کد خبر: ۶۸۹۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷

پیام قطر به ایران و آمریکا

"محمد بن عبدالرحمن" آل ثانی وزیر امورخارجه قطر چهارشنبه شب اعلام کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه‌های مختلفی با ایران دارند و ما خواهان راه‌حل‌هایی برای کاهش تنش‌ها هستیم.
پیام قطر به ایران و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالرحمن در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر البته افزود، تشدید تنش میان آمریکا و ایران را زیر نظر داریم و پیام ما به هر دو طرف این است که نمی‌خواهیم شاهد تشدید [تنش‌ها] یا یک اقدام نظامی [در منطقه] باشیم.

وی به شکست شروط عربستان برای از سرگیری روابط قطر نیز اشاره کرد و گفت که طرح موضوع [بسته شدن] شبکه الجزیره [برای صلح میان دوحه و ریاض] مطرح نمی‌شود، مسأله‌ای که بیانگر شکست عربستان در تحمیل خواسته‌های خود به قطر است.

وی همچنین گفت که سازمان رسانه‌ای الجزیره، یک سازمانی است که وی به آن و این که در دوحه قرار دارد، افتخار می‌کند.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا عصر دیروز سه شنبه به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر «العُلا» در عربستان سعودی برگزار شد.

در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان، «سلمان بن حمد آل خلیفة» ولیعهد و نخست وزیر بحرین، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عُمان، «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رییس دولت امارات و حاکم دبی، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر حضور داشتند.

در جریان این اجلاس توافقنامه مصالحه با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد.

این چهار کشور در این سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند و ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط خود با دوحه اعلام کردند که یکی از آنان بسته شدن شبکه خبری الجزیره، کاهش سطح روابط دیپلماتیک این کشور با تهران و آنکارا و نیز بسته شدن پایگاه‌ نظامی ترکیه در قطر بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین