کد خبر: ۶۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۵

شوک در اجلاس گروه هشت

آفتاب‌‌نیوز : به دنبال ظهور مجدد دشمنی مشترک و این بار در کشور همراه ایالات متحده، تمامی تضادها و تفاوت های دیپلماتیک در میان رهبران حاضر در اجلاس گروه هشت از میان رفت. تونی بلر که جهت حضور در این اجلاس به اسکاتلند سفر کرده بود،‌ بلافاصله پس از شنیدن اخبار مربوط به بمب گذاری های انجام گرفته متوجه شد که این بار این کشور تحت سلطه اوست که هدف تروریست ها واقع شده است. 

سیلوید برلوسکونی – نخست وزیر ایتالیا – پس از انتشار اخبار مربوط به این بمب گذاری ها در این خصوص گفت: این اتفاقات باعث شد تا انگلیس احساس کند برای حضور در این اجلاس هزینه سنگینی را پرداخت کرده است. 

این انفجار ها دقیقا زمانی رخ داد که رهبران هشت کشور صنعتی جهان در حال گذران اولین روز این اجلاس در اسکاتلند بودند. 

در ابتدا تصور تمامی افراد حاضر در این اجلاس این بود که این بمب گذاری ها تنها تهدیدی درون مرزی است اما با انتشار جزئیات این اخبار،‌ اعضای حاضر در اجلاس دور تونی بلر حلقه زده و از او خواستند که هر چه سریع تر به کشورش باز گردد. 

این در حالی است که سایر رهبران هشت کشور صنعتی جهان ترجیح دادند در مقر محل برگزاری اجلاس باقی مانده و به بحث و تبادل نظر در خصوص تغییرات جوی، ‌آفریقا و اقتصاد جهانی بپردازند. 

نخست وزیر کانادا در این خصوص گفت: در اولین لحظات وقوع این اتفاق،‌ توافق کردیم که با ادامه این اجلاس به تروریست جهانی بفهمانیم که به هیچ وجه این اقدامات ما را از مسیر اصلی حرکت به سوی اهدافمان باز نمی دارد. 

ژاک شیراک نیز در اولین واکنش به بمب گذاری های انجام گرفته،‌ اعلام کرد که این قبیل اتفاقات باعث استحکام هر چه بیشتر روابط کشورهای حاضر شده است. 

ژاک شیراک که در چند هفته اخیر، کنش های فراوانی با تونی بلر داشته است بلافاصله پس از بازگشت وی به انگلیس، ‌نحوه برخورد وی با این بحران را تحسین کرد. 

تونی بلر پس از شنیدن اخبار مربوط به این بمب گذاری ها در حالی که رهبران کشورهای ایالات متحده،‌ ژاپن،‌ آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا، روسیه، چین،‌ هندوستان،‌ برزیل، مکزیک و آفریقای جنوبی دور وی حلقه زده بودند در این خصوص به خبرنگاران گفت: هدف تروریست جهانی از این حملات تنها انگلیس و انگلیسی ها نیست،‌ بلکه این بار هدف تمام جهانیان هستند. 

پس از بازگشت تونی بلر به انگلیس، رهبران کشورهای صنعتی به جایگاه خود بازگشته و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مورد مناظره را ادامه دادند. البته بی شک نمی توان تصور کرد که اکنون ترس از تروریسم، ‌دغدغه اصلی هیچ کدام از رهبران حاضر نیست. ترسی که اجلاس گروه هشت را بسیار متفاوت تر از اجلاس های گذشته کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین