کد خبر: ۶۷۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۷
داوودی:

تولید ناخالص داخلی حلال و حرام است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- معاون اول رییس‌جمهوری گفت: باید برداشت‌های خود را در ارتباط با اقتصاد اسلامی تغییر دهیم.

پرویز داوودی كه در اولین همایش سالانه آموزش اقتصاد اسلامی سخن افزود: پیش از انقلاب تفكراتی كه در دانشگاه‌ها ترویج می‌شد مبتنی بر تقلید و خودباختگی استادان و متخصصان نسبت به غرب بود؛ اما حضرت امام (ره) به تنهایی الگویی برای ملت ایران و همه دنیا ساختند و نشان دادند حتی یك نفر هم می‌تواند بر اساس احكام و رهنمودهای دین مقدس اسلام حركت كند و پیروز شود.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با بیان این كه زمانی كه حضرت امام(ره) تئوری خود را مطرح كردند نه تنها رژیم گذشته بلكه كل دنیا و آمریكا با تمام هیبت خود قادر به مقابله با ایشان نشدند، افزود: بنابراین مشاهده می‌كنیم كه ایشان هم تئوری خود را مطرح و هم نظریه‌پردازی كردند و در عمل آن را نشان دادند.

داوودی خاطرنشان كرد: همین روحیه و تفكر نیز در مسوولان انقلاب جاری و ساری شده و آن‌ها نیز با این روحیه شروع به جلو رفتن كردند.

وی با بیان این كه انقلاب اسلامی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و علمی روحیه خودباختگی و تابوسازی را یكی بعد از دیگری شكست، افزود: در این دوران خودباختگی به خودباوری تبدیل شد و آثار فرهنگی غرب را از تئوری و ذهنیت ما خارج كرده، به نحوی كه در عینیت موفقیت‌ها را مشاهده می‌كنیم.

داوودی تصریح كرد كه حركت انقلاب اسلامی به واقع یك تجربه بود و تجربه بعدی كه دفاع مقدس بود همه دنیا را مجبور به پذیرش شكست كرد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین گفت: تجربه عمیق‌تری كه در تئوری انقلاب اسلامی رخ داده پیشرفت علمی دانشمندان است؛ چنان كه مقام معظم رهبری، فرزند خلف امام (ره)، نیز این مسیر را دنبال كردند و فرمایشات و رهنمودهایشان نسبت به جریان‌های مختلف و تدابیرشان در این جهت بوده است.

وی در ادامه به هشدار مقام معظم رهبری درباره تحجرگرایی اشاره كرد و گفت: ایشان نواندیشی علمی را وظیفه اصلی جامعه ایران و تولید علم را در مقابل عوامل فوق مطرح كردند.

وی در ادامه با اشاره به ناكامی‌ تئوری‌های اقتصادی غربی اظهار كرد: حداكثر شدن مطلوبیت باعث شد ظلم‌های فراوانی به دلیل انگیزه‌های زیاده‌طلبانه از سوی سیاست‌گذاران و حاكمان رخ دهد كه تجربیات اسف‌بار و ظالمانه‌ای برای مردم به جا گذاشت.

وی همچنین از سیاست دولت در بحث هسته‌ای به عنوان نمونه‌ای دیگر از پافشاری‌های مردم بر سر اعتقادات خود یاد و عنوان كرد: اگر نگاهی بر دفترچه خاطرات دولت از آبان ماه سال 84 بیندازیم، متوجه خواهیم شد كه با وجود این كه در آن تاریخ حتی فعالیت‌های آزمایشگاهی هسته‌ای هم از سوی دول استكباری ممنوع شده بود، تا امروز ما قدم به قدم در بحث هسته‌یی جلو رفته‌ایم و آن‌ها قدم به قدم عقب‌نشینی كرده‌اند.

داوودی با اشاره به تصویب قطع‌نامه‌های اول و دوم در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بیان كرد: آمریكا و متحدانش حتی در صورت تصویب قطعنامه سوم نیز نمی‌توانند كاری پیش ببرند.

به گفته او در حال حاضر برخی دارند فضای علمی كشور را به گونه‌ای ترسیم می‌كنند كه توسط آمار و ارقام به متخصصان ما القا كنند كه توانایی كافی برای پیشرفت در عرصه‌های علم در نیروهای داخلی وجود ندارد.

داوودی ادامه داد: با این تفاسیر، ما تا كنون به جهت مقابله با این افكار و عقاید كدام ‌یك از مفاهیم بازار اسلامی را عملی كرده‌ایم؟

وی با اشاره به اقدامی كه برخی كشورها در تهیه GDP واقعی و GDP سبز انجام می‌دهند، تصریح كرد: چرا در كشور ما تا كنون هیچ اقدامی در جهت اعلام GDP حلال برداشته نشده است؟

به گفته او هم اكنون رقمی كه برای تولیدات ناخالص داخلی كشور اعلام می شود، شامل حلال و حرام است.

وی گفت:‌ این وظیفه ماست كه شاخص‌هایی را برای اندازه گیری شاخص هایی مانند اسراف و ربا در جامعه تعریف كرده و برای اعلام نتایج آنها را به مركز آمار ارائه دهیم.

معاون اول رییس جمهوری با طرح این سوال كه چرا باید مدارك اصلی اقتصاد ما در عمل و تئوری مبتنی بر نظریات فریدمن باشد؟ در ادامه با اشاره به تشكیل كمیته ای برای انجام مطالعات مبانی نظری برنامه چهارم توسعه عنوان كرد: این مبانی مطالعات در سال 83 در قالب كتابی با عنوان مبانی نظری برنامه چهارم توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت به چاپ رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین