کد خبر: ۶۷۷۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱

رایزنی ایران برای پایان جنگ قره‌باغ

معاون امور سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از ارایه طرح ابتکاری پیشنهادی ایران برای‌ حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ به رییس جمهوری آذربایجان خبر داد.
رایزنی ایران برای پایان جنگ قره‌باغ
آفتاب‌‌نیوز :

«سید عباس عراقچی» معاون امور سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه‌شب در پیامی توییتری نوشت: طرح ابتکاری منطقه‌ای ایران برای کمک به پایان دادن به مناقشه قره‌باغ کوهستانی را در نشست طولانی مثبت و سازنده به الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان ارایه دادم.

سید "عباس عراقچی" فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران قبل از ظهر امروز (چهارشنبه) رایزنی ها درباره طرح ابتکاری پیشنهادی ایران برای‌ حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را در باکو آغاز کرد.

عراقچی پس از ورود به باکو با "خلف خلف اف" معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت وگو کرد و سپس مذاکرات فرستاده ویژه رییس جمهوری کشورمان و هیات همراه با حضور "جیهون بایرام اف" وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ادامه یافت.

‌ معاون امور سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی این مذاکرات با "شاهین مصطفی اف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و گفت وگو کرد.

‌دیدار با "حکمت حاجی اف" دستیار رییس جمهوری آذربایجان از جمله برنامه این سفر یک روزه فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به باکو می باشد. ‌

‌عراقچی قرار است در قالب سفر منطقه ای ارایه طرح ابتکاری پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از ارمنستان، ترکیه و مسکو نیز دیدار کند.

عراقچی: طرح ابتکاری ایران مورد توجه مقام های آذری قرارگرفت

همچنین «سیدعباس عراقچی» بامداد پنجشنبه درحاشیه سفر خود به پایتخت جمهوری آذربایجان، افزود: امروز با معاون وزیر خارجه، وزیرامور خارجه ، معاون نخست وزیر، دستیار رییس جمهوری و رییس جمهوری آذربایجان گفت و گو های مفصلی برای پایان مناقشه قره باغ برگزار شد.

رایزنی ایران برای پایان جنگ قره‌باغ

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران توضیح داد: گفت وگوها و مذاکرات سازنده ما با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بیش از ۱.۵ ساعت طول کشید و دوستان آذری در مورد درگیریهای قره باغ توضیح دادند و ما نیز نقطه نظرات خود را با مقامات آذری مطرح کردیم.

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: دوستان آذری به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک صلح پایدار در منطقه نگاه مثبتی داشتند و امیدواریم با یک حرکت جمعی با کشو رهای منطقه بتوانیم به یک راحل جمعی و پایدار برسیم تا از تلفات انسانی در این منطقه جلوگیری شود.

عراقچی با بیان اینکه تاکنون سه دوره آتش بس در قره باغ بین دو کشور برقرار و شکسته شده است، گفت: در طرح صلح ایران آتش بس پس از مقدماتی برقرار می شود و این واقع بینی نسبت به صحنه میدان را نشان می دهد و این پیشنهاد ما، مورد توجه طرف آذری قرار گرفت.

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: به نظر ما پیشنهاد آتش بس بین جمهوری آذربایجان وارمنستان زمینه پیشرفت دارد و درمجموع احساس بنده این است که جمع بندی نهایی پیشنهاد ایران در مرحله نخست با مقامات آذری و بعد طرح موضوع با سایر کشورهای منطقه عملی خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه از مناطق مرزی استان اردبیل بازدید کرد

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه وارد فرودگاه پارس‌آباد مغان شد و از مناطق مرزی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان در شهرستان اصلاندوز مغان بازدید کرد.

رایزنی ایران برای پایان جنگ قره‌باغ

عراقچی هدف سفر خود به منطقه را بازدید از مناطق مرزی اصلاندوز و خداآفرین که در نزدیکی مناطق مورد مناقشه نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان واقع هستند، ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر روی رودخانه مرزی ارس ابنیه آبی و برقی مهمی دارد و در جریان این سفر موقعیت مرز و ابنیه‌ مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران امنیت مناطق مرزی، سدها و ابنیه مرزی بسیار مهم و خط قرمز بوده و نباید در جریان مناقشه دو همسایه شمالی آسیبی به آنها وارد شود.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت: در جریان سفر به مناطق مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی در این زمینه مذاکره و بحث و تبادل نظر خواهد شد.

عراقچی در این سفر از سد میل مغان در اصلاندوز بازدید کرد و برای بازدید از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی در شهرستان خداآفرین عازم استان آذربایجان شرقی شد.

از آغاز جنگ قره باغ تاکنون تعدادی راکت خمپاره طرفین به خاک کشورمان برخورد کرده و سبب سلب آرامش ساکنان مناطق مرزی ایران در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی شده است

طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ بر مبنای اصول انسان‌دوستانه است

سیدعباس عراقچی که به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد ابتکار ایران در حل مناقشه قره باغ و رایزنی با مقامات روسی در این مورد بامداد پنجشنبه وارد مسکو شد، گفت: طرح تهران بر مبنای اصول انسان دوستانه و توجه به خواست های طرفهای درگیر تهیه شده است.

وی در بدو ورود به مسکو در فرودگاه در حضور خبرنگاران و در جواب سوال ایرنا گفت: اعضای گروه مینسک امنیت و همکاری اروپا در طول ۳۰ سال گذشته‌ نتوانستند کاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان کنند و جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری خود تلاش دارد با همکاری منطقه ای به اختلافات باکو و ایروان پایان دهد که البته کار سختی برای‌ این هدف پیش رو داریم.

عراقچی تصریح کرد: بازیگران خارجی در گروه مینسک(منظور آمریکا و فرانسه) دور از منطقه هستند و نه تنها از نظر سیاسی بلکه از عاطفی و اخلاقی بی ارتباط با منطفه هستند و تمایلی هم برای تحقق صلح در قره باع ندارند.

وی اظهار داشت: طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول انسان دوستانه از جمله برقراری آتش بس، توقف حملات به مناطق مسکونی و غیر نظامیان و بازگشت آوارگان به خانه های خود تهیه شده است.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما طرح خود را برای حل بحران قره باغ پیشنهاد می دهیم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

سفر منطقه‌ای عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه برای پیشبرد ابتکار ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از باکو شروع شد و امروز- پنجشنبه- بعد از رایزنی با مقامات روسیه به ایروان و آنکارا ختم خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی درباره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ تدوین کرده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیشبینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قرهباغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ( روسیه ، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین