کد خبر: ۶۹۱۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷

اردبیل زیر برف و کولاک رفت

ساکنان اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان نخستین روز بهمن را با بارش برف و سرمای شدید سپری کردند.
اردبیل زیر برف و کولاک رفت
آفتاب‌‌نیوز :

بارش برف در اردبیل از سپیده دم چهارشنبه به شکل خیلی خفیف و پراکنده آغاز شده بود اما از عصر شدت یافته و به خاطر همراهی با وزش باد با بیشینه سرعت 45 کیلومتر در ساعت سبب کولاک در گذرگاهها شده است.

شدت سرما ، بارش و کولاک برف در اردبیل به اندازه ای است که در اندک زمانی سطح گذرگاه ها را لایه ای از برف به ارتفاع حدود پنج سانتیمتر پوشانده است و ادامه این روند بطور یقین سبب اختلال در تردد رهگذران پیاده و سواره خواهد شد.

چشمان ساکنان جلگه حاصلخیز و گرمسیر مغان نیز امروز از نخستین ساعات سحرگاه به بارش برف روشن شده است و در زمان کنونی بارش این نعمت آسمانی با سرمای منفی یک درجه در منطقه ادامه دارد.

به غیر از فیروزآباد کوثر از تمام نقاط استان اردبیل بارش برف گزارش شده و زمین‌های بسیاری از منطقه را سپیدپوش کرده است.

دمای کنونی اردبیل منفی سه است و شهرستان مشکین‌شهر با دمای منفی هفت و فیروز آباد کوثر با دمای پنج درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان اردبیل هستند.

شدت بارش در استان اردبیل از امشب تا عصر پنجشنبه خواهد بود و از فردا شب با توقف بارندگی، صاف شدن آسمان و نفوذ سرمای پشت ناوه به منطقه برودت زیاد و یخبندان تا اواسط هفته آینده بر پهنه گسترده ای از این منطقه حاکم می شود.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل گفت: باتوجه به اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر تشدید بارش و کولاک در تمام نقاط استان اردبیل از امشب از ساکنان منطقه می خواهیم بطور جدی موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.

فرهاد عبدالعلیپور افزود : پرهیز از سفرهای غیرضروری و داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات کامل زمستانی در صورت ضرورت سفر، خودداری از کوهنوردی و بیابان نوردی، احتیاط رهگذران پیاده به منظور دوری از خطرهای ناشی از مصدومیت براثر لیز خوردگی روی سطوح یخبندان شهر، صرفه جویی در مصرف انرژی و به خصوص گاز شهری و برق ازجمله این موارد هستند.

باتوجه به اینکه زمان چندان زیادی از آغاز بارش برف در نقاط مختلف استان اردبیل سپری نمی‌شود هنوز هیچ کدام از جاده‌های اصلی منطقه بسته نشده‌اند و تردد در آنها با رعایت احتیاط جریان دارد.

مرکز پایش محورهای مواصلاتی استان اردبیل اعلام کرد: همراهی بارش برف با کولاک سبب کاهش دید افقی در سطح مقاطعی از گذرگاه های کوهستانی و گردنه‌ها شده است.

این مرکز از رانندگان خواست در صورت ضرورت سفر بطور قطع از زنجیر چرخ استفاده کرده و پوشاک ضخیم و تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشند و ضمن همکاری با ماموران راهداری و پلیس راه با سرعت مطمئنه برانند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. ساکنان این شهرستان از ابتدای فصل سرما تاکنون طی آذر چهار بار و طی اوایل دی یکبار با برف سنگین مواجه شده اند. پس از توقف بارش برف اوایل دی ماه سرما و یخبندان کم سابقه ای بر منطقه حاکم شد که به مدت طولانی در سطح گذرگاه های درونشهری ماندگار شده بود ولی به لطف وزش بادهای بطور نسبی گرم گرمیج طی چند روز گذشته ذوب شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین