کد خبر: ۶۷۸۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
استاد دانشگاه جان هاپکینز ایالات‌متحده:

پیروزی ترامپ در انتخابات باعث بی‌ثباتی جهان می‌شود

استاد دانشگاه جان هاپکینز تصویری تلخ از جهان در صورت پیروزی دونالد ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری امریکا را با دیگران به اشتراک گذاشته است.
پیروزی ترامپ در انتخابات باعث بی‌ثباتی جهان می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

 کارشناسان در مورد اینکه نتیجه انتخابات ایالات‌متحده بتواند ثبات را به آمریکا بازگرداند، اختلاف‌نظر دارند، زیرا ترس از هر یک از نتایج ممکن است پیامدهای خطرناکی برای جهان داشته باشد.

به گزارش نیوز، این پروفسور بیم دارد که پیروزی ترامپ به معنای بی‌نظمی جهانی باشد زیرا به نظر وی با نگاهی درونی به مدیریت وی، پیروزی رئیس‌جمهور ترامپ به معنای پایان یافتن رهبری تثبیت‌شده جهانی ایالات‌متحده است.

الیوت ای کوهن، رئیس دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز پیش‌بینی می‌کند، دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ جرقه "هرج‌ومرج" جهانی یک قرن پیش را ایجاد کند.

لازم به ذکر است که کوهن در وزارت امور خارجه تحت نظر کاندولیزا رایس وزیر خارجه جمهوری‌خواه فعالیت داشته است، این استاد دانشگاه اظهار کرد: پیروزی دوم ترامپ اعتبار ایالات‌متحده را برای ثبات و قابل پیش‌بینی بودن تیره می‌کند و برای همیشه دیدگاه افراد نسبت به ایالات‌متحده را تغییر خواهد داد.

وی ادامه داد: "از آغاز، این کشور سرزمین آینده بوده، در کار پیشرفت داشته، مکانی بوده که قول داده بدون کاستی و اختلال باشد. "

"در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، ایالات‌متحده ممکن است یادبودی از گذشته درک شود ... یک قدرت عظیم در حال انحطاط که زمان آن گذشته و رفته است. انتخابات دوم نشان می‌دهد که سیستم اساسا دارای نقص است یا ایالات‌متحده دچار نوعی فروپاشی اخلاقی شده است.روزهای آن به‌عنوان یک رهبر جهانی به پایان رسیده است.کشوری که نهادهای بین‌المللی را بنانهاده بود، ارزش‌های اساسی آزادی و حاکمیت قانون را تایید کرده بود و در کنار متحدان ایستاده بود، از بین خواهد رفت."

این اولین بار نیست که این استاد علیه ترامپ صحبت می‌کند. کوهن پس از پیروزی در سال ۲۰۱۶، در مورد "هرگز ترامپ" بودن نوشت و یک سال بعد در مورد دوست‌نداشتن خود از رئیس‌جمهور به‌عنوان یک شخص نوشت.

اما یادداشت کوهن با این ادعا که فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز شود، آمریکا به‌عنوان یک ابرقدرت با چالش روبرو شده است، موردانتقاد قرارگرفته است.

فینیان کانینگام در پاسخ وی گفت: "آنچه باید درک شود این است که قدرت جهانی ایالات‌متحده در حال شکست است و این یک فرایند تجربی طی چندین سال است بدون توجه به اینکه کدام‌یک از دو حزب اصلی صاحب کاخ سفید هستند یا کنگره مهم نیست."

زیگمار گابریل، وزیر خارجه پیشین آلمان گفت: اگر یک دعوای حقوقی تلخ بر سر نتیجه باشد، انتخابات ایالات‌متحده می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری برای جهان داشته باشد.

وی اظهار کرد: "هیچ اصلی برای جذابیت وسیع‌تر غرب از انتخابات آزاد و عادلانه اساسی نیست."

"اگر رهبر سابق غربی دیگر نتواند حتی این اصل را حفظ کند، بقیه جهان می‌توانند سیستم‌های سیاسی دیگری را انتخاب کنند."

کوهن ادامه داد: "این به دیگران نشان می‌دهد که واشنگتن آرزوهای خود را برای رهبری جهانی و هرگونه مفهوم هدف اخلاقی را درصحنه بین‌المللی کنار گذاشته است و به معنای بازگشت به جهانی است که هیچ قانونی غیر از جنگل ندارد، جهانی شبیه به هرج‌ومرج سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ اما بدتر از آن، زیرا در خارج از کشور هیچ آمریکایی وجود نخواهد داشت، آماده بیدار شدن و نجات دادن باشد."

"این انتخاب شدن ‌یک دوره بی‌نظمی و درگیری پر سروصدا را آغاز می‌کند، زیرا کشورها قانون جنگل را رعایت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا خودشان را حفظ کنند. جذابیت سیستم‌های استبدادی بیشتر خواهد شد."

کوهن می‌گوید: ترامپ و مشاوران وی سیاست‌های انزواطلبی را تحت شعار "America FIrst" شکل داده‌اند که بی‌احترامی برای نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل است.

این امر تقریبا اعتبار یک قرن ایالات‌متحده را به‌عنوان یک "قدرت درگیر جهانی" در امور جهان متزلزل می‌کند.

کوهن گفت: روش‌هایی که ترامپ می‌تواند پیروز شود، ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیستم انتخاباتی آن، به‌علاوه سرکوب رأی‌دهندگان و سیاست‌های حیله‌گرانه جمهوری‌خواه، دستورالعمل بی‌ثباتی در داخل کشور است.

ضربه زدن به "اول بودن آمریکا باعث می‌شود اعتبار ایالات‌متحده برای ثبات و قابل پیش‌بینی بودن برای همیشه خدشه‌دار شود."

کوهن انتظار دارد که پس از پیروزی در دوره دوم، ترامپ سعی کند آنچه را که همه روسای جمهور دوره دوم آمریکا برای آن تلاش می‌کنند یعنی استحکام جایگاه خود در تاریخ انجام دهد.

کوهن پیش‌بینی می‌کند این احتمالا نمایش ترامپ از هنر معامله در مقیاس بین‌المللی برای مدیریت چین / تایوان یا پیمان صلح اسرائیل و فلسطین باشد.

در همین حال، در خانه خشونت باانگیزه سیاسی در خیابان‌های آمریکا ممکن است تشدید شود که به پیروزی ترامپ تحریک‌شده و در مورد اعتبار پیروزی وی شک وجود دارد.

کوهن اشاره می‌کند که ایالات‌متحده پیش‌ازاین، در طول جنگ داخلی و رکود بزرگ، در نقاط محوری تاریخ خود بوده است. اما آبراهام لینکلن در اوایل دهه ۱۸۶۰ و فرانکلین دی روزولت در دهه ۱۹۳۰ برای هدایت آن در مسیر روبه‌جلو تلاش کردند.

کوهن می‌نویسد: "این بار کشور می‌تواند یک رهبر مقهور خودشیفته و بی‌کفایت داشته باشد."

"هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم گزافه‌گویی، دلسوزی برای خود، عدم انسجام، خودشیفتگی جنگ‌طلبانه و بی‌عیب و نقصی ترامپ پس از پیروزی معجزه‌آسای دوم بر مخالف محبوب‌تر دموکرات فروکش خواهد کرد."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین