کد خبر: ۶۸۱۴۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

تایوان؛ یک اف۱۶ ناپدید شد، ۱۵۰ فروند جنگنده‌ زمین‌گیر شدند

یک جنگنده اف۱۶ تایوان پس در پرواز آزمایشی ناپدید شد و به همین دلیل سایر جنگنده‌های اف۱۶ این کشور نیز زمینگیر شدند.
تایوان؛ یک اف۱۶ ناپدید شد، ۱۵۰ فروند جنگنده‌ زمین‌گیر شدند
آفتاب‌‌نیوز :

مقامات تایوان روز چهارشنبه ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) گفتند که دستور منع پرواز تمام هواپیماهای جنگنده اف۱۶ برای بررسی موضوع گم شدن یکی از آنها، صادر شده و نیروهای امدادی و نظامی کار جستجوی هواپیمای گمشده را آغاز کرده‌اند.

نیروی هوایی تایوان اعلام کرد یک هواپیمای اف۱۶ تک نفره که یک خلبان ۴۴ ساله هدایت آن را بر عهده داشت، تنها دو دقیقه بعد از برخاستن از پایگاه خود در شرق این جزیره و در ارتفاع حدود ۶ هزار پایی (هزار و ۸۰۰ متری) از صفحه رادار محو شد.

«تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان به خبرنگاران گفت: «اکنون اولویت اصلی ما ماموریت نجات است. نیروی هوایی تمام هواپیماهای اف۱۶ را برای بررسی زمینگیر کرده و من دستور تحقیق درباره علت حادثه را داده‌ام.»

بر اساس این دستور، هم اکنون حدود ۱۵۰ هواپیمای اف۱۶ تایوان زمینگیر شده‌اند و در حالی که موارد تهدید هواپیماهای چینی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته، تایوان هم اکنون مجبور است با ناوگان کم‌شمارتری به دفاع از خود بپردازد.

این حادثه در حالی روی داده که کمتر از سه هفته پیش نیز یک هواپیمای جنگنده اف۵ای تایوان در حین پرواز آموزشی به دریا سقوط کرد و خلبان آن کشته شد. در آن زمان نیز به شکل مشابهی، دستور منع پرواز جنگنده‌ها صادر شد.

تایوان در معرض تهدید مداوم چین قرار دارد زیرا دولت پکن این جزیره را جزئی از قلمرو خود می‌داند و گفته که در صورت لزوم آماده است تا آن را به زور تصرف کند.

ناوگان هواپیماهای شکاری تایوان نسبت به چین بسیار قدیمی‌تر و فرسوده‌تر است. این ناوگان به جز هواپیماهای اف۱۶ شامل جنگنده‌های بومی ساخت خود تایوان، میراژهای فرانسوی ساخت اواخر دهه ۱۹۹۰ و جنگنده‌های آمریکایی اف۵ای ساخت دهه ۱۹۷۰ است. از زمان تحویل جنگنده‌های اف۱۶ خریداری شده از ایالات متحده به تایوان در سال ۱۹۹۷ تا کنون هفت فروند از این هواپیماها دچار سانحه‌های مختلف شده‌اند.

تایوان به هدف آمادگی برای مقابله با حمله چین، در سال جاری میلادی شمار پروازهای نظامی خود را دو برابر کرده است. از سوی دیگر تحلیلگران می‌گویند که پکن با علم به فرسودگی ناوگان تایوان، تهدیدهای خود را افزایش داده تا از یک سو واکنش دفاعی تایوان را بسنجد و از سوی دیگر کاری کند تا هواپیماهای تایوان با هر پرواز فرسوده‌تر شده و به تاریخ انقضا نزدیک‌تر شوند.

ارتش تایوان در سال جاری با یک رشته سوانح هوایی روبرو بوده است. در ماه ژانویه، هشت مقام ارشد این کشور از جمله رئیس ستاد کل ارتش در جریان سقوط بالگرد کشته شدند.

از زمان انتخاب تسای به ریاست جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶، پکن فشارهای نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک بر تایوان را به شدت افزایش داده است. بخشی از فشارها به دلیل امتناع خانم تسای از به رسمیت شناختن جزیره تایوان به عنوان بخشی از خاک «چین واحد» است.

دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور مجوز فروش حدود ۱۸ میلیارد دلار سلاح به تایوان را صادر کرد. این سلاح‌ها از جمله شامل ۶۶ فروند هواپیمای نسل جدید اف۱۶ و سامانه‌های پیشرفته موشکی است. تصمیم آمریکا برای انجام این معامله خشم پکن را برانگیخته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
لعنت به چین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین