کد خبر: ۶۹۷۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲

جانسون: تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید علیه امنیت جهانی است

نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، تغییرات آب و هوایی را بزرگترین تهدید علیه امنیت و صلح جهانی توصیف کرد.
جانسون: تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید علیه امنیت جهانی است
آفتاب‌‌نیوز :

بوریس جانسون در کسوت رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد تنها در صورتی که اقدام فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی صورت نگیرد، درگیری‌ها، آوارگی و نا امنی در دنیا خطرناک‌تر می‌شود.

وی در این نشست از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا به کشورهای آسیب‌پذیر برای سازگاری با تغییرات اب و هوایی و کاهش ضایعات کربنی تا سال ۲۰۵۰ میلادی کمک کنند. نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه پیامدهای تغییرات آب و هوایی کاملا محسوس است عنوان کرد از ۲۰ کشوری که نسبت به افزایش دمای هوا بشدت آسیب پذیر هستند، ۱۲ کشور درگیر جنگ هستند.

این در حالیست که به گفته جانسون تداوم گرمایش زمین باعث تشدید نا امنی خواهد شد و تنها از طریق یک رویکرد مشترک می‌توان از این بحران عبور کرد.

این برای نخستین بار است که یک نخست وزیر انگلیس در سی سال گذشته ریاست دوره‌ای نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد. آخرین بار جان میجر در سال ۱۹۹۲ ریاست شورا را برعهده داشت.

انگلیس تا پایان ماه جاری میلادی سکان شورای امنیت را پیش از واگذاری به آمریکا بر عهده دارد. این کشور قرار است امسال میزبان دو نشست بین‌المللی تغییرات آب و هوایی و سران گروه ۷ باشد.

نخست وزیر انگلیس چندی پیش برنامه 10ماده‌ای خود تحت عنوان «انقلاب صنعتی سبز» را رونمایی کرد. یکی از اهداف او از طرح بلندپروازانه، ایجاد ۲۵۰ هزار شغل در کشور عنوان شده است.

جانسون با انتشار طرح مذکور اعلام کرد که این برنامه با دربر گرفتن موضوعاتی همچون انرژی پاک، حمل و نقل، محیط زیست و طبیعت و فن‌آوری‌های نوین، به انگلیس اجازه می‌دهد تا سهم خود را در چشم‌انداز تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰، به ویژه در ارتباط با اجلاس بین‌المللی اقلیمی سازمان ملل متحد به پیش ببرد.

در این طرح که بخشی از ماموریت نخست وزیر برای ارتقاء شرایط زیست محیطی کشور اعلام شده، قرار است مبلغ ۱۲ میلیارد پوند از سوی دولت برای ایجاد و پشتیبانی بالغ بر ۲۵۰ هزار شغل تخصصی مربوط به شغل سبز تا سال ۲۰۳۰ تخصیص داده شود.

حوزه جغرافیایی این طرح شامل مناطق مهم صنعتی انگلیس، از جمله مناطقی در شمال شرقی، مناطق یورکشایر اند هامبر، وست میدلندز، اسکاتلند و ولز است که به ادعای نخست‌وزیر این کشور، انقلاب صنعتی سبز را محقق نموده و مشاغل سبز و صنایع آتی را ایجاد خواهند نمود.

10 ماده ای که نخست وزیر انگلیس در این برنامه قید کرده عبارتند از:

۱) انرژی نیروگاه‌های بادی دریایی: بهره‌گیری از باد فراساحلی برای تامین انرژی خانه‌ها، به چهار برابر میزان فعلی یعنی تا ۴۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که از ۶۰ هزار شغل حمایت خواهد کرد.

۲) هیدروژن: همکاری با بخش صنعت جهت تولید ۵ گیگاوات ظرفیت تولید هیدروژن با کربن کم، تا سال ۲۰۳۰ در صنایع، حمل و نقل، نیروگاه و منازل مسکونی و با هدف توسعه اولین شهری که تا پایان دهه جاری، بطور کامل از انرژی هیدروژن استفاده خواهد کرد.

۳) هسته ای: پیشرفت هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی پاک، و توسعه نسل آتی رآکتورهای کوچک و پیشرفته، که قادر به پشتیبانی از ۱۰ هزار شغل خواهند بود.

۴) خودروهای برقی (الکتریکی) : حمایت از مراکز تولید خودرو در انگلیس از جمله در مناطق میدلندز غربی، شمال شرقی و شمال ولز برای تسریع در تغییر مسیر بسوی خودروهای برقی و هدایت زیرساخت های ملی کشور جهت حمایت از تولید خودروی برقی.

۵) حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی: یافتن روش‌های ایجاد جذابیت بیشتر برای دوچرخه سواری و پیاده روی و انجام سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل عمومی‌با آلایندگی صفر.

۶) هواپیمای با آلایندگی صفر و دریانوردی سبزتر: حمایت از صنایع برای تبدیل شدن به کربن صفر، از طریق پروژه‌های تحقیقاتی هواپیماها و کشتی‌های با آلایندگی صفر.

۷) منازل و ساختمان‌های دولتی: احداث منازل مسکونی، مدارس و بیمارستان‌هایی بصورت سبزتر و گرم‌تر بودن و با مصرف بهینه بیشتر انرژی که این امر تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌نماید. برای این منظور تا سال ۲۰۲۸ بصورت سالیانه بالغ بر ۶۰۰ هزار پمپ حرارتی نصب خواهند گردید.

۸) جداسازی دی اکسید کربن: برنامه دولت انگلیس برای پیشتاز شدن در جهان در موضوع فن‌آوری جداسازی و ذخیره کردن کربن مضر و انتقال آن از اتمسفر، با هدف انتقال ۱۰ مگاتن دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰

۹) طبیعت: حفاظت و احیای محیط طبیعی، کاشت درخت در ۳۰ هزار هکتار بصورت سالیانه، که منجر به ایجاد هزاران شغل خواهد گردید.

۱۰) نوآوری و امور مالی: توسعه فن‌آوری‌های پیشرفته مورد نیاز برای دستیابی به اهداف انرژی یادشده و تبدیل شدن شهر لندن به مرکز جهانی امور مالی سبز.

نخست وزیر انگلیس درباره سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تحقق این اهداف هم قصد دارد تا از فرصت برگزاری اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی گلاسکو، برای ایجاد تحرک جدید در اقتصاد سبز استفاده کرده و بخشی از سرمایه‌گذاری جهانی را به این سمت جذب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین