کد خبر: ۷۰۴۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

قتل یک خبرنگار و افزایش هشدارها در اروپا

به دنبال کشته شدن یک خبرنگار در یونان، سازمان «گزارشگران بدون مرز» نسبت به افزایش خطرها برای خبرنگاران در اروپا هشدار داد.
قتل یک خبرنگار و افزایش هشدارها در اروپا
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از گاردین، قتل یک خبرنگار برجسته یونانی در هفته گذشته، شمار خبرنگاران کشته‌شده در اروپا طی پنج سال اخیر را به چهار مورد رساند. همچنین نگرانی‌ها از کاهش آزادی رسانه در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

«جیورجوس کارایواز» که از خبرنگاران جنایی یک تلویزیون خصوصی بود روز جمعه در خارج از خانه‌اش واقع در «آتن» توسط یک موتورسوار به ضرب شش گلوله کشته شد.

«پاوول سالی» ـ رئیس بخش اروپا سازمان گزارشگران بدون مرز ـ بیان کرد: «با وجود اینکه اروپا همچنان امن‌ترین نقطه جهان برای خبرنگاران محسوب می‌شود اما فشار بر آزادی رسانه و خطرها رو به افزایش است.»

به گفته «سالی» پلیس یونان هنوز به طور رسمی تایید نکرده است که خبرنگار یونانی به دلیل شغلش به قتل رسیده است اما با توجه به حرفه‌ای بودن نحوه قتل او و با توجه به این موضوع که او درباره جنایات تحقیق می‌کرده است، احتمال قتل این خبرنگار به دلیل شغلش بسیار افزایش می یابد.

پنج سال پیش از کشته شدن خبرنگار یونانی، یک خبرنگار در سال ۲۰۱۷ در «مالت» بر اثر بمب‌گذاری یک خودرو کشته شد. پس از این مورد نیز جسد یک خبرنگار به همراه نامزدش در خانه‌شان واقع در اسلواکی کشف شد.

در آوریل ۲۰۱۹ نیز یک خبرنگار ۲۹ ساله به همراه یک نویسنده در ایرلند شمالی کشته شدند.

رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته در توئیتر نوشت: «قتل یک خبرنگار عملی پست و ناجوانمردانه است. اروپا به دنبال آزادی است و آزادی رسانه مقدس ترین آزادی‌ها است. خبرنگاران باید بتوانند در امنیت فعالیت داشته باشند.»

با این حال سازمان گزارشگران بدون مرز از افزایش خشونت و تهدید در فضای مجازی به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی مرتبط با آزادی رسانه در اروپا سخن گفته است.

برای مثال در «مجارستان» که در فهرست جهانی آزادی رسانه سال ۲۰۲۰ که توسط سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده است و رتبه ۸۹ از بین ۱۸۰ کشور به آن اختصاص داده شده است، انتشار اخبار جعلی تا پنج سال حبس را به دنبال خواهد داشت. که این سازمان در گزارشی این قانون را ابزار جدیدی برای تحت فشار گذاشتن رسانه مستقل عنوان کرد.

این سازمان همچنین از افزایش موارد خشونت علیه خبرنگاران در تظاهرات توسط پلیس و معترضان در کشورهای غربی اروپا همچون آلمان، فرانسه، اسپانیا و یونان خبر داده است.

«سالی» بیان کرد: «عمل کردن اروپا به مسوولیت‌ها (درباره آزادی رسانه) و بهبود وضعیت حفاظت از تمامی خبرنگاران یک موضوع حیاتی است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین