کد خبر: ۶۹۸۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵

تعلیق مناسبات دیپلماتیک مراکش با آلمان

رسانه‌های مراکش به نقل از وزیر امور خارجه گزارش دادند که این کشور به دلیل «اختلافات عمیق» مناسبات دیپلماتیک خود با آلمان را به حالت تعلیق درآورده ‌است.
تعلیق مناسبات دیپلماتیک مراکش با آلمان
آفتاب‌‌نیوز :

گزارش ها حاکی است که مراکش تمام مناسبات دیپلماتیک خود با سفارت آلمان در رباط را متوقف کرده است. این موضوع از نامه وزیر خارجه مراکش استنباط می شود.

تارنمای تاگس شاو وابسته به شبکه اول تلویزیون دولتی آلمان امروز (سه شنبه) در این رابطه نوشت: «ناصر بوریتا» وزیر امور خارجه مراکش از همه وزارتخانه ها خواسته است تا هرگونه تماس و تعامل با سفارت آلمان در رباط و بنیادهای سیاسی آلمان در این کشور را متوقف کنند.

در حال حاضر مشخص نیست که دقیقاً چه اختلافی بین رباط و برلین بروز کرده است. تاگس شاو می نویسد نه سفارت آلمان در رباط و نه وزارت امور خارجه در برلین در مورد این موضوع اظهار نظر نکرده اند.

گفته می شود برخی شرکت های آلمانی مانند زیمنس در صحرای غربی اقداماتی انجام می دهند که به مذاق دولت مراکش خوش نمی آید. از سوی دیگر رسانه های مراکش علت این واکنش را موضع گیری آلمان در مورد منطقه جنجالی صحرای غربی عنوان می کنند. پس از اینکه ایالات متحده در ماه دسامبر (آذر ماه) صحرا غربی را به عنوان قلمرو مراکش به رسمیت شناخت، آلمان در واکنش به آن خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل شد.

مستعمره سابق صحرای غربی اسپانیا از اواسط دهه ۱۹۷۰ تحت کنترل حکومت مراکش قرار گرفته اما از نظر قوانین بین المللی بحث برانگیز است. در همین حال نمایندگان سیاسی منطقه که حدود نیم میلیون نفر در آن زندگی می کنند، خواهان تشکیل یک کشور مستقل برای خود هستند.

صحرای غربی که مالکیت مراکش بر آن از سوی آلمان مورد انتقاد قرار گرفته دارای منابع طبیعی غنی، از جمله آبهای سرشار از ماهی و ذخایر فسفات است. مراکش پیشتر نیز نسبت به حذف خود از کنفرانس برلین در مورد لیبی که در ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد، با نارضایتی واکنش نشان داده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین