کد خبر: ۶۹۹۷۴۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
دخالت نیروهای نظامی یا سوگیری سیاسی ممنوع است

اولین موضع شورای نگهبان درباره کاندیداتوری نظامیان در انتخابات 1400

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز ایرادات بودجه رسما به مجلس ارائه نشده است، گفت: ممکن است ایرادات تغییر داشته باشد.
اولین موضع شورای نگهبان درباره کاندیداتوری نظامیان در انتخابات 1400
آفتاب‌‌نیوز :

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود ضمن ارائه گزارشی از مصوبات و بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: در طول یکی دو ماه گذشته مصوباتی درباره طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی و طرح استخدام معلمان حق‌التدریسی داشتیم که عدم مغایرت آنها اعلام شد.

وی افزود: طرح اصلاح مواد یک و هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز عدم مغایر قانون اساسی و شرع شناخته شد.

کدخدایی در ادامه درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال آینده نیز عنوان کرد: هنوز پاسخ رسمی در این باره ندادیم و دوستان مجلس عجله کردند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مجلس بخوانید؛

*دوستان مجلس نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند چرا که ممکن است این ایرادات تغییر کند.

* نمایندگان مجلس لازم نیست نظرات و جلسات غیررسمی را اطلاع رسانی کنند. ایراداتی که درباره بودجه ۱۴۰۰ مطرح شده در چند بند قابل بیان است.

* ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور وارد کرد همیشه نسبت به لوایح داریم. ایراداتی به اصل ۵۲ و ۵۳ وارد شد که مربوط به تعیین ردیف و تعیین سقف بود که ۱۰ مورد بود.

*{ با اشاره به ۵ ایراد شورای نگهبان به اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی}: مغایرت با اصل ۴۴ نیز ۵ مورد ایراد بود که شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ داشت.

* مغایرت با سیاست های کلی نظام را ۵ مورد است و ۴ مورد هم فقهای شورای نگهبان ایراد خلاف شرع داشتند. مغایرت با اصول ۳ بند۹ نیز وجود داشت که تبعیض ناروا شناخته شد که این ایرادات نیز ۲ مورد بود.

* بند ۱۰ اصل ۳ نیز ۷ مورد بود. مواردی از بندها دارای ابهام بود که باید روشن شود. در برخی ایرادات مقصود قانونگذار معلوم نیست لذا وجه مقصود قانون‌گذار باید مشخص شود. هنوز این ایرادات رسما به مجلس ارائه نشده و ممکن است تغییر داشته باشد.

*{ در خصوص حضور نظامیان در انتخابات}: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
6
قانونی بالاتر از این که بنیانگزار انقلاب نظامیان رو منع کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
4
اگر منع قانونی برای انتخاب نطامیان وجود ندارد پس ادعا نکنید پیرو خط امام هستید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
1
خود نظامی ها هم فقط رای میدن....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
3
0
دوستانی که میگن امام منع کرده، بحث ورود به احزاب سیاسی کاملا متفاوته با نامزد شدن برای ریاست جمهوری و مجلس.
آیا دولت حزب سیاسی محسوب میشه که رئیس دولت شدن دخالت در سیاست باشه؟
آیا وزیر دفاع که عضو هیات دولته و نظامی هم هست در سیاست دخالت کرده؟

امام خیلی چیزها گفت، شما کجا و امام کجا
امام مثل شما چشم به دست آمریکا بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
1
بله، تو خودت هم قانون نویسی هم قانون دانی هم قانونمندی اصلا تو خودت قانون هستی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
1
0
جناب کدخدایی لطف کنیدکه نامزد های بد را تائید نفرمائید تا اصول گراها انتخاب بدشورای نگهبان را به گردن مردم نیندازندفرمایندمردم بدانتخاب نمودند چون انتخاب اصلح و اولیه با شورای نگهبان است اگر رئیس جمهوری حاصل انتخاب مردم است تائیده شده خودتان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
اف ای تی اف در تجارت همانند فیفا در فوتبال است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
0
تاریخ معلم بشریت است گذراجمالی به دولتهای که قدرت در دست نظامیان بود بنگرید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
2
متاسفانه برخی افرادکه ادعای ولایی بودن دارند سخنان حضرت امام خمینی رحمت الله علیه رافیلتر می کنند وبه برخی سخنان ایشان که درجهت منافعشان نیست توجهی نمی کنند.حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در خصوص ورود نظامیان به انتخابات فرمودند:1. من عرض می کنم به همه این قوا و به فرماندهان این قوا که این افراد در هیچ یک از احزاب سیاسی، در هیچ یک از گروه ها وارد نشوند. اگر ارتش یا سپاه پاسدار یا سایر قوای مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز باید فاتحه، آن ارتش را خواند، در حزب وارد نشوید، در گروهها وارد نشوید، اصلا تکلیف الهی– شرعی همه شما این است که یا بروید حزب یا بیایید ارتش باشید، مختارید از ارتش کناره گیری کنید بروید در حزب، میل خودتان، اما هم ارتش و هم حزب معنایش این است که ارتشی باید از ارتش اش دست بردارد، بازیهای سیاسی باید توی ارتش هم وارد بشود، در هر گروهی که وارد هستید، باید از آن گروه جدا بشوید. ولو یک گروهی است که بسیار مردم خوبی هم هستند، ولو یک حزبی است که بسیار حزب خوبی هست. لکن اصل وارد شدن در حزب برای ارتش، برای سپاه پاسداران برای قوای نظامی و انتظامی وارد شدنش جایز نیست، به فساد می کشد اینها را و من عرض می کنم که کسانی که در راس ارتش هستند و کسانی که در راس سپاه پاسدارن هستند، موظف هستند که ارتش را و سپاه را و سایر قوای مسلح را از احزاب کنار بزنند و اگر کسی در حزب هست، باید او را از ارتش بگیرید یا در آنجا یا در اینجا و همین طور سپاه پاسداران و همین طور سایر قوای مسلح باید وارد در جهات سیاسی نشوند تا انسجام پیدا بشود. اگر وارد بشود بالاخره به هم خواهید زد خودتان را و بالاخره در مقابل هم خواهید ایستاد و نظام را به هم خواهید زد و اسلام را تضعیف خواهید کرد، تکلیف همه شما این است که با هم باشید بدون اینکه در یک حزب یا در گروهی وارد شده باشید، هر گروهی می خواهد باشد، باید شما مستقل بدون اینکه پیوند به یک گروهی داشته باشید مستقل باشید و از حزب الله تعالی شانه. (صحیفه امام، جلد 16، ص 110 و 111 )
2. همه دنیا که دنبال این هستند که ارتششان از امور سیاسی کنار باشد آنها یک چیزی می فهمند که می گویند این را؛ ما که می خواهیم که سپاه و ارتش جند الله باشند و دسته بندی نداشته باشند و جهات سیاسی را کنار بگذارند برای اینکه اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و در ارتش رفت، باید فاتحه این سپاه و ارتش را ما بخوانیم. (صحفه امام، ج 19، ص 11)
3. برای سپاهی ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته بندی و آن طرفدار آن یکی، آن یکی طرفدار آن یکی، به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد می شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا بکنند، برای سپاه جایز نیست این، برای ارتش جایز نیست این. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست باز می دارد و همین طور ارتش را. (صحفیه امام، جلد 19، ص 12)
4. باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود،که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی آن از بین می رود، همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند. (صحیفه امام، جلد 18، ص 45)
5. از امور مهمی که باید تمام نیروهای مسلح از آن پیروی کنند و اغماض از آن به هیچ وجه نمی توان کرد و باز هم تذکر داده ام، آن است که هیچ یک از افراد نیروهای مسلح، چه رده های بالا یا پایین در حزب و گروهی با هر اسم و عنوان نباید وارد شوند، هر چند آن حزب و گروه صد در صد و به جمهوری اسلامی وفادار باشند و هر کس در یک حزب و گروه وارد شد باید از ارتش و سپاه و سایر قوای انتظامی و نظامی و قوای مسلح خارج شود. و فرماندهان و مسئولان موظف هستند که هر کس در یکی از احزاب یا گروه های سیاسی یا دینی وارد شد به او تذکر دهند که از حزب و یا گروهها و یا سازمان خارج شود. و اگر تخلف کرد او را از ارتش یا دیگر قوای مسلح اخراج کنند، و همه افراد موظفند چنین اشخاصی را به فرماندهان معرفی نمایند. و باید توجه داشته باشند که ورود قوای مسلح در احزاب وگروهها و سازمانها، پایه قوای مسلح را متزلزل خواهد کرد و غفلت از این امر موجب پیگرد خواهد بود. (صحیفه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
0
خوب قانونش کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
1
1
ازکاربرمحترمی که بیانات بنیانگذارجمهوری اسلامی رادرموردحدوداختیارنظامیان مطرح کردندبایدتشکرکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
1
روزهای خوشمون هست این روزها
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
0
0
روزی میرسد که حسرت دوران روحانی را میخوریم همان طور که وقتی احمدی نژاد ر ادیدیم قدر خاتمی بیشتر نمایان شد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین