کد خبر: ۶۷۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

واشنگتن‌پست: بستن سفارت آمریکا در عراق ۹۰روز طول می‌کشد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره تهدید وزیر خارجه آمریکا در خصوص تعطیلی سفارت واشنگتن در بغداد نوشت که این بستن سفارتخانه حداقل ۹۰ روز طول می‌کشد.
واشنگتن‌پست: بستن سفارت آمریکا در عراق ۹۰روز طول می‌کشد
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه واشنگتن پُست خبر داد، آمریکا به دولت عراق و شرکای دیپلماتیک خود گفته است که اگر عراق حملات به پرسنل آمریکایی را مهار نکند، در نظر دارد به طور کامل سفارت آمریکا در عراق را تعطیل کند.

این رسانه آمریکایی در این گزارش به سراغ احمد ملا طلال سخنگوی مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هم رفته و با او مصاحبه کرده است.

سخنگوی نخست وزیر عراق به این روزنامه گفت: «ما امیدواریم که دولت آمریکا (در تصمیم خود برای تعطیلی و بستن سفارتش در بغداد) تجدیدنظر کند. گروه‌های غیرقانونی وجود دارند که می‌خواهند این روابط (بین بغداد و واشنگتن) را در هم بشکنند و بستن سفارت پیامی منفی به آنها خواهد داد».

واشنگتن پُست در ادامه گزارش خود نوشت: «به گفته یک منبع مطلع، مایک پمپئو وزیر خارجه (آمریکا) شنبه شب (هفته جاری) به الکاظمی درباره طرح‌ها (برای بستن سفارت واشنگتن در بغداد) اطلاع داد. دو مقام غربی حاضر در بغداد هم گفتند که دفاتر دیپلماتیک کشورهایشان درباره این طرح مطلع شده بودند».

طبق این گزارش، یک منبع دیپلماتیک خبر داد اگرچه هنوز مشخص نیست که کاخ سفید با طرح بستن سفارت آمریکا در عراق تایید کند یا نه اما اگر این طرح به پیش برود، احتمال می رود که بستن سفارتخانه واشنگتن در بغداد ۹۰ روز به طول انجامد که این موضوع روزنه‌ای برای دادن فرصت به واشنگتن برای ارزیابی مجدد این تصمیم خواهد داد.

یک مقام عراقی که نامش فاش نشده، به این روزنامه خبر داد که آمریکا از عراق خواسته اقدامات قویتری علیه «شبه نظامیان» اتخاذ کند و این موضوع نشان می‌دهد در صورت انجام چنین اقدامی امکان منتفی شدن تعطیلی سفارت وجود دارد.

واشنگتن پُست به سراغ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم رفت و درباره مکالمه وزیر خارجه این کشور با نخست وزیر عراق از او سوال کرد. این سخنگو ضمن بیان اینکه درباره «مکالمات خصوصی (وزیر خارجه) با رهبران خارجی» صحبت نمی‌کند، افزود: «ایالات متحده از حملات راکتی گروه‌های مورد پشتیبانی ایران به سفارتمان خسته شده است».

وی افزود: «(چنین حملاتی) نه تنها خطری برای ماست بلکه خطری برای دولت عراق، نهادهای دیپلماتیک کشورهای همسایه و ساکنان مناطق (استقرار سفارتخانه ها) است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه خود، کمک مالی این کشور به عراق را به مقابله دولت عراق با گروه‌های مقاومت منوط کرد.

او مدعی شد: «حضور شبه نظامیان غیرقانونی و مورد حمایت ایران، بزرگترین مانع در برابر سرمایه گذاری های بیشتر (آمریکا) در عراق است».

بنا بر گزارش واشنگتن پست، «یک مقام ارشد در دفتر الکاظمی روز یکشنبه (دیروز) گفت که نخست‌وزیر در حالی لابی کردن با شرکای اروپایی است تا تلاش کنند که ایالات متحده از تصمیمش (برای بستن سفارت) برگردد و بر "تاثیرات منفی" (بستن سفارت) بر ثبات عراق تاکید کرده است. مقام های سفارت سه کشور اروپایی در بغداد گفتند حتی اگر ایالات متحده خارج شود آنها در عراق باقی خواهند ماند».

انتشار گزارش این روزنامه آمریکایی در شرایطی انجام شده که طی روزهای اخیر گزارشها و شایعه‌های مختلفی درباره احتمال بسته شدن سفارت واشنگتن در بغداد منتشر شده است.

همزمان با انتشار شایعاتی از قصد آمریکا برای بستن سفارتش در عراق، اواخر وقت یکشنبه شب (دیشب)، برخی رسانه‌ها از جمله «اسکای نیوز» از خروج سفیر آمریکا از بغداد خبر دادند.

اسکای نیوز در خبری کوتاه که رسانه‌های عراقی از جمله شبکه خبری «السومریه» آن را بازنشر کردند، ادعا کرد که «متیو تولر» بغداد را به مقصد اربیل (مرکز کردستان) ترک کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین