کد خبر: ۶۷۲۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

شلاق یا حبس، مجازاتی برای تهدید دیگران

یک وکیل دادگستری گفت: قانون‌گذار نسبت به جرم تهدید و تأثیر آن بر جامعه واکنش نشان داده و به همین دلیل برای مرتکب این جرم مجازات‌هایی مانند ضربه شلاق و جتی زندان در نظر گرفته شده است.
شلاق یا حبس، مجازاتی برای تهدید دیگران
آفتاب‌‌نیوز :

رضا جودی با اشاره به این‌که تهدید یعنی اینکه یک نفر دیگری را به اینکه نسبت به او یک عمل بد و نامشروع انجام دهد بترساند، اظهار کرد: این عمل بد و نامشروع می‌تواند ترساندن از به قتل رساندن، آسیب جسمی زدن، بُردن آبرو و مواردی از این دست باشد که باعث می‌شود طرف مقابل بترسد و دچار رُعب و وحشت شود.

وی ادامه داد: قانون‌گذار نسبت به این جرم و تأثیر آن بر جامعه واکنش نشان داده و به همین مناسبت برای مرتکب جرم تهدید مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

جودی عنوان کرد: درصورتی که تمام شرایط تحقق جرم تهدید به وقوع بپیوندد و شکل بگیرد، به گونه‌ای که قابلیت اثبات داشته باشد، قانون‌گذار مجازات را بر چنین عملی بار خواهد کرد که مجازات جرم تهدید در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مشخص شده است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: طبق این ماده؛ «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

وی افزود: بنابر این ماده مجازات جرم تهدید یا از ۱ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود و یا دو ماه تا دو سال حبس، یعنی یکی‌از این دو مجازات اعمال خواهد شد که قاضی باتوجه به اوضاع و احوال و شخصیت مجرم یکی از این مجازات‌ها را برای جرم تهدید در نظر خواهد گرفت.

جودی عنوان کرد: اگر کسی با جبر، قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته، سند یا امضا و یا مهر کند و یا سندی و نوشته‌ای که متعلق به او یا سپرده به اوست را از وی بگیرد، به حبس از سه ماه تا دو سال و یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به این‌که موضوع حکم ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی است که جرم تهدید به گرفتن سند یا امضا آن به زور و اجبار را به طور جداگانه مد نظر قرار داده‌است، بیان کرد: مجازات این جرم با مجازات جرم تهدید تنها در یک ماه حبسِ بیشتر تفاوت دارد، و گرنه هر دو در یک درجه مجازات تعزیری قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که عمل تهدیدآمیز مرتکب باید منجر به ترسیدن بزه‌دیده شود، عنوان کرد: قانون مطبوعات در این زمینه وجود ضرر از حیث شرف، حیثیت و نیز افشا کردن اسرار کلیدی را لازم دانسته است، به این ترتیب تهدید کردن به مسایل دیگر، اگرچه خطرناک‌تر باشد جُرم تهدید غیرمطبوعاتی محسوب می‌شود.

جودی تصریح کرد: هرچند در ماده ۳۱ قانون مطبوعات واژه تهدید صراحتاً ملحق به عبارت افشای سر نشده اما با عنایت به این موضوع که در قانون مجازات اسلامی، اصل بر جُرم ندانستن افشای اسرار است و از طرفی ماده ۶۶۹ قانونن مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، تهدید به افشای سر را جرم دانسته، باید گفت که مورد حکم ماده ۳۱ قانون مطبوعات نیز تهدید به افشای سر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین