یکصدودهمین جلسه کمیسیون ایمنی راههای کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعضا به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد. محمد اسلامی در این نشست گفت: یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بحث افزایش ایمنی راهها، کمربندی جنوبی تهران است که سازمان راهداری با همه محدودیتهای مالی در این مسیر یک کار جهادی انجام داده تا گره از کار این مسیر پرترافیک باز کند و به زودی افتتاح خواهد شد. همچنین در این زمینه باید اشارهای به تعویض گاردریلها با نیوجرسی داشت که در مسیری همچون آزادراه تهران – کرج – قزوین به میزان قابل ملاحظهای حوادث کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی سالانه تقریبا ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه های کشور اضافه میکند که این عدد به واسطه آسیب پولی ملی آنچنان که باید و شاید به چشم نمیآید در حالی که هزینههای ساخت جاده هنگفت است. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همانطور که گفته شد در سند ۱۴۰۰ در حوزه ایمنی راهها، عملکرد اعضا اندازهگیری و ارزیابی میشود تا با رتبهبندی در کمیسیون اعتبارات داده شود تا هم عقبماندگیها جبران و هم کارهای نیمهتمام به پایان برسد.
محمد اسلامی در این جلسه با اشاره پیشرفتهای خوب انجام گرفته درخصوص ایمنی راهها طی سال گذشته اظهار داشت: در این خصوص با پلیس راهنمایی و رانندگی برای یک حرکت جهادی مشترک تفاهمنامه ای امضا شد که در مورد آشکارسازی نقاطی بود که سابقه حادثه در آنها وجود دارد.
وی افزود:در این تفاهمنامه که برای ۲۵۱ نقطه بود، بیش از ۱۴۷ مورد آن تا پایان اردیبهشت امسال برطرف شده است. بیش از ۶۰ مورد در دست اجرا بوده و نزدیک به ۴۰ مورد هم تقاطعهای غیرهمسطح است که به واسطه هزینههای سنگینی که دارند، باید یک ردیف خاص برای آنها در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در همین زمینه پیشنهاد میشود این کمیسیون با همکاری سازمان برنامه و بودجه یک تصویرسازی از ردیف اعتباری اعضا داشته باشد تا با بررسی گزارشهای ارائه شده و ممیزی لازم یک دستاورد مناسب را در پایان سال ۱۴۰۰ دراین زمینه شاهد باشیم.
وی با تاکید بر اینکه لازم است الزامات ایمنی به صورت تضامنی و همه با یکدیگر اقدام شود، اظهار داشت: در این خصوص در بخش فرهنگسازی و مردمی باید کارها جدیتر انجام شود تا فرهنگ رانندگی و ترافیکی بالا برود. در این جلسه پیش نویس نقشه راه ایمنی راههای کشور تصویب و مقرر شد به دولت جهت تایید نهایی ارائه شود.