کد خبر: ۶۸۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۶
آژیر خطر در مانور اقتصادی دولت نهم

واردات کالاهای مصرفی؛ پاشنه آشیل کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چندی پیش اسداله عسگر اولادی، رییس اتاق مشترك ایران و چین، اعلام کرد: بانك‌های چینی از گشایش اعتبار برای تجار ایرانی خودداری می‌كنند. هرچند وی چند روز بعد از حل این مشکلات خبر داد اما به گفته برخی فعالان اقتصادی محدودیت‌ ارتباط با بانکهای چینی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که چین بزرگترین تامین کننده کالاهای مصرفی ایران محسوب شده و دولت با اتکا به واردات پرحجم از این کشور امکان مانور در مقابل فشارهای تورمی را برای خود فراهم آورده است.

در این خصوص عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: آمریکا در تحریم ایران سه هدف، ایجاد مشکل برای جابجایی منابع مالی، جابجایی کالا و خدمات و تحریک اقتصادی کشورها برای قطع رابطه اقتصادی با ایران را دنبال می‌کند.

جمشید عدالتیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: در حال حاضر تلاش تحریم کنندگان بر این است که تحرکات اقتصادی ایران را در هر سه مورد ذکر شده تحت فشار قرار دهد.

وی با بیان اینکه محدود شدن جابجایی پول در این میان حساسیت بیشتری دارد افزود: با ایجاد مشکل برای انتقال پول در واقع امکان مبادلات اقتصادی ارزی محدود می‌شود از این رو تحریم کنندگان تمرکز بیشتری در بخش تحریم‌های بانکی ایران دارند.

عدالتیان به مشکلات پیش آمده در جابجایی کالا اشاره کرد و گفت: محدودیت برای حمل و نقل کالا به ایران باعث افزایش ریسک و در نتیجه گران‌تر شدن بیمه کالاهای مرتبط با ایران شده است.

وی با اعلام این خبر که فشارهایی برای ایجاد محدویت در مسافرت فعالان اقتصادی ایرانی در صدور ویزای برخی از کشورها از سوی تحریم کنندگان اعمال شده است گفت: این مسئله مبادلات تجاری کوچکتر که به روش سنتی و بدون دخالت بانک‌ها انجام می‌شود را تحت تاثیر قرار داده از سوی دیگر ارتباط تجار با طرف‌های اقتصادی خود را نیز کاهش می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد مشکل گشایش اعتبارات اسنادی در بانک‌های چینی گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از واردات کشور از طریق چین انجام می‌شود تلاش تحریم کنندگان این خواهد بود که راه گشایش اعتبار در بانک‌های چینی را نیز مسدود کنند. 

وی با بیان اینکه عملکرد اقتصادی چین در واقع باعث انتقال تجارت از اروپا و غرب به آسیا شده است افزود: نکته‌ای که می‌تواند باعث ادامه فعالیت با بانک‌های چینی شود، تصمیم این کشور برای ایجاد نوعی هویت چینی مستقل در اقتصاد جهانی است. 

عدالتیان گفت: اما از سوی دیگر این موضوع در تقابل با حل شدن چین در اقتصاد جهانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چند ملیتی نزدیک به آمریکا در این کشور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: شاید ایران 30 سال پیش که اقتصاد چین فاصله زیادی با مرز‌های جهانی داشت می‌توانست در مناسبات خود با این کشور حساب ویژه‌ای باز کند اما اکنون وابستگی به اقتصاد جهانی مانع از برتری هویت، استقلال و ایدئولوژی چینی در مقابل فشارها می‌شود.

وی در عین حال با اشاره به اجازه حضور تنها یک مدیر خارجی در هیات مدیره بانک‌های چینی گفت: چین اجازه نداده است سرمایه‌گذار خارجی بیش از 20 درصد در بانک‌ها سرمایه گذاری کند. به دلیل این محدودیت‌ها، بانک‌های چینی علارغم پیشرفت اقتصادی چین عملا به اندازه اقتصاد‌شان گسترش و قدرت به دست نیاورده‌اند. این فرصتی برای ایران است تا فعالیت خود را با بانک‌های چینی ادامه دهد.

عدالتیان گفت: با این حال سوال اساسی این است که بانک‌های چینی تا چه حدی می‌توانند هویت خود را حفظ کنند در اردامه فعالیت با ایران باید گفت که چنین فضایی چندان بزرگ نخواهد بود. چرا که باتوجه به حجم واردات و همچنین همکاری‌های اقتصادی چین با ایران به هر حال این کشور تحت فشارقرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: منافع اقتصادی چین در ارتباط با اروپا و آمریکا بسیار بیشتر از ارتباط اقتصادی با ایران است چرا که حجم مبادلات ایران و چین در مقایسه با این کشورها بسیار ناچیز است. در بازارهای آمریکا سالانه بیش از 200 میلیارد دلار کالای چینی به فروش می‌رسد این در حالی است که ارزش کالاهای چینی در ایران 11 تا 20 میلیارد دلار در سال است.

عدالتیان گفت در صورتی که قطعنامه‌ای در خصوص قطع فعالیت بانکی با ایران صادر شود تمام کشورهای دنیا موظف به اجرای آن خواهند بود اما در شرایط کنونی علاوه بر تحریم‌ها، محدویت در گشایش اعتبارات و افزایش هزینه‌های آن که مشکلاتی را برای بخش خصوصی و دولتی ایجاد کرده است بسیاری از بانک‌ها دیگر از جمله بانک‌های چینی رفتار احتیاط آمیز خود را با ایران افزایش می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین