول مطرح شد.

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری اظهار داشت: زمانی برای دور بعدی گفت‌وگوهای سولانا و جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی تعیین نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین