کد خبر: ۶۷۴۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۱
مشاور سازمان بهداشت جهانی هشدار داد:

انتقال ایدز از كشورهای آسیای میانه و جنوب خلیج فارس به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- مشاور سازمان بهداشت جهانی با بیان اینكه الگوی انتقال جنسی ایدز در ایران با كشورهای اروپایی و آمریكایی متفاوت است، گفت: «افرادی كه به كشورهای آسیای میانه یا جنوب خلیج فارس سفر می‌كنند، نقش پر رنگی در انتقال ویروس ایدز به ایران دارند».

به گزارش آفتاب و به نقل از فارس، «محمد اسماعیل اكبری»، مشاور سازمان بهداشت جهانی و معاون سلامت سابق وزارت بهداشت در آستانه روز جهانی ایدز گفت: «متاسفانه با وجود اینکه الگوی انتقال ایدز در ایران هر چه بیشتر از تمركز در گروه معتادان تزریقی به گروه بزرگتر جامعه از طریق انتقال جنسی گسترش می‌یابد، هنوز عده زیادی ابا دارند كه این نكات را بیان كنند».

وی اضافه كرد:‌ «انتقال ایدز از طریق الگوی ارتباط جنسی در ایران به مراتب نسبت به همین موضوع در افریقا یا اروپا پیچیدگی‌های بیشتری دارد. در آن كشورها اگر كسی بخواهد چند شریك جنسی داشته باشد تكلیفش مشخص است فقط باید تحت نظر باشد، آزمایش‌های لازم را بدهد و اصول بهداشتی را كه آموزش می‌بیند، رعایت كند اما در كشور ما این طور نیست».

اکبری تصریح کرد: «گرچه بیماری ایدز هنوز گرفتاری بزرگ جامعه ما نیست اما اگر به این نكات ظریف توجه نكنیم در آینده معضل بزرگی برای كشور ما خواهد شد».

وی اظهار داشت: «معضل ایدز یك پدیده اجتماعی است كه قطعاً كنترل آن از حیطه عملكرد وزارت بهداشت بیرون است و نهادهای دیگری از جمله وزارت كشور، قوه قضائیه، مجلس و علما نیز باید وارد میدان شوند، برآوردی كه ما چند سال پیش انجام دادیم نشان داد كه 25 متغیر مختلف اجتماعی در مورد مسئله ایدز دخیل است».

این مشاور سازمان بهداشت جهانی گفت: «تجربه نشان داده است كه اگر سیاستمداران نسبت به مسئله ایدز در ایران آگاهی های تكنیكال پیدا كنند حتماً برای كنترل آن همكاری می‌كنند. چند سال پیش فیلمی را در مورد واقعیات این موضوع و عوامل انتقال ایدز و بیماریهای مشابه آن در شهر تهران با همكاری صدا و سیما تهیه كردیم، از وضعیت پسر بچه‌هایی كه شب در خیابان می‌خوابیدند و دختران فراری فیلم تهیه شد و تا عمق موضوع پیش رفتیم، نشان دادیم كه این افراد چگونه مبتلا می‌شوند و این فیلم را در هیئت دولت نمایش دادیم، تقریبا تمام اعضای دولت گریه كردند».

معاون سابق وزارت بهداشت افزود: «ما نباید طوری حرف بزنیم كه حیای اجتماعی به هم بریزد اما با مسئولان و سیاستگذاران كه می‌توانیم بی‌پرده صحبت كنیم».

وی گفت: «ما می‌دانیم كه برخی جوانان ما با اتوبوس به كشورهای آسیای میانه می‌روند و در این كشورها برای سفر آن‌ها تسهیلاتی هم ارائه می‌شود، یعنی سفر به این كشورها آسان است، یا افرادی كه برای كار یا تفریح به كشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس سفر می‌كنند، ما می‌دانیم كه چه اتفاقاتی آنجا می‌افتد اما متاسفانه برنامه ریزی درستی برای جلوگیری از انتقال ایدز از این طریق نداریم».

اكبری افزود:‌ «یك جوان ساده روستایی ایرانی كه بعد از چند سال كار در یكی از كشورهای جنوب خلیج فارس پولدار می‌شود و با كت و شلوار شیك می‌آید، اگر خواستگاری هر دختری كه برود به او می‌دهند اما باید قبل از ازدواج وضعیت سلامت او بررسی شود».

وی گفت: «ما حتی آدمهایی داریم كه مسائل شرعی را هم رعایت می‌كنند و مثلاً در سفر به این كشورها عقد مذهبی می‌كنند اما چون مسائل علمی را رعایت نمی‌كنند، مبتلا می‌شوند ، بعد كه بر می‌گردند همسر بی گناهشان مبتلا می‌شود».

مشاور سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: «بیماری ایدز هم از طریق ارتباط جنسی به غیر هم‌جنس و هم با هم‌جنس منتقل می‌شود اما معمولاً افراد همجنس باز آدم‌های لاابالی‌تری هستند، این بیماری در بین آن‌ها بیشتر است و به همین علت هم بیماری ایدز برای اولین بار در یك همجنس‌گرا در یكی از كشورهای آفریقایی دیده شد».

اكبری گفت: «هنوز بیماری ایدز در بین گروه معتادان تزریقی ایران بیشترین فراوانی را دارد و بیش از 50 درصد در این گروه متمركز است، به همین علت ارائه آموزش‌های لازم به این افراد با افزایش پاتوق‌های معتادان تزریقی برای كنترل آن‌ها باید بیشتر مورد توجه مسئولان اجرایی باشد».

وی افزود: «با این وجود انتقال ویروس بیماری ایدز از طریق ارتباطات جنسی به سرعت در كشور ما در حال گسترش است و به نظر من هنوز حركت جدی و سامان یافته‌ای در این زمینه صورت نگرفته است».

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تاكنون 16 هزار و 90 فرد مبتلا به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده‌اند و برآوردهای رسمی نشان می دهد كه بین 60 تا 70 هزار نفر در ایران به ویروس این بیماری مبتلا باشند كه ناقلان این بیماری محسوب می‌شوند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین