کد خبر: ۶۷۰۷۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳

اسکوچیچ مربی خوب و بی ادعایی است/ زمانی استراماچونی‌های زیادی در ایران داشتیم

محمود یاوری می‌گوید بازیکنان خارجی غیر از این که به فوتبال ما ضرر می‌زنند، ارزش دیگری ندارند.
اسکوچیچ مربی خوب و بی ادعایی است/ زمانی استراماچونی‌های زیادی در ایران داشتیم
آفتاب‌‌نیوز :

محمود یاوری، پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کیفیت لیگ نوزدهم اظهار کرد: فصل گذشته اتفاق غیر قابل پیش بینی رخ داد و این مساله در کل جهان پیش آمد و به شکلی نبود که یک کشور درگیر کرونا باشد و یک کشور نباشد. ما هم این این قاعده مستثنی نبودیم و به این ویروس آلوده بودیم. فوتبال ما هم که از نظر نظم دادن ضعیف است، بیشتر ضربه خورد. خیلی از تیم‌هایمان مثل سپاهان ضربه خوردند. این تیم در نیم فصل اول مدعی بود و در نیم فصل دوم دیدید چه مشکلاتی گریبان گیرش شد و تا کجا رفت. سپاهان هیچوقت تغییر ماهیت نمی‌داد ولی چنین مشکلاتی برایش پیش آمد.

استقلال و پرسپولیس با وجود کرونا هم چیزی را از دست ندادند

او ادامه داد: فولاد تنها تیمی بود که از این مساله به هیچ وجه هراس نداشت و کارش را کرد. لاکپشتی جلو رفت اما به موفقیت نسبی هم رسید. تراکتور حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌های زیادی همراهش بود ولی در نهایت جام گرفت. استقلال و پرسپولیس هم در این مسیر چیزی را از دست ندادند چرا که همان چیزی که باید می‌شد، برایشان اتفاق افتاد. پرسپولیس باید قهرمان می‌شد و استقلال هم باید پیروز می‌شد و رتبه قابل قبولی کسب می‌کرد که همه این‌ها به نتیجه رسید. بعد از نتایج ضعیف استقلال، به این تیم شوک وارد شد و دوباره نتایج خوبی گرفتند.

مجیدی رفت که در آینده با وضعیت بهتری برگردد و جبران کند

یاوری با بیان این که اختلافاتی که بین سرمربی و باشگاه استقلال به وجود آمد سوری نبود، گفت: این اختلافات و اشتباهات ریشه در ارتباطات قبلی داشت و طوری شد که سعادتمند و مجیدی مشکلشان رو شد و همه فهمیدند که این مشکل حل نشدنی است. مجیدی که جوان‌تر بود بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت. نمی‌خواهم بگویم میدان را خالی کرد ولی رفت که در آینده با وضعیت بهتر و با ساختار بهتری برگردد و جبران کند. به طور کلی ما لیگ خوبی نداشتیم.

کیفیت لیگ ایران بدون وجود تماشاگر پایین آمد

او ادامه داد: کیفیت لیگ ایران بدون وجود تماشاگر پایین آمد. نمی‌توانیم بگوییم تماشاگر نیست و عیبی ندارد چرا که تماشاگران یکی از ارکان پنجگانه تشکیل دهند یک مسابقه هستند. مدیران کلان، کادرفنی، رسانه ها، بازیکنان و مردم عامل‌های موثری هستند که هر کدام نباشند فوتبال از مسیر حرکتش باز می‌ماند. ببنید باشگاه‌ها و فدراسیون با عدم حضور تماشاگران چقدر ضرر می‌کنند. تماشاگر باید بیاید تا تخلیه شود و وقتش را بگذراند و تفریحی داشته باشد. لا به لای حضور تماشاگران اصل فوتبال نهفته است و فوتبال بدون آن‌ها لذتی ندارد. تنها کسی که سر جایش می‌ماند صدا و سیما است که این عامل هم اگر نباشد دیگر فوتبال معنا و ثمری ندارد.

بازیکنان خارجی غیر از این که به فوتبال ما ضرر می زنند، دیگر ارزشی ندارند

پیشکسوت فوتبال درخصوص قانون منع بازیکن و مربی خارجی گفت: اگر بازیکنانی که سه برابر بازیکن ایرانی برای فوتبال ایران مفید باشد و کیفیت داشته باشد، باید جذب شود. در حال حاضر ۸۰ درصد بازیکنان خارجی که در فوتبال ایران حضور دارند، به درد ما نمی‌خورند. غیر از این که به فوتبال ما ضرر می‌زنند، دیگر ارزشی ندارند. خیلی از بازیکنان خارجی را که می‌آوریم، روی نیمکت می‌نشیند. مثلا آقای دیاباته می‌آید و خوب بازی می‌کند. جذب او بسیار عالی بود چرا که او بهترین گلزن استقلال است ولی بازیکنی مثل کی روش استنلی در نیم فصل اول فوق العاده بود اما در نیم فصل دوم حتی نمی‌توانست در زمین راه برود.

یک زمانی استراماچونی‌های زیادی در فوتبال ایران داشتیم

او ادامه داد: من به عنوان یک هوادار سپاهان یا یک کارشناس فوتبال می‌خواهم بگویند این بازیکنان را باید نگاه کنند. کی‌روش استنلی پایش به توپ نمی‌خورد. او در نیم فصل دوم در یک بازی ۱۰ کیلومتر می‌دوید اما در نیم فصل دوم دو کیلومتر هم نمی‌دوید. این مسائل باید کالبد شکافی و بررسی شود. نظر من این است بازیکن خارجی باید سه برابر بازیکن ایرانی مفید باشد. اگر در باشگاهی کاره‌ای بودم این مساله را رعایت می‌کردم. اگر یک بازیکن خارجی می‌آوردم باید بهتر از بازیکن ایرانی عمل می‌کرد. مربی خارجی هم به همین صورت است. ما یک زمانی استراماچونی‌های زیادی در فوتبال ایران داشتیم. فقط به یک مربی بسنده کردیم و درباره آن صحبت می‌کنیم. برانکو هم آمد جا افتاد و خوب کار کرد.

اسکوچیچ مربی خوب و بی ادعایی است اما تجربه ملی ندارد

مربی سال‌های دور تیم ملی با بیان این که اسکوچیچ مربی خوب، بی ادعا و با شخصیتی است، عنوان کرد: او با باشگاه‌های مختلفی در فوتبال ایران کار کرده و خوب هم کارش را انجام داده است اما او سابقه ملی ندارد و تا به حال در هیچ تیم ملی کار نکرده است. چون دم دست فدراسیون بود، آمدند او را مربی تیم ملی کرده‌اند. در مملکتی که کی‌روش می‌آید و ویلتموس می‌رود. ویلتموس می‌رود و اسکوچیچ می‌آید، تضاد فرهنگی به وجود می‌آید. فرهنگ هر سه مربی با هم تفاوت دارد و این‌ها را اصلا نمی‌شود کنار همدیگر گذاشت.

دو سال کمک حشمت مهاجرانی بودم و از او یاد گرفتم

او درباره انتخاب مربی‌های جوان روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری گفت: مخالف این مساله هستم که یک بازیکن وقتی بازنشسته می‌شود، به سرعت می‌آید و سرمربی یک تیم سطح اول می‌شود اما باید بگویم اکنون که آن‌ها را آورده‌اند باید حمایت کنند. حداقل پنجاه درصد از پولشان از بین نرفته است. برخی‌ها می‌گویند یاوری از مربی‌های جوان و بدون تجربه حمایت کرده است اما باید بگویم من تنها کسی بودم که گفتم بازیکن و حتی ستاره تیم ابتدا باید بروند شاگردی کنند بعد استادی. چرا من ۴۳ سال مربی گری کردم؟ دو سال کمک حشمت مهاجرانی بودم و واقعا از او یاد گرفتم و از ابتدا ساختار را شناختم.

مربیان جوان باید بروند یاد بگیرند و بعد جواب پس بدهند

یاوری با بیان این که خیلی چیزها را از مهاجرانی یاد گرفته و از پایه اصفهان شروع کرده، گفت: مربیان جوان باید بروند کار کنند، یاد بگیرند و بعد بیایند جواب پس بدهند. بدون تجربه، می‌آیند تیم را می‌گیرند و این اختلافات به وجود می‌آیند و این مسائل به ضرر فوتبال ما است. ببنید چقدر طول می‌کشد تا دوباره مجیدی شکل بگیرد و بیاید به استقلال برسد. این مساله خوب نیست و سرمایه سوزی است.

فدراسیون فوتبال باید یک اتاق فکر با دلسوخته های فوتبال تشکیل دهد

او درباره پیش بینی‌اش از سطح فصل بعد لیگ برتر فوتبال بیان کرد: ابتدا باید مشخص کنند جذب بازیکن و مربی خارجی به درد پیشرفت و توسعه فوتبال ایران می‌خورد یا خیر. فدراسیون فوتبال باید یک اتاق فکر تشکیل دهد و با چند نفر از کارشناسان دلسوخته فوتبال، بازیکنان سابق تیم ملی، کاپیتان های سابق و مربی های تیم ملی که زحمت این فوتبال را کشیدند، جلسه بگذارد و نظر کارشناسانه بدهند. آن جا باید تصمیم بگیرد که چه کاری انجام دهند. مسلماً به نفع فوتبال ایران است که خارجی‌ها را بیاورند و به نظرم نمی‌توانند هم نیاورند چرا که این مساله جزو مقررات فوتبال دنیا هستند. مگر می‌شود تیم‌هایی که در مسابقات بین المللی شرکت می‌کنند، بازیکن بین المللی نداشته باشند.

اشکال کی‌روش فقط این بود که مغرور بود

این پیشکسوت فوتبال ادامه داد: مقررات فوتبال کارشناسی شده است و فیفا سالیان سال نشسته است تا توانسته مقرراتی همه گیر را تصویب کند. خیلی بد است اگر مثل کویت، ما هم چنین مشکلی پیدا کنیم و فوتبال‌مان تعلیق شود. باز هم می‌گویم باید مربی و بازیکنان و مربیات خارجی بیایند اما چه کسانی بیایند؟ کسانی باید بیایند که به نفع فوتبال ایران باشد و فوتبال ما را با خودشان بالا بکشند. مربیان زیادی مثل برانکو، رایکوف، ایویچ و کی ورش در ایران داشتیم که کار بزرگی در فوتبال ما انجام دادند. کی‌روش فقط اشکالش این بود که مغرور بود و برنامه قراردادش را به نفع خودش تغییر داد تا به مربیان ما آموزش ندهد. اتفاقا مربی‌های خارجی باید به مربی‌های ما آموزش دهند.

تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به مشکل می‌خورند

او در پایان درخصوص پیش بینی‌اش از حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد: همه تیم‌های ایرانی در این مسابقات به مشکل می‌خورند. مثلا برای سپاهان، محرم نویدکیا به تازگی سرمربی شده است. البته او یک کمک خیلی خوب به نام مجتبی توتونی را همراه خود دارد ولی فوتبال در زمین مشخص می‌شود. امیدوارم که بعد از بازی‌ها نتایج خوبی را از تیم‌هایمان ببینیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین