کد خبر: ۶۸۲۰۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳

وضعیت حقوق معلمان در بودجه ۱۴۰۰ چطور است؟

حمیدرضا حاجی‌بابایی (رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی) و علی ‌اللهیار ترکمن (معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش) به طرح وضعیت معلمان در بودجه ۱۴۰۰ و حمایت‌هایی که لازم است از معلمان صورت گیرد پرداختند.
وضعیت حقوق معلمان در بودجه ۱۴۰۰ چطور است؟
آفتاب‌‌نیوز :

این دو نفر در برنامه «به وقت ایران» شبکه هفت سیما با موضوع بودجه وزارت آموزش و پرورش و آموزش مهارت‌آموزی به معلمان و اختصاص این بودجه به آموزش‌های نوین حضور یافته و به سوالات مطرح شده، پاسخ دادند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درخصوص بودجه‌های مهارت‌آموزی عنوان کرد: رویکرد وزارت آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستی و به ویژه سند تحول بنیادین و همچنین مفاد قانون برنامه ششم توسعه و قانون شرح اهداف و وظایف آموزش و پرورش در دو حوزه مهارت‌آموزی را دنبال می‌کنیم.

علی ‌اللهیار ترکمن افزود: حوزه اول مربوط به مهارت‌آموزی و به معنای ارتقای حرفه معلمان حین خدمت است و حوزه دیگر به مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان مرتبط می‌شود. نظام آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور، از دو بخش رسمی و غیررسمی تشکیل شده که بخش رسمی متشکل از دو مقطع متوسطه و عالی و آموزش‌های غیررسمی نیز توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی ارایه می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و افزود: براساس یک نظام حرفه‌ای باید صلاحیت‌ها و شایستگی‌های معلمان را در سه بخش عمومی، حرفه‌ای و تخصصی تعریف کنیم و به بررسی پیش‌نیاز آنها بپردازیم و متناسب با آن برنامه‌ریزی کرده و معلمان را در ارتقای مسیر شغلی خود کمک کنیم. در این حوزه به دلیل اینکه با نیروی انسانی مرتبط هستیم، بی‌شک بخشی از آن به ایجاد انگیزه در معلم و انجام تکالیفی که باید برای آنان انجام داد، برمی‌گردد.

اللهیار ترکمن افزود: برای ایجاد انگیزه متناسب با نیاز فرهنگیان درخصوص رتبه‌بندی حرفه‌ای از سال ۹۴، باتوجه به ظرفیت‌های قانون مدیریت و خدمات کشوری رتبه‌بندی فرهنگیان انجام شد که تصمیم گرفته شد تا لایحه‌ای تقدیم مجلس شود. خوشبختانه، لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان، تدوین و به دولت ارسال شده است که کمتر از ۲۰ روز دیگر به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌شود تا به قانون تبدیل شود.

او در رابطه با آموزش‌های ضمن خدمت گفت: در حال حاضر، شناسنامه‌های آموزشی متناسب با هر رشته شغلی، طراحی شده و به سمت دوره‌های مجازی پیش رفته است. همچنین به استناد قانون ششم موظف هستیم، در دوره متوسطه دوم حداقل ۵۰درصد از دانش‌آموزان را به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سوق دهیم که خوشبختانه نزدیک به ۳۶درصد در این زمینه موفق بودیم. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موانع و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد، توضیح داد: یکی از مشکلات نگاه اجتماعی به این موضوع است و به سمت رشته‌های دانشگاه‌های، بسیار کنکورمحور است ولی در حوزه کار و دانش و فنی و حرفه‌ای روش‌هایی مانند برون‌سپاری کار و دانش، استفاده از ظرفیت کارخانه‌ها به کار گرفته شده است.

اللهیار ترکمن افزود: نظام آموزش مهارتی بر آن است که نیروی کار ماهر، تکنیسین و نهایتا مهندس حرفه‌ای تربیت کند و نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم، در حوزه‌های رسمی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در حال تحصیل هستند که بودجه متناسب با آن دیده می‌شود. قسمتی از بودجه مربوط به بودجه عام است که مربوط به هزینه‌های پرسنلی و بالاسری می‌شود و دیگری بودجه مربوط به تجهیزات هنرستان‌هاست. او اضافه کرد: مشکل اساسی ما در حوزه هنرهای رسمی، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بحث تجهیزات هنرستان‌هاست. برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، باید آموزش و پرورش را با دانشگاه‌ها مساوی دانست. اگر بتوانیم در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار مناسبی را درنظر گرفت، قطعا می‌توان سرانه تجهیزاتی خود را متناسب با نیاز استاندارد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: رتبه‌بندی مهارتی کردن معلم است، با این تفاوت که در لایحه‌ای که در دولت تنظیم شده است، درصدد طراحی نظامی منحصر به فرد برای معلمان هستیم.

او در ادامه درباره بودجه آموزش‌های مجازی توضیح داد: آموزش مجازی فرصت دوم آموزش‌های رسمی بوده و این موضوع با تاسیس سازمان آموزش از راه دور و گزینه‌های دیگر مطرح بوده است، ولی موانعی باعث شد تا به صورت کامل تحقق پیدا نکند. یکی از فرصت‌هایی که در کنار تهدیدات کرونا به جامعه بشری ارایه شد، آموزش‌های مجازی است که باید به‌ شدت آن را دنبال کنیم و برنامه مشخصی نسبت به آن داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات آموزش و پرورش در این خصوص اشاره کرد و گفت: در لایحه ۱۴۰۰ اعتبارات مشخصی تحت عنوان ردیف مشخص، به دولت پیشنهاد شد که در این موضوع برای آموزش‌های مجازی، رسانه‌ای و استفاده از فضای اینترنتی ساز و مدرسه تلویزیونی کارهایی پیش‌بینی شود. علاوه بر اینکه بودجه‌های را که می‌توان در قالب اعتبارات مشخص در لایحه بودجه پیش‌بینی کرد به استناد قانون برنامه ششم هم می‌توان یک درصد از اعتبارات هزینه وزارت آموزش و پرورش را در قالب خرید خدمات از سازمان صدا و سیما استفاده کرد و این دو ابزار جزو اولویت‌های اصلی است و برنامه‌های مشخصی را وزارت آموزش و پرورش در این زمینه درنظر گرفته است.

اللهیار ترکمن افزود: در دوران کرونا نیز که عمده آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، با مصوبه هیات امنای دانشگاه، مبلغ کسر شده برای تامین و توسعه زیرساخت‌های مجازی در دانشگاه استفاده می‌شود که در راستای تامین رفاه دانشجویان است.

اللهیار ترکمن اضافه کرد: بودجه آموزش و پرورش مانند بودجه‌های دیگر، ترازویی از منابع و مصارف است که باید میان این دو کفه تعادل ایجاد کرد. در بعد منابع، مشکل اینجاست که به بودجه عمومی دولت وصل هستیم و عدم کفایت در تامین منابع وجود دارد و در بعد مصارف مسائلی از جمله بی‌ثباتی مدیریتی، سلیقه‌ای عمل کردن و عواملی دیگر از مشکلات این بعد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
1
معلمها هم مگه کارمند دولت نیستن ولی درخانه خدمت میکنن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین