کد خبر: ۶۹۲۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

پوتین طرح تمدید پیمان استارت۲ را به مجلس فرستاد

به دنبال موافقت آمریکا برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به پیمان استارت-۲ ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه طرح تمدید این پیمان را به دومای روسیه ارائه کرد.
پوتین طرح تمدید پیمان استارت۲ را به مجلس فرستاد
آفتاب‌‌نیوز :

این طرح با عنوان «تصویب توافقنامه برای تمدید پیمان بین روسیه و آمریکا برای کاهش و محدودسازی تسلیحات تهاجمی راهبردی ۸ آوریل سال ۲۰۲۰» روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی دومای روسیه منتشر شده است.

بر اساس این طرح، پیمان استارت-۲ یا استارت جدید برای پنج سال دیگر تمدید می شود.

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه امروز اعلام کرد که طرح پیشنهادی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای تمدید پیمان استارت-۲ امروز در دوما بررسی خواهد شد.

رئیس جمهوری روسیه امروز همچنین وزارت امور خارجه این کشور را موظف به مذاکره با آمریکا جهت انقعاد سندی برای تمدید "استارت جدید" کرد.

موضوع تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا پیمان استارت-۲ روز گذشته در گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا مطرح شد و دو طرف در رابطه با مبادله یادداشت های دیپلماتیک در مورد دستیابی به توافق برای تمدید این پیمان ابراز خرسندی کردند.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی کرملین در مورد این گفت و گوی تلفنی گفته شد که در روزهای آینده همه تشریفات و ترتیبات لازم برای تامین ادامه اعتبار این ساز و کار حقوقی بین المللی برای محدود کردن متقابل زرادخانه موشکی-هسته ای به انجام می رسد.

ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم گفت که مسکو و واشنگتن توافق کردند پیمان استارت جدید را مطابق با شرایط مسکو تمدید کنند.

ریابکوف همچنین تصریح کرد روسیه از تصمیم دولت بایدن برای تمدید پیمان استارت استقبال می کند.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید برای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهوری پیشین آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه طبق این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

اعتبار استارت-۲ پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ بسر می رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین