کد خبر: ۶۶۷۸۴۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش بورس تهران در یکم شهریور ماه ۹۹

چرا بازار سهام سبز نمی‌شود؟ بورس کی مثبت می‌شود؟

در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از متعادل شدن بازار امروز و هفته جاری بود، شاخص کل بازار سهام امروز ۲۶ هزار واحد ریزش داشت. اما بورس در ادامه بازار چه روندی را طی می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به افت چشم‌گیری که سهام داشته است باید منتظر ماند تا سهم‌ها کمی دست‌به دست شود تا ارزش معاملات بیشتر شود. این دست به دست شدن سهام باعث می‌شود تا صف‌های فروش تخلیه شوند و از جو هیجانی بازار کاسته شود همچنین اگر تقاضا بتواند عرضه را تخلیه کند می‌توانیم شاهد تخلیه جو روانی و متعادل شدن بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه به تجارت نیوز گفت: به نظرم فعلا تقاضا خوب بوده و یک سری از سهم‌ها صف‌های فروش‌شان جمع شده یا حجم آنها کاسته شده است، فقط باید به ادامه‌دار بودن این فرایند توجه کنیم. به نظرم اینکه شاخص بازار امروز هم ریزش داشت به خاطر صف‌های فروش بود که احتمالا اگر حمایت‌ها صورت گیرد و جو هیجانی تخلیه شود شاید روندی مثبت خواهیم بود.

چرا بورس سبز نشد؟ کی مثبت می‌شود؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگر جلسه شورای عالی بورس است که خروجی و تصمیمات این جلسه می‌تواند روی بازار سهام تاثیرگذار باشد. پس به نظرم باید منتظر بمانیم تا حجم معاملات زیاد شود و تصمیمات دیگر را نیز مد نظر قرار دهیم.

ریزش‌های چند روز اخیر برای اصلاح شاخص بود

عضو شورای عالی بورس نیز از حمایت‌های هوشمند دولت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که دقایقی پیش با حضور اعضا تشکیل شد، اعضای شورای عالی اظهار کردند که اتفاقات چند روز اخیر در راستای اصلاح شاخص بوده است.

حسین سلاح‌ورزی افزود: نظر اعضای شورای عالی بورس به اتفاق آرا این بود که تحولات اخیر بازار سرمایه ایران به نوعی اصلاح معمول بوده که در ذات بازار سرمایه است و نمی‌توان از آن تلقی ریزش داشت. همه بورس‌های ‌دنیا، توام با ریسک هستند و در واقع، ذات بورس با نوسان همراه است.

به گفته این عضو شورای عالی بورس، در این جلسه علاوه بر دیگر اعضا نماینده دولت و بانک مرکزی هم در رابطه با اصلاح اخیر صحبت و ابراز امیدواری کردند که بازار سرمایه همچنان با رونق به مسیر خود ادامه خواهد داد.

به نوشته سنا، سلاح‌ورزی در ادامه این گفت و گو به سرمایه گذاران توصیه کرد: خود را بیش از پیش به دانش بورسی‌ تجهیز کنند و سرمایه‌های اصلی خود را به بورس ‌نیاورند و در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در جلسه امروز همچنین در خصوص چگونگی عرضه دارا دوم بحث و گفتگو شد.

چرا قانون نوسان 20 درصدی اعمال نمی‌شود؟ / توقف نمادهای بورسی چقدر محتمل است؟

در حالی که بسیاری از معامله‌گران بورس در یک هفته اخیر زیان‌های بالای 30 درصد را تجربه می‌کنند اما نمادهای کمی به دلیل نوسان منفی 20 درصدی در 5 روز کاری متوالی متوقف شده‌اند. دلیل این امر پر نوسان بودن بازار سهام در یک هفته اخیر بوده است. بسیاری از نمادها در حالی طی چهار روز نزدیک 18 درصد بازدهی منفی داشته‌اند اما در روز پنجم به یکباره مثبت شده تا افت آنها به 20 درصد نرسد و شاهد متوقف شدن نمادها نباشیم.

بر اساس ماده ۱۷ مکرر دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، در صورتی که قیمت پایانی نماد شرکتی طی ۵ روز معاملاتی متوالی، در دامنه عادی نوسان قیمت (۵- درصد تا ۵+ درصد) بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، سازمان بورس موظف است، در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی، نماد معاملاتی را به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش گیری نگه داشته و سپس انجام معاملات را آغاز نماید.

دلایل احتمالی منفی شدن شاخص بازار سهام

در دو ساعت ابتدایی بورس شاخص بازار سهام حدود ۱٫۵ درصد دیگر افت کرد. علت اینکه با وجود سیگنال‌های مثبت بازار سهام، همچنان روند بازار منفی است چه می‌تواند باشد؟

پیش از شروع بورس در روز شنبه تغییرات جدید بورس سهامداران به برگشت روند بازار سهام امیدوار کرده بود. اما چرا این طور نشد؟ سه دلیل احتمالی می‌تواند این باشد که برگشت اعتماد سهامداران طول می‌کشد، نااطمینانی‍‌های سیاسی داخلی مثل اختلاف نظر بر سر گشایش و نااطمینانی‌های سیاسی خارجی مثل تحریم و مکانیسم ماشه.

سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش بورس تهران در یکم شهریور ماه ۹۹

سایت باشگاه خبرنگاران نیز نوشته است:  امروز بازار سرمایه در شروع معاملات با آُفت ۴ هزار واحدی شاخص کل رو به رو بود.

فولاد، فملی و فارس بیش‌ترین تأثیر مثبت و نمادهای تاپیکو، اخابر و وغدیر بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

بانکی‌ها امروز با معاملاتی نوسانی و مثبت شروع به کار کردند. وبصادر، وپارس و وسالت از جمله نمادهای پر تقاضای گروهند. وپست و وشهر پرعرضه معامله می‌شوند. وتجارت و وپاسار متعادل اند.

تصمیمات خلق الساعه شاخص را نزولی کرد؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره علت ریزش شاخص بورس در دو هفته اخیر گفت: همواره شاخص کل بورس بعد از رسیدن به رقم‌های با مقاومت روانی، دچار اصلاح می‌شد که این بار در شاخص دو میلیون واحد اصلاح و استراحت بازار رخ داد. هرچند که در ریزش دو هفته اخیر شاخص کل، میزان اصلاح قیمت‌ها بیش از زمان پیش بینی شده بود. یکی از اصلی‌ترین دلایل اصلاح قیمت‌ها، آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت بود. علت دیگر ریزش‌های اخیر در بازار سهام، اختلاف دو وزارت نفت و اقتصاد بر سر عرضه دارا دوم بود که به بازار شوک ایجاد کرد.

دارابی از دیگر دلایل تداوم اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام طی روزهای گذشته را مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش سطح اعتبار کارگزاری‌ها برای اعطای اعتبار به مشتریان بزرگ خود و همچنین مصوبه دیگر این سازمان مبنی بر کاهش سهم سهام در پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت از ۱۰ به ۵ درصد دانست. این کاهش حجم سهام صندوق‌های مذکور می‌بایست تا شهریور اعمال می‌شد که در نتیجه این صندوق‌ها یا باید از ادامه خرید منصرف می‌شدند و یا اگر سهام مازاد بر ۵ درصد داشتند را عرضه می‌کردند. این دو اتفاق نیز فشار عرضه و اصلاح قیمت‌ها را تشدید کرد.

وی در خصوص پیش بینی ادامه روند بازار در روزهای پیش رو گفت: انتظار عمومی این است که اصلاح قیمت‌ها و استراحت بازار ادامه یافته و بازار وارد فاز سینوسی رشد و اصلاح شود. این نوسان بازار طبیعی است و سهامداران باید از بروز رفتارهای هیجانی خودداری کنند.

کارشناس بازار سرمایه درباره علت عدم حمایت حقوقی‌ها از سهامداران حقیقی در زمان اصلاح قیمت سهام به خبرگزاری مهر گفت: این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اولاً اینکه حقوقی‌ها نیز مانند حقیقی‌ها به دنبال شناسایی سود و نوسان گیری بازار هستند. همچنین بخشی از حقوقی‌های فعال در بازار، صندوق‌های با درآمد ثابت بودند که آنها نیز ملزم به کاهش سطح سهام موجود در سبد صندوق‌های خود به ۵ درصد شدند و نمی‌توانستند از حقیقی‌ها حمایت کنند. دلیل دیگر می‌توان به عدم همراهی حقوقی‌های وابسته به دولت اشاره کرد که علیرغم آنکه می‌بایست نقش حمایتی داشته باشند آنها نیز پی کسب سود از بازار بوده و از حمایت حقیقی‌ها خودداری کردند.

دارابی درباره نقش ناظر بازار و سیاست گذار بورس در جلوگیری از ریزش‌های سنگین در اصلاح قیمت‌ها، گفت: اگرچه باید منتظر بمانیم تا بازار جریان طبیعی خود را پیدا کند اما ناظر بازار و مدیر فعالیت‌های بازار نیز باید نقش رگولاتوری خود را در شرایط مختلف رشد و صعود و سقوط شاخص ایفا کند.

به گفته این کارشناس سرمایه اگرچه بازار سرمایه یک بازار دینامیک است و نمی‌توان با قوانین ثابت آن را اداره کرد و در نتیجه تغییر تصمیم‌های ناظر بازار و تعدد قوانین فی نفسه اقدام بدی نیست، اما تعدد تصمیم گیری های روزهای اخیر و غیرکارشناسی و بدون مطالعه بودن آنها از دیگر عوامل طولانی شدن اصلاح قیمت سهام در بازار سرمایه بود. به عنوان نمونه تغییر ۲۴ ساعته تصمیم سازمان بورس در خصوص دو زمانه شدن معاملات نشان می‌دهد که این تصمیم بدون کارشناسی بوده و تداوم روند کاهشی بازار سرمایه در حالی که روز قبل از آن بازار توانسته بود دوره اصلاح را پشت سر بگذارد، از نتایج این تصمیم گیری بوده است. هرچند که اختلال در هسته معاملات از دلایل دو زمانه شدن معاملات بورس عنوان شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
1
24
بورس دولتی حساب و کتاب ندارد.
هدف فقط گرفتن پولهای مردم طمع کار است.
سهام کارخانه ها و شرکت هایی که حقوق کارگران را خود را نمی دهند، چطور افزایش یافته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
آفرین طمع کار دلال صفت از اصل دور مانده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
9
این اصلاح نیست. ریزش است. قیمت نصف سهام ها به نصف رسیده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
4
5
بورس بعد از دارادوم مثبت خواهد شد این سیاست دولتمردان برای فروش دارادوم است لطفا بافکر کار کنیدوفریب نخورید.
ناشناس
|
Spain
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
5
دولت سهام خودش رو به مردم فروخت و پول خودش رو در آورد وحالا کسانیکه این سهام رو در بالاترین قیمت خریدند متحمل ضرر می شوند و مردم شروع به فروش می کنند با مقداری ضرر واین سلسله ادامه خواهد یافت
با تحریم در تمامی سطوح
کمبود ارز
تحریم بانکی
اکثر کارخانجات وارد کننده مواد اولیه هستند
خوب با این وجود چرا باید بورس بالا برود و پایین نیایید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
1
2
دقیقا به همین دلایلی که گفتی بورس باید بالا بره نه پایین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
1
1
صبر داشته باشید ضرر نمی کنید
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
سلام.شرایط بورس به چه چیزی بستگی داره؟


افزایش دلار.کاهش دلار.ثابت موندن دلار.کدمشون هراتفاقی افتاده تاثیرمنفی روبورس گذاشته.تاکی بایدصبرکنیم
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
0
یه تکانی به بورس بدهید پول خودمان نیست
ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
1
پولهای مردم تو جیبتون جمع نکنید اونم تو این وضعی کا داریم بس کنید پولا مون از بین رفت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین