کد خبر: ۶۶۵۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
۵ هزار زخمی در انفجار بیروت؛

قدرت تخریب انفجار بیروت یک دهم بمب اتمی هیروشیما بود/ هنوز ده‌ها نفر مفقود هستند

مقامات لبنان، همزمان با ادامه انجام عملیات آواربرداری و نجات در محل انفجار مهیب روز سه‌شنبه در بیروت، می‌گویند آمار قربانیان این حادثه به ۱۳۵ تن و شمار زخمی‌های آن به بیش از ۵ هزار نفر رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :

هنوز ده‌ها نفر مفقود هستند و حدود ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان مناطق مسکونی اطراف که خانه‌هایشان در اثر انفجار ویران شده یا آسیب دیده است از محل زندگی خود آواره شده اند.

لرزه‌شناسان گفته‌اند شدت این انفجار معادل یک زمین لرزه به بزرگی ۳.۳ در مقیاس ریشتر بوده است. محققان در دانشگاه شفیلد بریتانیا نیز قدرت تخریب این انفجار را برابر با ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن تی ان تی، معادل یک دهم قدرت بمب اتمی برآورد می‌کنند که آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم بر شهر هیروشیمای ژاپن انداخت.

قدرت تخریب انفجار بیروت یک دهم بمب اتمی هیروشیما بود/ هنوز ده‌ها نفر مفقود هستند

انفجار روز سه شنبه، که مقامات لبنان منشأ آن را انبار ۲۷۵۰ تنی نیترات آمونیوم عنوان می کنند، چنان بود که شیشه‌های فرودگاه بین‌المللی بیروت در ۹ کیلومتری محل حادثه خرد شد و لرزه ناشی از آن در جزیره قبرس در ۱۶۰ کیلومتری بیروت حس شد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، در جلسه اضطراری کابینه در روز چهارشنبه بیروت را «شهر فاجعه زده» خواند. خبرگزاری فرانسه گفته است میزان آسیب وارده از انفجار بندر بیروت با کل خسارات حاصل از جنگ داخلی حد فاصل سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ در این کشور برابری می کند.

مروان عبود، فرماندار بیروت، به تلویزیون الحدث لبنان گفته است خسارت مستقیم و غیرمستقیم حاصل از این انفجار ممکن است تا ۱۵ میلیارد دلار برسد. وی اضافه کرد: «این تیر خلاص به بیروت است.»

در حالی که هنوز نتیجه تحقیقات از علت انفجار مشخص نشده است، منابع دولتی به خبرگزاری رویترز گفته اند که شماری از مقامات بندر بیروت به اتهام «سهل انگاری» تحت بازداشت خانگی قرار گرفته اند.

دولت لبنان می گوید علت انفجار به یک محموله ۲۷۵۰ تنی از نیترات آمونیوم بازمی گردد که برای بیش از شش سال به شکل غیر امن در انبار بندر دپو شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین