کد خبر: ۶۷۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۸

ایستگاه مترو در تئاتر شهر!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- شرکت مترو تهران با صدور یک طلاعیه اعلام کرد «عملیات اجرایی در منطقه پارک دانشجو بدون هیچ گونه آسیب بصری به محیط زیست محل و اختلال درانجام فعالیت های فرهنگی و هنری انجام می‌گیرد»، این در حالی است که مسئولین وزارت ارشاد ضمن اعلام بی‌اطلاعی از این اقدام شرکت مترو آن را غیر قانونی خواندند.

به گزارش آفتاب، ازچند روز پیش عملیات اجرایی ایستگاه مترو در محوطه تئاتر شهر آغاز شده است و در حالی که بنا بر اطلاعات اعلام شده، زمینی به مساحت 1300متر مربع از محوطه تئاتر شهر در اختیار شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه قرار گرفته است، این شرکت مدعی است که این اقدام هیچ مشکل بصری برای مجموعه تئاتر شهر به دنبال نخواهد داشت.

به دنبال انتشار این خبر، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام بی‌اطلاعی از هرگونه ساخت‌وساز مترو در زیر مجموعه تئاترشهر، فضای حصاركشی شده را متعلق به حریم تئاترشهر دانست و اظهار داشت: «این فضا كاربرد تئاتری دارد و هرگونه ساخت‌وسازی در آن باید با هماهنگی ما انجام شود».

دكتر «محمدحسین ایمانی خوشخو» تصریح کرد: «طی این سه‌سال ما از هرگونه ساخت‌وساز بی‌اطلاع‌ بوده‌ایم و اگر شهرداری یا مسئولان متروی تهران با كسی درباره این ساخت‌وسازها هماهنگ كرده‌اند، باید نامه‌های رسمی خود را منتشر كنند، در غیراین ‌صورت باید جوابگوی این حركت غیرقانونی باشند».

وی افزود: «وقتی مسوولان شهرداری و مترو شبانه ساخت‌وساز خود را آغاز می‌كنند و جوابگوی هیچ تماس تلفنی در این زمینه نیستند و ما را به عنوان مسوولان تئاتری در جریان نمی‌گذارند، این موضوع نشان‌دهنده این است كه این اتفاق طبیعی نیست».

ایمانی خوشخو به انتقاد از سازمان میراث فرهنگی پرداخت و گفت: «وقتی یك میخ به دیوار تئاترشهر كوبیده می‌شود، مسوولان میراث فرهنگی اعتراض می‌كنند و جواب می‌خواهند حالا در چنین شرایطی چرا هیچ اقدامی نمی‌كنند و هیچ واكنشی نشان نمی‌دهند».

به دنبال سخنان ایمانی، نوبت به مدیر اداره كل هنرهای نمایشی رسید تا وی نیز بر بی‌اطلاعی وزارت ارشاد تاکید کند.
«حسین پارسایی» امروز در جمع خبرنگاران گفت:«موضوع ساخت ایستگاه مترو سه سال قبل مطرح شده بود و طی صحبت‌هایی كه با مدیر وقت مترو انجام دادیم، ایشان قانع شد حفاری در حریم تئاتر شهر از هر نظر برای این ساختمان تهدید است، به دنبال آن ساخت ایستگاه مترو منتفی شد اما امروز به طور ناگهانی با این اتفاق رو به رو شدیم».

توافق چند سال پیش با مسئولین وقت شهرداری مسئله‌ای است که مدیرعامل خانه تئاتر نیز بر آن تاکید می‌کند.
«ایرج راد» با اشاره به شروع ساخت‌وسازهای مجدد در حریم مجموعه تئاتر شهر گفت: «دو سال قبل چنین اتفاقی افتاد كه با مذاكرات بسیار با مسوولان شورای شهر، شهرداری، مترو و ... بالاخره به این نتیجه رسیده‌ایم كه جلوی چنین اتفاقی گرفته شود و این ایستگاه به ضلع دیگری از چهارراه ولی‌عصر منتقل شود، ولی گویا از چهارشنبه شب مجدداً با حفاظ‌كشی در حریم تئاتر شهر این ساخت‌وسازها آغاز شده است».

راد تصریح كرد: «جدایی از آسیب‌هایی كه چنین ساخت‌وسازهایی بر پیكره‌ی تئاترشهر وارد می‌كند، نباید فراموش كنیم كه حریم حصاركشی شده بخشی از فضایی است كه طی سال‌ها برای برپایی مراسم‌های آئینی و برنامه‌های جنبی تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد».

اما امروز و در حالی که با مصاحبه‌های مسئولان وزارت ارشاد، انتقادها نسبت به اقدام شهرداری در حال افزایش بود اتفاق عجیب دیگری نیز رخ داد. تنها ساعتی پس از آنکه مدیر اداره كل هنرهای نمایشی به خبرنگاران گفت: «این اتفاق همانند این است كه یك روز صبح از خواب بیدار شویم و ناگهان متوجه شویم، نصف حیاط خانه‌ی مان را از ما گرفته‌اند. نمی‌توانیم در حیاط تئاتر شهر نگهبان بگذاریم تا ناگهان با چنین اتفاقاتی روبرو نشویم»، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران هم همه را غافل‌گیر کرد و خبرداد: «ساخت ایستگاه خط 3 و 4 مترو به‌پایان رسیده و خط 4 مترو تهران آماده‌ بهره‌برداری است».

جوزانی بلافاصله به دنبال اعلام این خبر برای اثبات خیرخواهی هنری خود اظهار داشت: «ساخت این ایستگاه موجب می‌شود دسترسی شهروندان به مجموعه تئاترشهر ساده‌تر و این مجموعه از رونق بیشتری برخوردار شود».

هرچند جوزانی نیت شرکت مترو از احداث ایستگاه در جوار تئاتر شهر را رونق بخشیدن به این مجموعه اعلام می‌کند، اما سخنان تعدادی از چهره‌های برجسته تئاتر، حاکی از برداشت دیگری از اقدامات شهرداری در میان اهالی هنر کشور است.

محمد علی کشاورز با شنیدن خبر احداث ایستگاه مترو در جوار تئاتر شهر گفت: «وقتی كه شهرداری ما مدعی انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری است، چگونه به ساخت ایستگاه مترو در زمین مجاور تئاترشهر اقدام می‌كنند، آیا تئاتر ما تا این اندازه بی‌ارزش شده است»؟

عزت‌الله انتظامی، آقای بازیگری ایران نیز ضمن ابراز تاسف از چنین اقدامی گفت: «اگر قرار است كنار تئاترشهر ایستگاه مترو ساخته شود، یك‌باره می‌توان خود این مجموعه را به ایستگاه مترو تبدیل كرد تا دیگر چیزی از آن باقی نماند».

«هما روستا»، دیگر چهره شناخته شده بازیگری کشور دیدگاه جدیدی در این مسئله مطرح می‌کند. خانم روستا اعتقاد دارد آسیبی كه با ساخت‌وساز ایستگاه مترو به بدنه تئاترشهر وارد می‌كند، چیزی فراتر از آسیب به یك مكان تئاتری است، وی تصریح ‌کرد: «این مساله فقط به هنرمندان مربوط نمی‌شود، بلكه به تمامی مردم ایران مربوط است چون تئاترشهر جزو آثار هنری و میراث فرهنگی ایران زمین تلقی می‌شود».

هما روستا خطاب به هنرمندان، مسوولان و دوستداران فرهنگ و هنر گفت: «هركس كه كاری از دستش برمی‌آید، برای متوقف كردن این پروژه باید انجام بدهد، زیرا كه این اقدام به معنای از بین رفتن تئاتر است».
به دنبال گسترش نگرانی‌ها در میان اهالی هنر کشور، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با آرامش در جمع خبرنگاران اعلام ‌کرد: « مدیرعامل مترو اعلام كرده است كه دوستان هنرمند و تئاتری می‌توانند از این ایستگاه مترو دیدن كنند تا بعد از این بازدید نگرانی‌شان برطرف شود».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین