کد خبر: ۶۷۶۳۵۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
همزمانی کمبود دارو، تشدید تحریم‌ها، کاهش شدید ذخایر ارزی و ورشکستگی داروخانه‌های خصوصی

کمبود دارو در ایران و قاچاق ۱۹ کامیون دارو به عراق؛ این دارو‌ها چه ملیتی دارند؟

به دنبال انتشار خبر توقیف ۱۹ کامیون حاوی دارو‌های قاچاق توسط ارتش عراق در استان «دیاله» و اعلام عبور غیرقانونی این کامیون‌ها از مرز ایران و شکل گرفتن فرضیاتی درباره ایرانی بودن دارو‌های مکشوفه، سازمان غذا و دارو و گمرکات کشور با صدور بیانیه‌ها و اظهاراتی، خروج غیرقانونی این دارو‌ها از محل تولیدات داخل کشور را تکذیب و نظر نهایی را به بررسی مشخصات دارو‌های توقیفی موکول کردند.
کمبود دارو در ایران و قاچاق ۱۹ کامیون دارو به عراق؛ این دارو‌ها چه ملیتی دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

این تکذیب‌ها توسط مسوولان سازمان غذا و دارو و گمرکات کشور در حالی منتشر شد که روز پنجشنبه، شبکه تلویزیونی «الشرقیه» در وب‌سایت خود و در کنار خبر توقیف این محموله، عکسی هم از یکی از ماموران اداره اطلاعات ارتش عراق در کنار بسته‌بندی‌های حجیم دارو‌های توقیف شده منتشر کرده بود و رسانه‌های عراقی روز پنجشنبه در گزارش‌های تکمیلی و بدون اشاره به منشأ داروها، اعلام کردند که بنا به اعلام اداره اطلاعات ارتش عراق، این محموله حجیم، با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین (هم‌مرز با استان کرمانشاه ایران) به استان دیاله وارد شده بود.

به دنبال انتشار این اخبار، سازمان غذا و دارو با صدور اطلاعیه‌ای، منشأ داخلی دارو‌های توقیف شده را تکذیب و اعلام کرد که این داروها، متعلق به کشور ترکیه بوده که برای ترانزیت به عراق از مسیر ایران منتقل شده است.
در اطلاعیه این سازمان آمده است: «دارو‌های مکشوفه در عراق به هیچ عنوان ایرانی نبوده و تنها از مسیر مرز ایران ترانزیت و وارد عراق شده است.»

به نوشته روزنامه اعتماد، حیدر محمدی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم در این باره به ایرنا گفت که هنوز هیچ سند و مدرکی دال بر ایرانی بودن دارو‌های مکشوفه توسط مقامات عراقی ارایه نشده و لازم است مقامات امنیتی ایران با همکاری مقامات امنیتی عراق نمونه‌های دارو‌ها را به سازمان غذا و دارو بدهند تا بررسی شود که چه دارو‌هایی بوده و از کجا قاچاق شده که در صورت ایرانی بودن داروها، حتما قابل ردیابی است، اما تا زمان انجام بررسی لازم در مورد دارو‌ها در ایران، هیچ نظر قطعی ممکن نیست.

به دنبال این اظهارات، مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی و امور گمرکی سازمان گمرکات کشور هم ضمن تکذیب هرگونه صادرات داروی ایرانی از مرز‌های رسمی کشور به عراق گفت: «صادرات کالا‌های اساسی و ضروری از جمله دارو به خارج از کشور ممنوع است و دارو‌های مکشوفه نیز ایرانی نبودند.»

فرضیاتی در انتظار پاسخ

صرف‌نظر از تکذیب مسوولان حوزه سلامت درباره منشأ داخلی محموله دارویی توقیف شده در خاک عراق، خبر کشف این محموله حجیم، آن هم در شرایطی که دولت با کمبود قابل توجه ارز برای واردات کالا‌های اساسی و از جمله دارو مواجه است، فرضیاتی را شکل می‌دهد که شاید ظرف روز‌های آینده، پاسخ این فرضیات از زبان مسوولان حوزه سلامت و اقتصاد، امکان بیشتری برای تحلیل این اتفاق و خبر فراهم کند. اما حالا، ضمن احترام به تکذیب شتابزده مسوولان حوزه سلامت و گمرک درباره ایرانی بودن دارو‌های قاچاق توقیفی در خاک عراق، می‌شود دو فرضیه مطرح کرد:

۱- اگر دارو‌های توقیف شده در خاک عراق، ایرانی باشد، نمونه‌ای از پدیده «قاچاق معکوس» است؛ اتفاقی که ظرف دو دهه گذشته، تابع نوسانات قیمت ارز بوده و تازگی هم ندارد. در این سال‌ها، هر زمان قیمت ارز غیرقابل کنترل شده و به عدد‌هایی رسیده که جمعیت عمومی کشور را به تعبیر «درآمدزایی پنهان برای دولت» مشکوک کرده، قاچاق معکوس انواع و اقسام کالا‌ها هم به کشور‌های همسایه رونق بیشتری گرفته است. دام زنده، گوجه فرنگی، لیموترش، دارو، گردو، تخم مرغ و... این‌ها بعضی اقلام است که شبکه دلالی در بزنگاه نابسامانی قیمت دلار، آن‌ها را در گونی خود بار می‌زند و پیاده و سواره، راهی عراق و افغانستان می‌شود و به ازای تهاتر ریال با دلار، از سود چند برابر قیمت واقعی کالا منتفع می‌شود. دارو هم، از دو دهه قبل در فهرست «قاچاق معکوس» قرار گرفت. از ابتدای دهه ۸۰ این هشدار مطرح بود که داروی ارزان ایرانی، قابلیت سوءاستفاده شبکه قاچاق را دارد آن هم در آن زمان که قیمت دلار، سامان داشت و هنوز از تحریم‌ها خبری نبود ولی در سال‌های اولیه دهه ۸۰ هم قاچاق معکوس داروی ایرانی به خارج از کشور بعید و منتفی نبود. حالا که قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان رسیده و قیمت یک ورق قرص مسکن تولید ایران، ۴۰۰۰ تومان است، قاچاق معکوس به عراق اصلا بعید نیست، چون حتی یک فرد عادی و نابلد هم اگر یک بسته ۱۰۰ ورقی قرص مسکن از داروخانه بخرد و راهی شهر‌های مرزی ایران و عراق شود و از مرز بگذرد و در اولین روستا، به همان روستاییان فلک زده هم که بفروشد، بخش قابل توجهی از هزینه‌های سفرش تا مرز جبران خواهد شد. البته این‌ها فقط فرضیات است و قرار است دارو‌های مکشوفه بازبینی شود و اتفاقا همین باعث تعجب است که مسوولان سازمان غذا و دارو و گمرک که به گفته خودشان، هنوز هیچ سند و مدرکی دال بر ایرانی بودن دارو‌ها از کشور عراق دریافت نکرده‌اند، چرا با قطعیت و با این شتابزدگی، خط ابطال بر فرض ایرانی بودن دارو‌های قاچاق شده به عراق می‌کشند؟ آیا واقعا شبکه قاچاق باید با اعلام قبلی کار کند که مسوولان گمرک می‌گویند هیچ محموله دارویی راهی عراق نشده؟ مسیر‌های قاچاق داروی ایرانی، نشت ازبرخی مراکز توزیع و دسترسی داخل کشور است. طرف عراقی قرار نیست به ما ثابت کند که مراکز توزیع ما نشتی دارد. مسوولان حوزه غذا و دارو و گمرک باید نشتی‌های نظارتی‌شان را کنترل کنند و ببینند مثل تمام این سال‌ها که در مرز «تایباد» و «دوغارون» و «سردشت»، محموله دارویی ممهور به مهر «ساخت ایران» و عازم عراق و افغانستان را توقیف کردند، حالا هم با شرایط مشابه مواجهند یا خیر؟

۲- ابهامی در اظهارات مسوولان هر دو کشور وجود دارد. مسوولان گمرک ایران می‌گویند این محموله، متعلق به کشور ترکیه و از مسیر ترانزیتی ایران عازم عراق بوده است. مسوولان ارتش عراق می‌گویند این محموله در خانقین کشف شده است. قطعا شبکه قاچاق اگر تبعه غیرایرانی و با ردپای خارج از ایران باشد، با انتخاب این مسیر ترانزیت نشان داد که چیزی جز یک دلال تازه‌کار نیست که باید شغل دیگری برای خود انتخاب کند. دلالی که مرز ۳۷۰ کیلومتری ترکیه و عراق را رها کرده و ۱۹ کامیون را به سمت مرز ۵۵۰ کیلومتری ایران و ترکیه کشانده تا از یک مسیر کوهستانی و صعب‌العبور آن هم بعد از پشت سر گذاشتن استان آذربایجان غربی تا استان کرمانشاه و زیر نگاه هزار ناظر و شبکه پلیسی، خود را به خانقین عراق برساند، این آدم به درد دلالی و قاچاق نمی‌خورد. با توجه به حجم محموله، فقط باید این فرض را مطرح کرد که یا این «دلال»، تازه‌کار و ناشی بوده که این‌طور مال را حرام کرده یا هر دو طرف؛ مسوولان ایرانی و عراقی، اطلاعات اشتباه دارند یا اطلاعات اشتباه می‌دهند.

این‌ها فرضیات است و هیچ کدام هنوز جوابی نگرفته است. منتظر اولین جواب مستند از مسوولان ایران درباره ترک بودن ملیت دلال‌ها و خاستگاه دارو‌های مکشوفه در خاک عراق هستیم.

مقامات توضیح روشنی به افکار عمومی ندادند
ابهام‌سازی درباره قاچاق 19کامیون دارو

روزنامه همدلی نیز در همین باره نوشته است: کشف 19 کامیون دارو در عراق برای ایران خبرساز شد. هم از یک‌سو مردم عصبانی شدند و از سوی دیگر نهادهای مختلف به تب و تاب افتادند. چرا که این روزها بسیاری از مردم ایران به خاطر نبود دارو در بازار و همچنین قیمت رو به افزایش انواع داروها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. انتشار خبر کشف داروهایی که از ایران به سمت عراق قاچاق شده بود، با واکنش شدید مردم مواجه شد که البته مسئولین توضیحات یکسانی در این باره ندادند و همین بر ناراحتی بیشتر مردم و ابهامات بیشتری انجامید.

توضیح مشاور وزیر بهداشت

در واکنش به این خبر علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با رکنا در پاسخ به این سوال که چگونه این 19 کامیون دارو قاچاق شده است؟ تاکید کرد: «داروهایی که در ایران بدون نسخه و به صورت ورقی خریداری می‌شود در کشورهای دیگر با قیمت‌های بالایی خریداری می‌شود.» وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان 19 کامیون را با خرید ورقی پر کرد؟ گفت:«احتمالا این داروها از داروخانه خریداری شده است. هنوز مشخص نیست که چه داروهایی قاچاق شده است چرا که داروهای خاص در ایران طبق پروتکل‌های خاص ارائه می‌شود.»

وهاب زاده گفت:«قطعا اولین نهادی که روی پرونده کار می‌کند و از آن مطلع می‌شود، قوه قضائیه است. قطعا پرونده به قوه قضائیه ارسال شده تا مشخص شود این داروها از کجا آمده و چه داروهایی در این قاچاق وجود داشته است. پرونده باید روند قضایی خود را طی کند. قاچاق شیرخشک و برخی از اقلام دارویی وجود دارد که وزارت بهداشت نیز به آن معترض است. قاچاق دارو سال‌های زیادی است که در ایران رخ می‌دهد و ضرر ارزی بسیار شدیدی به کشور وارد می‌کند.»

این توضیحات وهاب‌زاده به نوعی قاچاق شدن دارو از ایران به عراق را تأیید می‌کرد و همین باعث شد که در شبکه‌های اجتماعی مردم واکنش منفی زیادی نسبت به عملکرد مقامات در این حوزه داشته باشند. چرا که در ماه‌های اخیر وزارت امورخارجه بارها تأکید کرده که آمریکا مانع ورود دارو به ایران می‌شود حالا با قاچاق شدن دارو به خارج از ایران مردم گلایه‌مند شدند که چرا جلوی این کار گرفته‌ نمی‌شود.

حالا باید دید که توضیح روشنی در این باره افکار عمومی داده می‌شود یا نه چرا که در شرایط موجود که بسیاری از مردم به دارو نیاز دارند وقوع چنین اتفاقی باعث ناراحتی مردم شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
8
وزارت اطلاعات بررسی کند وته وتوی این قاچاق دارو ومالکان اصلی وتسهیل کننده ها و واسطه های این داروهای قاچاق را درآورد تا که رسوا شود هرکه دراو غش باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
چیو بررسی کنه این همه کامیون از مرز خارج شده یعنی کار کیه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
9
عكس كاملا مشخص است كه داروها ايرانيست. عكس مامور عراقى با داروهاى قاچاق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
ایرانی نیست یعنی از ایران قاچاق نشده.یاساخت ایران نیست.یا جز داروهای موجود در ایران نیستند؟
ناشناس
|
Spain
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
8
یه سوال کوچولو مسئولینی که تکذیب می کنند چرا برگه صدور گمرکی این کامیون ها رو انتشار نمی دهند
چطور این کامیون ها از مرز ایران عبور کردند مدرک آن کجاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
3
چنین محموله بزرگی کار تاجرخصوصی نمی تواندباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
4
هم تو دانی و هم من که کار چه کسانی هست همون هایی که میلیون ها دلار داخل کارتن میکردند و میفرستادن عراق که اتفاقا یه بار همین گمرک عراق کشفشون کرد
شمس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
4
مردم رفتند داروخانه ورق ورق دارو گرفتند جمع کردند شد نوزده کامیون انوقت فستادند عراف چه مردم بدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
5
فعلا که انسولین ایران داره به عراق و کشورهای دیگه قاچاق میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
1
2
باتوجه به تحریم هنوز راههایی برای ورود دارو بازاست.احتمالا داروها خارجی است اما با سرمایه ایران خریداری شده وشایدهم مازاد برمصرف داخلی بوده ولی برای ورود ارز قاچاق شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
5
كشورمان مركز دزدي و اختلاس و قاچاق شده ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
عراقی ها در ایران اختلاس میلیاردی میکنند ؟کسی دیگه میتونه؟
دار و هارا هم کار عراقی ها ست شک نکنید،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
من بیماری قلبی دارم داروی خود را نمی تونم تهیه کنم از مقامات عراق میخوام کمی از این دارو هارا برایم برگشت بزنه،
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین